قدم زدن در خیابان‌های آمِرلی/ روزهایی که نباید فراموش شوند

مستند «نجات آمرلی» نفس‌گیر شروع می‌شود. استفاده از تصاویر مربوط به سربریدن‌ها و اعدام‌های دسته‌جمعی توسط داعش، با موسیقی خوب و تدوین کاردرست، مخاطب را پای کار میخ‌کوب می‌کند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، مستند «نجات آمرلی» به کارگردانی رضا شفیعی از جمله آثاری است که در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد که محسن صالحی خواه، به این اثر پرداخته است.

مستند «نجات آمرلی» نفس‌گیر شروع می‌شود. استفاده از تصاویر مربوط به سربریدن‌ها و اعدام‌های دسته‌جمعی توسط داعش، با موسیقی خوب و تدوین کاردرست، مخاطب را پای کار میخ‌کوب می‌کند. خیلی زود تکلیف بیننده با کار معلوم می‌شود چون کارگردان خیلی سریع می‌رود سراغ اصل مطلب و اضافه‌گویی نمی‌کند.

وقتی اسم مستند نجات آمرلی باشد، برای مخاطبان حرفه‌ای مستند، توقع از کار را بالا می‌برد؛ چون آن‌هایی که اهل مستند هستند و به خصوص کارهای مربوط به محور مقاومت را پیگیری می‌کنند، یادشان هست که آمرلی یکی از نقاطی بود که حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شخصاً عملیات آزادسازی و شکست محاصره‌اش را فرماندهی کردند. پس انتظار دارد که یک کار تر و تمیز از لحاظ فرمی و محتوایی تماشا کند.

اثر از یک پژوهش منسجم و خوب استفاده می‌کند که در خدمت خط داستانی مستند است. اما کارگردان با هوشمندی می داند کجا از موشن‌گرافیک استفاده کند که این تکنیک حامل پیام باشد و کار را از یک‌نواختی خارج کند. به قول معروف،‌ موشن گرافیک سر جای خودش نشسته و تاثیرش را هم می‌گذارد.

نجات آمرلی با رعایت چند مساله می‌توانست اثری عالی باشد. اول اینکه حضور فیزیکی کارگردان کار مقابل دوربین، خیلی توجیهی ندارد. شاید مخاطبی که چهره حامد هادیان را نشناسد، به این فکر کند که او مترجم است و می‌خواهد صحبت‌های راویان عرب‌زبان منطقه را ترجمه کند. اما این‌طور نیست و حضور کارگردان مقابل دوربین، غیرمنطقی به نظر می‌رسد. زمانی که کارگردان میکروفون هاش‌اف را جلوی مصاحبه شونده می‌گیرد، تاثیر خوبی روی زیبایی‌شناسی مصاحبه ندارد. اگر نجات آمرلی در زمان بحران و لبِ خط مقدم ساخته می‌شد، با این چشم نگاهش می‌کردیم که شرایط جنگی‌ست و خیلی از شرایط مطلوب تولید را نمی‌توان زیر آتش دشمن فراهم کرد. اما زمانی که کار در شرایطی عادی تولید شده،‌ انتظار می‌رود که بعضی نکات ریز اما مهم، در فرم کار رعایت شوند. انتخاب موسیقی در بعضی پلان‌های کار، می‌توانست بهتر باشد.

این مستند متنی کتابی، گیرا و گزارشی دارد که گاهی تنه به داستان و روایت نیز می‌زند. با توجه به پژوهش منسجم کار، متن از لحاظ محتوا و دیتا کمبودی ندارد اما می‌توانست روان‌تر و شیرین‌تر هم باشد که مخاطب را بیشتر جذب کند. با توجه به اینکه حاج قاسم و ابومهدی، دو شهید بزرگ جبهه مقاومت نقش بسزایی در شکستن محاصره آمرلی داشتند، انتظار می‌رفت که نقش پررنگی در داستان مستند نیز داشته باشند.

نجات آمرلی مستندی کوتاه و جمع‌وجور است که در انتقال پیامش به مخاطب موفق ظاهر می‌شود و تماشای آن را توصیه می‌کنم. این کار یادآور روزهای سخت جنگ با داعش و نجات مردم عراق با کمک رزمندگان حشد تحت فرماندهی بزرگانی چون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و هادی العامری است؛ روزهایی که نباید فراموش شوند.

با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، آثار منتخب یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار ۱۱ تا ۱۹ دی ماه به صورت مجازی و از طریق سایت عماریار Ammaryar.ir اکران می‌شوند. ویژه برنامه تلویزیونی جشنواره نیز هر شب، هر شب ساعت ۲۱ از شبکه افق به روی آنتن می رود.