همراه با فیلمسازان مردمی:

اثرم را برای هفتمین جشنواره عمار می‌فرستم/ «فیلم ما» مسیری برای رسیدن به سینمای حرفه‌ای

کارگردان مستند «کاظم آقا دربست» گفت: «فیلم ما» برای کسانی که می‌خواهند با امکاناتی اندک، ایده‌ای را به تصویر بکشند
جشنواره مردمی فیلم عمار-فیلم ما

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مجتبی صدیقی، فارغ التحصیل بازیگری که با فیلم «کاظم آقا، دربست»، فانوس بخش «فیلم ما» چهارمین جشنواره مردمی عمار را به عنوان یک فیلمساز مردمی در کارنامه دارد، درباره ورودش به عرصه فیلمسازی گفت: از دوران نوجوانی دوست داشتم حرف‌هایم را با زبان تصویر بیان کنم به همین دلیل، دوره فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوان تهران گذراندم و مدتی در زمینه تئاتر و دستیاری کارگردان فعالیت کردم.
وی ادامه داد: مستند «کاظم آقا دربست»، اولین تجربه مستقلم در زمینه فیلمسازی بود که در آن تنها از یک دوربین استفاده کردم و امکانات دیگری برای صداگذاری و نورپردازی نداشتم به همین دلیل، این اثر، فیلمی کاملا تجربی با صحنه‌های واقعی است.
صدیقی درباره همین باره با اشاره به آثار تولید شده به مشکلات کشاورزان پیش از برداشت محصول بیان کرد: در شهری زندگی می‌کردم که اکثرساکنانش انسان‌هایی زحمتکشند و به سختی زندگی را می‌گذرانند و این فیلم، نگاه متفاوتی به یک کشاورز و مسائل او دارد و به مشکلاتی که بعد از برداشت محصول برای کشاورز پیش می‌آید، می‌پردازد.
این فیلمساز مردمی افزود: هدفم از ساخت این اثر، این بود که تعهد یک کشاورز را نسبت به خود، خانواده و شغلش نشان دهم.
وی درباره مراحل تولید این اثر اظهار داشت: با خانواده کشاورزی که سوژه مستندم بود، آشنایی داشتم و درجریان مشکلات آنها بودم و بعد از انجام تحقیقات و نوشتن فیلمنامه، ساخت مستند را با کمک یکی از دوستانم انجام دادم.
صدیقی در بخش دیگری از سخنانش، آشنایی خود با جشنواره عمار را از طریق دوستانش عنوان کرد و افزود: پیگیر جشنواره عمار و فیلم‌هایش بودم و وقتی در فراخوان جشنواره بخشی به نام «فیلم ما» را دیدم، تصمیم گرفتم فیلمم را برای این بخش بفرستم.
وی ادامه داد: «فیلم ما» برای کسانی که می‌خواهند با امکاناتی اندک ایده‌ای را به تصویر بکشند، فرصت خوبی است و بهترین مسیر برای رسیدن به سینمای حرفه‌ای، نوشتن فیلمنامه و حضور در چنین بخشی است.
صدیقی با تصریح به این‌که جشنواره عمار امکان دیده شدن فیلم‌ها را برای مردم در نقاط مختلف کشور فراهم می‌کند، بیان کرد: وقتی فیلمی درباره کشاورزان است و در روستاها پخش می‌شود، کشاورزان با آن فیلم همذات‌پنداری می‌کنند و این دیده شدن فیلم و احساس مشترک مردم با آن، بهترین هدیه برای یک فیلمساز است به همین دلیل، مردمی بودن جشنواره عمار قابل احترام است.
این فیلمساز مردمی اضافه کرد: در حال حاضر، مستندی در دست ساخت دارم که به خاطر مشکلات مالی ساخت آن متوقف شده است اما اگر بتوانم این مستند را کامل کنم، آن را برای هفتمین دوره جشنواره عمار می‌فرستم.
وی ادامه داد: کسی که با کمترین امکانات و گاهی تنها با یک موبایل فیلم می‌سازد، نیاز به حمایت دارد و جشنواره عمار باید نگاه ویژه‌ای به فیلمسازان برتر خود داشته باشد و کمک کند چرخه فیلمسازی این افراد ادامه داشته باشد و به خاطر مشکلات مالی متوقف نشوند.
صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است در فراخوان جشنواره عمار، تنوع موضوعی وجود داشته باشد و به جای موضوعاتی که هر سال در فراخوان جشنواره تکرار می‌شود، به موضوعات قرآنی، اجتماعی و معضلاتی مانند طلاق و اعتیاد پرداخته شود.