مسعود رضایی؛ داور یازدهمین جشنواره عمار:

«عمار» زمینه‌ای برای دیده شدن استعدادها فراهم کرده است

مسعود رضایی گفت: اگر بخواهیم آثار تاریخی، بهتر شوند، نیاز به پژوهش بیشتر است. باید سعی شود که با همرکزیت جشنواره عمار، پیوندی بین مستندسازان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایجاد بشود.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از صبح نو، مسعود رضایی، داور بخش مسابقه «حافظه ملی» یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار درباره وضعیت آثار امسال جشنواره گفت: حدود ۱۹‌ اثر در بخش مسابقه جشنواره دیدیم که طبیعتا در یک سطح نیستند و به لحاظ فرم و محتوا با هم متفاوت هستند، اما آن‌چه می‌شود بیان کرد سیر رشدی است که می‌شود در مسیر آثار جشنواره عمار مشاهده کرد.

وی ادامه داد: من در طول ادوار گذشته که در برخی سال‌ها افتخار داوری جشنواره را داشته‌ام، به نظرم شاهد این رشد آثار جشنواره هستیم. در بین مستندهایی که دیدم کارهای بسیار برجسته‌ای هم وجود داشت؛ مثلا «استان چهاردهم» که هم به لحاظ فرم و هم محتوا که به یک مسأله مهم، یعنی وابستگی رژیم پهلوی و چشم‌پوشی از بخشی از سرزمین ما پرداخته بود، بسیار مهم بود و هم می‌توانست ماهیت این رژیم را نشان دهد یا مستند «لباس سربازی» که در نوع خودش خیلی خوب بود و تصاویر خوبی داشت و به جنبه‌هایی از مدیریت و حضور رهبر انقلاب در جبهه‌های جنگ در همان روزها و ماه‌های اول پرداخته بود. در مجموع می‌شود گفت که ما یک مسیر در حال رشد را داریم طی می‌کنیم.

این تاریخ‌پژوه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر بخواهیم آثاری که در این بخش تولید می‌شوند، بهتر شوند، نیاز به پژوهش بیشتر است. یکی از نقاط ضعفی که در بعضی از این مستندها شاید بیشتر دیده می‌شود این است که پشتوانه پژوهشی و سندی لازم را ندارند، باید سعی شود که با همین مدیریت و با مرکزیت جشنواره عمار، پیوندی بین سازندگان این مستندها و پژوهشگران یا اتاق فکرهایی که می‌تواند پشتوانه پژوهشی این مستندها را تأمین کند، ایجاد بشود.

وی تصریح کرد: توصیه من به مستندسازان، گشتن و پیدا کردن سوژه‌های نو یا اگر هم قرار است به یک سوژه تکراری پرداخته شود حتما باید از یک زاویه دید جدید یا با یک ارتقای سطح پژوهشی قابل توجه به آن پرداخته شود. پیشنهاد مشخصم به فیلمسازان این است که کار تکراری نکنید، پشتوانه پژوهشی برای کارتان به میزان بالا تأمین کنید، البته اگر محتوای خوب در قالب خوبی ریخته نشود نمی‌تواند مخاطب را پای خود نگه دارد، بنابراین حتما باید به فرم هم توجه جدی شود.

رضایی در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: من واقعا برای توفیقات بیشتر گردانندگان جشنواره عمار و دعا می‌کنم، چرا که زمینه‌ای را فراهم کردند برای اینکه استعدادهای فراوانی که در کشور ما است شکوفا شود و محلی است که جوان‌های این مملکت می‌توانند به آن توجه داشته و آثار خود را در آنجا به نمایش درآورند و این برای کار و تولید بیشتر مستندها و فیلم‌های عرصه‌های مختلف موجب انگیزه بشود.

وی با اشاره به آنلاین شدن اکران‌های جشنواره تصریح کرد: امیدواریم این تغییر مثبت باشد چون به هر حال این وضعیتی است که پیش آمده و چاره‌ای هم نیست. امیدواریم که از این تجربه اکران آنلاین که تجربه نویی است، برای بهتر کردن استفاده از فضاهای مجازی در سال‌های آینده هم استفاده شود.