در رابطه با خواننده سلام فرمانده عربی بیشتر بدانید/ اشرف تمیمی مهمان عمار شد

اشرف التمیمی خواننده نسخه عربی سللام فرمانده میهمان ویژه افتتاحیه جشنواره فیلم مردمی عمار از خود و چرایی شروع فعالیت انقلابی‌اش می‌گوید.

به نقل از فارس؛ اشرف التمیمی خواننده نسخه عربی سلام فرمانده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: من متولد سال 1989 در بصره هستم. زندگی من به انقلابی گره خورده است که آن را ندیده‌ام. انتفاضه شعبانیه از نجف شروع شد و به سایر استانها به خصوص جنوب کشیده شد. پدر و برادرم در جریان انتفاضه شعبانیه سال 1991 میلادی نقش داشتند و به شهادت رسیدند.

تمیمی در رابطه با شروع ارتباط خانوادگی‌اش با ایران توضیح داد: حزب بعث رفتاری سبعانه و عادتی وحشیانه داشت و هرگاه کسی با آن‌ها مخالفت می‌کرد یا رفتاری برضد آنها نشان می‌داد نه تنها خود او بلکه همه خانواده و بستگان دور و نزدیک در معرض خطر و طبق معمول اعدام قرار می‌گرفتند. آن زمان خانواده و بستگانم از عراق گریختند و آواره دیگر کشور ها مثل ایران و یمن و اروپا شدند. بسیاری از فامیل هایمان به خاطر ارتباط و دلبستگی که به انقلاب ایران داشتند به ایران آمدند و در شهرهایی مثل قم و دزفول و اصفهان ساکن شدند تا اینکه بعد از سقوط حزب بعث در سال 2003 دوباره به عراق برگشتند.

وی افزود: از ماجراهای مربوط به انتفاضه شعبانیه و اعدام پدر و برادرم چیزی به یاد نمی‌آورم چرا که در آن زمان یک و نیم سال بیشتر نداشتم. تنها چیزی که به یاد می‌آورم بازجویی های بعثی ها از ما و خانواده بود تا بفهمند که ما با رفتار پدر و خانواده موافقتی داریم یا خیر.

این خواننده در ادامه بیان کرد: از دیگر خاطراتم از زمان حکومت حزب بعث پیاده روی های اربعینی است که مردم به صورت پنهانی طی می‌کردند. اگر بعثی ها کسی را در راه شناسایی می‌کردند، همانجا او را اعدام می‌کردند یا به زندان می‌رفت و شکنجه و در نهایت اعدام می‌شد. مردم بصره برای پیاده روی اربعین از بیراهه ها و مسیر های صحرایی حرکت می‌کردند و شهدای بسیاری در این مسیر تقدیم کردند.

خواننده نسخه عربی سلام فرمانده به خاطرات تلخ به‌جا مانده از آمریکایی‌ها اشاره کرد و توضیح داد: حمله آمریکایی ها و اشغال عراق را هم به یاد دارم. در جنوب انگلیسی ها عملیات را شروع کردند و آنها را به چشم می‌دیدم واینکه چگونه کشور در حال اشغال شدن است و مردم هم به خاطر سقوط بعثی ها خوشحال بودند و مقاومتی در برابر آنها اتفاق نیفتاد. مردم سالیان سال تحت ستم بعثی ها بودند و خانواده ای نبود که داغ کشته شدن جگرگوشه هایش را نچشیده باشد.

وی ادامه داد: از زیبایی های بعد از سقوط صدام به یاد می‌آورم که چگونه بلافاصله پیاده روی اربعین دوباره شکل گرفت. مردم از فاو به راه افتادند و به بصره رسیدند و کاروان پیاده روی شهر به شهر ادامه پیدا کرد تا به کربلا رسید. موکب ها دوباره شروع به کار کردند و من هم بلافاصله به عنوان خادم در موکب ها مشغول به کار شدم. به قدری به کار در موکب اعتقاد و علاقه دارم که حتی یک روز از روزهای خدمت را از دست نمی‌دهم، از محل کار مرخصی می‌گیرم و همه کارهای شخصی را تعطیل می کنم و خدمت بالاترین اولویتم می‌شود.

اشرف التمیمی که تجربه روزهای مبارزه با داعش را هم دارد افزود: در سال 2013 داعش شمال عراق را درنوردید و ما نگران و نظاره گر بودیم تا اینکه فتوای آیت‌الله سیستانی صادر شد تا حشد الشعبی شکل بگیرد و در برابر داعش مقاومت کند. من هم خود را به مرکز ثبت نام که نزدیک خانه‌مان بود رساندم تا نام نویسی کنم. وقتی مسئولین ثبت نام فهمیدند که خانواده ما 2 شهید داده است از ثبت نام من جلوگیری کردند.

وی در رابطه با نقش مواکب در نبرد با داعش اظهار کرد: من و برادرم وسایل و تجهیزات موکبی که در پیاده روی اربعین داشتیم را بار ماشین کردیم و یک موکب متحرک ساختیم. بقیه موکب ها هم همین کار را کردند و اینگونه بود که لجستیک جنگ با داعش را موکب ها شکل دادند. این موکب های متحرک تا پشت خط مقدم پیش می رفتند و از رزمندگان به همان شیوه پیاده روی اربعین از رزمندگان پذیرایی می‌کردند.

تمیمی ادامه داد: سال 2014 را به یاد می‌آورم. اولین سال اربعین که پیاده روی حال هوای دیگری داشت. از هر زمان دیگری پر حس و حال تر. به هر موکبی که نگاه می‌کردی عکس شهیدی بود و و بر پرچم های عزا شعار های ضد ظلم قیام امام حسین بیشتر از همیشه هم نقش بسته بود و هم رنگ و بوی دیگری پیدا کرده بود.

خواننده سلام فرمانده عربی در رابطه با چگونگی شروع فعالیت مداحی خود گفت: از کودکی به مداحی علاقه‌مند بودم و با خود مداحی های ملاباسم کربلایی و بشیر نجفی و ملاجلیل را زمزمه می‌کردم. اما برای اولین بار در سال 2008 به خودم جرئت دادم و مداحی کردم. دیگران خوششان آمد و تشویقم کردم و اینطور شد که ادامه دادم تا اینکه در سال 2010 اولین ضبط استودیویی را انجام دادم که در واقع یک مناجات بود برای امام زمان. بعد از آن دیگر به صورت حرفه‌ای وارد کار موسیقی شدم و استودیویی برای خودم در بصره راه انداختم و کارهای استودیویی خود را ادامه دادم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تولیدات استودیویی به شدت تحت تاثیر شیخ حسین الاکرف و محمد بوجباره هستم. شیخ حسین اکرف که خود یک انقلابی است و در انقلاب بحرین نقش ایفا کرده برای من شخصیتی الهام بخش است و کارهایش همیشه حال و هوای دیگری دارند. عاشق آن اثر زیبای شیخ حسین الاکرفم که می خواند: «صلاه الیل ذکرینی..» و از کارهای حماسی او «نحن و لانهزم» را دوست دارم.