رابطه‌ی نگهداری از حیوانات و آسیب‌دیدگی چرخه‌ی طبیعت

گفت‌و‌گو با «میثم ملکی‌پور» کارگردان مستند «دومینو» از آثار جشنواره‌ی عمار

مستند «دومینو» از زمان اعلام پخش تلویزیونی، همراه با واکنش کاربران فضای مجازی بود و همین مواجهه با تلویزیون باعث شد که نامش از «سگ کشی» به «دومینو» تغییر کند. این مستند که یکی از جنجالی‌ترین آثار به نمایش درآمده در رسانه‌ی ملی بود و بازتاب‌هایی پیدا کرد، در دوازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم «عمار» حاضر است.

«دومینو»، نگاهی متفاوت به نحوه‌ی نگهداری از سگ دارد و همین زاویه‌ی نگاه باعث انتقاد حامیان حقوق حیوانات شد. در طرف مقابل، مخاطبانی هم هستند که نگاهی همسو با این مستند دارند. همه‌ی این نکات موجب شکل‌گیری گفت‌و‌گوی خبرنگار موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی با «میثم ملکی‌پور» کارگردان مستند «دومینو» شد. وی درباره‌ی موضوع این مستند، گفت: مستند «دومینو» اثری اجتماعی یا موضوع پدیده‌ی نگهداری از حیوانات و به ویژه سگ می‌باشد. ما در این مستند به حیوانات ولگرد و به موازات آن حیوانات خانگی پرداخته و سعی کردیم، نحوه‌ی نگهداری از این موجود را آسیب‌شناسی کنیم. وی افزود: سگ‌های ولگرد که در سطح شهر دیده می‌شود، بر اکوسیستم محیط زیست تاثیر منفی خواهد گذاشت و سگ‌های آپارتمانی هم مشکلات خاص خود را دارد. ما در «دومینو» از جنبه‌ی رعایت حقوق حیوانات به قضیه نگاه کردیم که سگ به عنوان مخلوق خداوند چه حقوقی دارد که انسان‌ها باید رعایت کنند و از نحوه‌ی برخورد نامناسب مردم با این موجود گفتیم، چرا که برخی‌ها شیوه‌ی صحیح نگهداری و مواجهه با حیوان را نمی‌دانند و حتی به دلیل عدم درک حقوق حیوانات موجب ناراحتی موجود هم می‌شوند.

کارگردان مستند «دومینو» ادامه داد: ما در این مستند ضمن ارائه‌ی این موضوع که مواجهه‌ی نادرست با سگ می‌تواند روی اکوسیستم شهری و یا سایر گونه‌های جانوری، اثرات منفی بگذارد، نشان می‌دهیم که سگ با اندام متفاوت شرایط زندگی در محیط بسته‌ی خانه را ندارد و این حیوان با قرار گرفتن در محیط خانه آسیب می‌بیند. باید بدانیم که حیوان هم احساس دارد و دچار افسردگی می‌شود و حقوقی دارد که بر گردن انسان است. ما چرخه‌ی طبیعت را آسیب زده‌ایم، با غذا دادن نادرست درکوه و پارک که باعث می‌شود سگ‌ها زاد و ولد بیشتری کنند و در نتیجه برای این که شکم خود را سیر کنند، مجبورند که به گونه‌های دیگر حیوانات صدمه وارد کنند.

وی ادامه داد: ما در این مستند نمی‌گوییم که سگ بد است و لاغیر! ما در «دومینو» این پدیده را باز می‌کنیم و طرح سوال می‌کنیم و به مخاطب این آگاهی‌بخشی را می‌دهیم که نحوه‌ی برخوردش با این حیوان باید چگونه باشد. اشخاصی که اقدام به نگهداری سگ خانگی می‌کنند باید بدانند که این حیوان چه حقوقی دارد. ما جنبه‌های مختلف این موضوع را در این مستند مطرح کردیم.

کارگردان «دومینو» درباره‌ی نتایج حاصل از پخش تلویزیونی این مستند، گفت: بازخوردهایی که بعد از پخش تلویزیونی این مستند داشتیم، نشان داد که خیلی‌ها نمی‌دانستند این مشکلات رقم می‌خورد و آن‌هایی که می‌خواستند سراغ نگهداری سگ در خانه بروند، از انجام این کار پشیمان شدند. خوشحالم که هدفم از ساخت این مستند تحقق پیدا کرد و بازتاب‌هایی که بعد از پخش تلویزیونی این مستند در داخل و حتی خارج از کشور به وجود آمد، نشان داد که ما درست عمل کردیم. من فکر می‌کنم قدم خوبی برداشتیم تا این قضیه را باز کنیم.

«میثم ملکی‌پور» درباره‌ی دلیل حضور در دوازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی «عمار» بعد از پخش تلویزیونی «دومینو» گفت: ما در ابتدا قصد داشتیم از جشنواره شروع کنیم. با توجه به این که به جشنواره‌ی مستند «سینما حقیقت» نمی‌رسیدیم، بنا داشتیم که در ابتدا این مستند را در جشنواره‌ی عمار رونمایی کنیم ولی چون این دوره از جشنواره در تاریخ ۹ دی به دلیل تقارن با ایام فاطمیه برگزار نشد و دیرتر شروع شد و از طرفی تلویزیون هم خیلی تمایل به پخش این مستند داشت، در نهایت «دومینو» از شبکه‌های سه، مستند و افق پخش شد. به نظرم هر رسانه‌ای مخاطب خاص خود را دارد و حضور این مستند در جشنواره‌ی عمار هم می‌تواند مناسب باشد و مخاطب خود را داشته باشد. مستند «دومینو» روز دوشنبه ساعت ۱۶ در سالن شماره‌ی ۲ سینما فلسطین اکران خواهد شد.

منبع: وبسایت جامع فرهنگی مذهبی شهید آوینی