دانشجوی پیرو خط امام در برنامه گنج:

شهدای تسخیر سفارت آمریکا مورد غفلت واقع شده اند/قیصر امین پور از دانشجویان تسخیر لانه جاسوسی بود

این دانشجوی خط امام و از اعضای تسخیر کننده سفارت آمریکا در سال 58 گفت: تعداد شهدای تسخیر سفارت آمریکا در ایران زیا
تسخیر لانه جاسوسی امریکا

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، معصومه نورمحمدی جامی از دانشجویان خط امام که در تسخیر کننده سفارت آمریکا در سال ۵۸ حضور داشت در دومین برنامه تلویزیونی «گنج» در پاسخ به سوال مجری که دکور برنامه شما را یاد چه چیزی می اندازد، گفت: دکور برنامه من را یاد ترس آمریکا می اندازد؛ اینکه آمریکا از عده ای جوان می ترسید و می دانست که چه کاری دارد می کند؛ برای همین سعی کرد تا خیلی زود اسناد را از بین ببرد و برای همین با دیدن دکور برنامه یاد ترس آمریکا از ما می افتم.

 

وی با اشاره به دلیل تسخیر سفارت آمریکا افزود: دلیل تسخیر سفارت آمریکا این بود که ما پیرو امامی بودیم که در مقابل آمریکا، بزرگترین جرثومه فساد ایستاد؛ و همه ما را حرکت می داد تا در مقابل این کشور مقاومت و ایستادگی کنیم منتهی بعد از اینکه انقلاب پیروز شد احساس نمی کردیم که کار تمام شده و حس می کردیم همچنان دخالت آنها در امور داخلی ایران ادامه دارد.

این دانشجوی خط امام ادامه داد: به هر صورت جنگ هایی در نقاط مختلف ایران شروع شده بود و کاملا مشخص بود تحرکاتی که در میان اقلیت های ایران انجام می دهند از یک جایی سرچشمه گرفته است؛ از نظر ما با تفکری که امام داشت انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه رفتیم و آن را مسئول انجام و سازماندهی این حرکات دانستیم.

نورمحمدی جامی درمورد تعداد دانشجویان اشغال کننده سفارت آمریکا خاطرنشان کرد: ما گروه های مختلفی بودیم ولی بعد از اینکه وارد سفارت آمریکا شدیم حدود ۴۰۰ نفر جمعیت داشتیم؛ البته تا انتهای ماجرای تسخیر سفارت تمامی این افراد نبودند و بنابر موقعیت های مختلف زمانی تعدادی از آنها محل سفارت را ترک کردند؛ خصوصا اینکه تعدادی برای دفاع، روشنگری و انجام کار فرهنگی به کردستان رفتند. همچنین با شروع شدن جنگ تعداد دیگری به جبهه ها رفتند ولی درکل اغلب بچه ها تا پایان ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در این محل باقی ماندند.

وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: از شهدای تسخیر سفارت غفلت شده و می توانم در این برنامه به شهدایی چون شهید ترکاشوند، شهید عابدینی، شهید وزوایی، شهید حاتمی و شهید ورامینی اشاره کنم؛ اما به دلیل اینکه تعدادی از این دانشجویان در جنگ هم شخصیت های برجسته ای بودند معرفی شده اند ولی بسیاری دیگر هستند که به جامعه معرفی نشده اند.

این دانشجوی خط امام درمورد شهدای تسخیر سفارت آمریکا یادآور شد: تعداد شهدای تسخیر سفارت آمریکا در ایران زیاد است و ما در یک زمانی تا ۱۸ نفر از آنها را شناسایی کرده بودیم ولی الان اگر بررسی کنیم با تعداد بیشتری روبرو خواهیم شد؛ البته قرار نبود بعد از پایان ماجرای سفارت دیگر از نام «پیرو خط امام» استفاده شود ولی همه ما افتخار داشتیم که این لقب پیرو خط امام را داشته باشیم و اصلا این نام هم حساب شده انتخاب شده بود و بچه ها برای انتخاب این نام فکر کرده بودند و نگران این موضوع بودند که اگر وارد سفارت شوند به این دلیل که ممکن است مردم فکر کنند آنها نافرمانی می کنند مورد خشم مردم قرار بگیرند و برای اینکه نشان بدهند فرمانبر امام هستند نام پیرو خط امام را بر روی خود گذاشتند.

نورمحمدی جامی به آخرین اطلاعیه صادر شده از داخل سفارت اشاره کرد و گفت: به یاد دارم آخرین اطلاعیه ای که بچه های سفارت دادند این بود دیگر از این نام استفاده گروهی و دسته ای نمی کنیم تا از آن به عنوان حرکتی سیاسی برداشت نشود؛ نکته جالبی که ممکن است بسیاری از افراد از آن اطلاع نداشته باشند این است که قیصر امین پور از دانشجویان داخل لانه جاسوسی بود البته در آن زمان او دانشجوی جامعه شناسی بود و بعد تغییر رشته داد و به رشته ادبیات فارسی رفت.

وی درمورد ارتباط برقرار کردن بچه های تسخیر کننده سفارت با حوزه اندیشه، افزود: در ابتدای ماجرای تسخیر سفارت آمریکا، بسیاری از مردم سوالاتی داشند ولی به مرور زمان متوجه شدیم که باید حرکت قوی تری انجام شود که به تشکیل یک روابط عمومی منجر شد و آن هم بسیار خوب کار می کرد؛ آنها سپس با حوزه اندیشه ارتباط برقرار کردند و کار چاپ پوستر و تراکت را آغاز کردیم زیرا مردم در آن زمان به سراغ ما می آمدند و از ما اطلاعات درخواست می کردند.

این دانشجوی خط امام ادامه داد: ما واقعا در این ۴۴۴ روز در سفارت آمریکا زندگی کردیم؛ البته در ابتدا نیت این نبود برویم و در آنجا بمانیم ولی به محض اینکه این ذهنیت ایجاد شد که این گروگان ها ممکن است در زمان طولانی میهمان ما باشند و از آنجایی که دانشجو بودیم توانستیم خیلی سریع خود را با آن شرایط تطبیق بدهیم.

نورمحمدی جامی خاطرنشان کرد: سفارت یک محوطه سرسبز، قشنگ و از جهتی هم خودکفا بود. حتی آب و برق سفارت هم از خودش تامین میشد و اگر آب و برق شهر هم قطع می شد نیاز خود را تامین می کرد؛ نکته دیگر اینکه این سفارت مساحت بسیار بزرگی در حدود ۱۲ هکتار دارد.

وی اضافه کرد: شرایط به صورتی بود که دانشجویان برنامه ای ریخته بودند زندگی آنها در طول این ماجرا مختل نشود؛ در میان خانم های داخل سفارت دانشجویی بود که استاد کاراته بود و او در طول زمان تسخیر سفارت دانشجویان خانم ها را ورزش و آموزش می داد و بعد از مدتی این انجام ورزش گروگان های خانم سفارت را هم دربر گرفت زیرا در میان گروگان های آمریکایی دو زن به نام های «کاترین ال.کوب» و «الیزابت آن سویفت» وجود داشتند.

این دانشجوی خط امام تصریح کرد: ارتباط بسیار خوبی با گروگان ها داشتیم و آنها ما را دوست داشند؛ دلیل هم این است که بعد از اینکه شنیدم «الیزابت آن سویفت» به آمریکا رفت در یکی از مصاحبه ها خیلی سعی کردند القاء کنند که با او به خصوص از طرف پسرهای سفارت بدرفتاری شده و یا تعرضی نسبت به او شده که «الیزابت آن سویفت» خیلی با قدرت در مقابل خبرنگاران قرار گرفت و این موضوع را رد کرد و گفت آنها عمیقا مذهبی بودند.

نورمحمدی جامی یادآور شد: نکنه جالب دیگر این است که خانم «الیزابت آن سویفت» به مناسبت فرارسیدن نوروز کارت های تبریکی را برای ما درست کرده بود و برای هرکدام از ما کارت تبریکی ارسال کرد.

وی متذکر شد: نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که آنها فراوان کتاب مطالعه می کردند؛ به عبارتی بهتر آنها از هر فرصتی برای خواندن کتاب استفاده می کردند؛ البته خانم «کاترین ال.کوب» مقداری آشپزی می کرد و اتفاقا آشپز بسیار خوبی بود ولی خانم «الیزابت آن سویفت» رشته های اسنادی را که در دستگاه خردکن گذاشته بودند به هم می چسباندند و در چسباندن اسناد کمک فراوانی به ما کردند.

این دانشجوی خط امام در پایان گفت: گروگان ها در سفارت آمریکا سناریوهای متعددی با شیوه های مختلفی برای فرار از دست ما داشتند؛ یکی از آقایان گروگان ها درست همانند فیلم های آمریکایی قصد اقدام به فرار داشت که در نهایت با درخواست کمک من از سایر نگهبانان سفارت آمریکا دستگیر شد.