روند رو به رشد عمار محسوس است

محمدهادی نعمتی، کارگردان مستند «تروکاژ» گفت: مسأله این مستند، ویزایی است که آمریکا به هنرمندان و چهره‌های معروف در ازای مواضعی که در حمایت از متحدان آمریکا دارند، می‌دهد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از وطن امروز، محمدهادی نعمتی که با مستند «تروکاژ» در یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حاضر شده است، درباره ایده اولیه اثر خود گفت: «مسأله این مستند، ویزایی است که آمریکا به هنرمندان و چهره‌های معروف در ازای مواضعی که در حمایت از متحدان آمریکا دارند، می‌دهد. برای همین منظور است که خیلی از سلبریتی‌ها نسبت به مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی که حتی سوادی هم در آن زمینه ندارند، اظهارنظر می‌کنند، چرا که هر چه نسبت به مخالفان آمریکا مواضع تندی داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند ویزا بگیرند و برای رسیدن به هدف خود از اظهارنظر درباره پفک نمکی گرفته تا حرف سنگین سیاسی، کوتاهی نمی‌کنند. در حقیقت اظهارنظرهای‌شان نه برای مردم که برای رسیدن به گرین‌کارت آمریکاست».

این فیلمساز تصریح کرد: «مستند «تروکاژ» یک اثر کاملا آرشیوی است و به بررسی مواضع سلبریتی‌ها و قراردادهایی که با وزارت خارجه آمریکا بر همین مبنا امضا می‌کنند می‌پردازد. برای تصاویر آرشیوی هم از منابعی مثل صدا‌و‌سیما، سازمان اوج و مرکز اسناد استفاده کردیم. هر چند برخی چون نسبت به سوژه‌ مستند انتقاد داشتند، براحتی حاضر به همکاری نشدند».

وی درباره روند تولید اثر هم بیان داشت: «تحقیقات کار، ۲ ماه زمان برد و تولید و تدوین کار هم ۴ تا ۵ ماه زمان گرفت. نریتور کار هم آقای ناصر طهماسب هستند که لازم می‌دانم از ایشان بابت این همکاری تشکر و قدردانی داشته باشم». این مستندساز در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره جشنواره عمار گفت: «در حال حاضر تولیدات فیلمسازانی که از سال اول جشنواره شروع به کار کردند، چند پله پیشرفت داشته به طوری که در جشنواره‌های جهانی جایزه می‌برند و اگر آثار اینها را با کارهایی که برای سال اول جشنواره فرستادند مقایسه کنید، این تغییر و روند رو به رشد کاملا محسوس است و همین رشد و پیشرفت برای برخی آزاردهنده است».

وی با پیشنهاد تخصصی کردن جشنواره عمار اظهار داشت: «به طور مثال اگر بخش مستند از بخش فیلم‌های داستانی جدا شود، به نظرم به هر چه بیشتر تخصصی شدن کار کمک می‌کند، ضمن اینکه فکر می‌کنم به بخش بین‌الملل نیز هنوز آنطور که باید پرداخته نشده است». نعمتی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به آنلاین شدن اکران‌های یازدهمین دوره جشنواره عمار اظهار داشت: «کرونا باعث شد ما در خیلی از زمینه‌ها تغییر رویه بدهیم. الان خیلی از جشنواره‌ها رو به اکران آنلاین آورده‌اند و عمار هم مثل مجموعه‌های دیگر، با فراهم کردن زیرساخت‌ها امسال به شکل مجازی به فرآیند برگزاری جشنواره می‌پردازد و این مساله از این جهت که بهانه را از روشنفکرها می‌گیرد، خیلی هم خوب است، چرا که پیش‌فرض آنها این بود که ما اینقدر دگم هستیم که تحت هر شرایطی جشنواره را به شکل حضوری برگزار می‌کنیم و با رویه فعلی، بهانه از اینها گرفته شد».