از «گردان تک نفره» تا «رویای امریکایی» در آخرین روز اکران‌های آنلاین جشنواره عمار

در هشتمین و آخرین روز اکران‌‌های آنلاین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از ۵۰ اثر در بخش‌های مستند، داستانی، نماهنگ و کلیپ در سایت «عماریار» نمایش داده می‌شوند.

به گزارش «عمارفیلم»، در هشتمین و آخرین روز اکران‌‌های آنلاین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از ۵۰ اثر در بخش‌های مستند، داستانی، نماهنگ و کلیپ در سایت «عماریار» نمایش داده می‌شوند. اولین سانس این اکران‌ها از ساعت ۱۰ صبح شروع می‌شود و سانس پایانی از ساعت ۱۸ از طریق سایت Ammaryar.ir قابل تماشاست.

در ادامه نگاهی داریم به برخی فیلم‌های امروز:

مستند «قمار» – سانس سوم

در اوج درگیری‌های جنگ ایران و عراق مذاکرات مخفیانه بین ایران و آمریکا به بهانه تأمین سلاح ایران و آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان شکل می‌گیرد. خرداد ۶۵ مک فارلین به همراه چند مقام ارشد آمریکایی به‌صورت مخفیانه و با هویت جعلی وارد ایران می‌شوند. امام خمینی مقامات را از ملاقات با او منع می‌کند و باب مذاکرات برای سلاح بسته می‌شود ولی با این‌وجود مذاکرات پشت پرده ادامه دارد و حسن روحانی در پاریس  مذاکرات سیاسی مخفیانه را با مک فارلین شکل می‌دهد. مسئول اصلی مذاکرات در داخل ایران اکبر هاشمی رفسنجانی بود و فقط تعداد بسیار محدودی از اطرافیان او از مذاکرات مخفیانه اطلاع داشتند. مذاکرات مک فارلین برای آینده ایران بود و قرار بوده که جمهوری اسلامی تغییرات اساسی بکند اما افشاگری نشریه الشراع لبنان باعث شد تا مذاکرات بر هم خورد و آمریکا هم نتواند به اهداف خود در این ماجرا برسند.

موضوع : تاریخ سیاسی

مدت زمان : ۸۲ دقیقه

تهیه کننده : سید محمدمهدی دزفولی

کارگردان : سید مهدی دزفولی


مستند «رویای آمریکایی» – سانس سوم

بعد از جنگ جهانی دوم نظام پولی جدیدی در اقتصاد جهان پدید آمد. بر اساس نظام برتون وودز دلار آمریکا با قیمت۳۵ انس طلا به عنوان ارز بین المللی پذیرفته شد، اما با اتمام ذخیره‌های طلا این نظام با شکست مواجه شد و آمریکا در آستانه بحران قرار گرفت. عربستان سعودی ناجی آمریکا در این بحران شد و ازاین‌پس قیمت‌گذاری نفت با دلار ادامه یافت. در سال ۲۰۰۰عراق و برخی دیگر از کشورها طی تصمیمی چرخه فروش نفت خود را به یورو تغییر دادند و شرایط جدید اقتصاد جهانی در حال شکل‌گیری بود، که آمریکا با حمله به عراق این روند را متوقف کرد.امریکا برای حفظ سلطه اقتصادی خود راهی جز راه‌اندازی جنگ‌های پیشگیرانه در کشورهایی تهدیدآمیز مثل ایران، روسیه، چین، ونزوئلا و… ندارد.

موضوع : جنگ اقتصادی

مدت زمان : ۵۸ دقیقه

تهیه کننده : حمیدرضا حیدری

کارگردان : حمیدرضا حیدری و محمدرضا زمانی


مستند «پیشگامان» – سانس سوم

شرکت پمپیران واقع در شهرک صنعتی تبریز است که در سال ۱۳۵۴ با فنّاوری یک شرکت خارجی تأسیس شد. این هلدینگ که دومین ماشین پرکاربرد جهان یعنی پمپ را در مقیاس سالانه ۷۰ هزار تولید می‌کنند با ۳۰۰ تأمین‌کننده همکاری کرده و ۱۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

موضوع : رویای ایران

مدت زمان : ۲۵ دقیقه

کارگردان : روح الله رحیمی


مستند «قزل قیه (سنگ طلا)» – سانس سوم

مردم شهر “سریش‌آباد” استان کردستان باوجود معادن ارزشمندی ازجمله سنگ مرمر مشکلات اقتصادی وسیعی دارند. ستاد اجرایی فرمان امام برخلاف قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت واگذاری معدن به مالکیت افراد، سند معدن “قزل قیه” را از آن خود می‌کند و با شکایت ستاد، پروانه بهره برادری محسن زارعی که معدن را طی مزایده‌ای خریداری کرده بود ابطال می‌شود؛ اما مردم پس از چندی متوجه فعالیت زارعی بر سر معدن می‌شوند و به نشانه اعتراض به مدت هفت ماه در زمین معدن تحصن می‌کنند. سپس ستاد اجرایی، معدن را به قیمت ۱۱ میلیارد به زارعی می‌فروشد. جنگ بین ستاد اجرایی و زارعی مردم را نیز وارد پرونده پیچیده قضایی می‌کند که نه‌تنها هیچ سودی برایشان نداشت بلکه زندان را نیز برای آن‌ها به دنبال داشت.

موضوع : پایش و پالایش اجتماعی

مدت زمان : ۷۰ دقیقه

تهیه کننده : محمدجواد رئیسی

کارگردان : سیامک مختاری


مستند «کراس» – سانس سوم

شهید محمدکاظم توفیقی، که او را پژمان صدا می‌کردند. وی از کودکی علاقه زیادی به ورزش نشان می‌داد و با تلاش فراوان، با سن کمی که داشت وارد رشته موتورسواری می‌شود. مهارت زیاد او در موتورسواری او را طوری زبان ‌زد می‌کند که به گفته دوستان موتورسوارش، وقتی اسم پژمان می‌آید باعث ترس و واهمه رقبا می‌شود. شهید توفیقی به‌عنوان بسیجی داوطلب به سوریه اعزام می‌شود. او و هم‌رزمانش که یک روز در محاصره‌ی تکفیری‌ها قرار می‌گیرند. اگر مهمات نرسد، قطعاً همگی اسیر می‌شوند . ایشان به‌سختی و با موتور زیر آتش دشمن، مهمات را می‌رساند. و در طی تحویل مهمات، به شهادت می‌رسند.

موضوع : نهضت جهانی مستضعفین

مدت زمان : ۳۸ دقیقه

تهیه کننده : مصطفی سیفی

کارگردان : احمد رحمانیان


مستند «ابر قهرمان و فراتر از آن» – سانس سوم

کمیک‌های ابرقهرمانی از دهه ۱۹۳۰ میلادی آینه تمام‌نما و تاریخ اجتماعی مصور جامعه ‌آمریکا با تمام فراز و نشیب‌هایش هستند. ابرقهرمان‌هایی که کارخانه ساخت امید و فرهنگ برای جامعه مأیوس آمریکا بودند و سعی در تغییر جامعه دارند. در برهه‌های حساس تاریخ مانند جنگ جهانی دوم دولت آمریکا با استفاده از تبلیغات تصویری ابرقهرمان‌ها سرمایه‌های مردم را جذب جنگ کرد و در اعتراضات و جنبش‌های اجتماعی مدیریت افکار عمومی مردم را در دست گرفت. ابرقهرمان‌ها همواره ناجی دولت امریکا در موقعیت‌های ویژه بوده‌اند و هرگز نمی‌میرند بلکه در شرایط خاص از حالتی به حالت  دیگر تبدیل می‌شوند.

موضوع : جنگ نرم

مدت زمان : ۵۹ دقیقه

تهیه کننده : محمدحسن یادگاری

کارگردان : محمد حسن یادگاری


مستند «حاج رحمانقلی حسنی» – سانس سوم

حاج رحمانقلی حسنی ساکن و اهل استان گلستان روستای سنگرلی واقع در شرق شهر کلاله است. ایشان جانباز دوران دفاع مقدس بوده و از ناحیه‌ی دو دست و یک‌چشم جانباز شده‌اند. علیرغم محدودیت‌هایی که به‌واسطه‌ی جانبازی برای ایشان به وجود آمده اما دست از تلاش برنمی‌دارد و با ساخت ابزارآلات مخصوص خود ، به کار کشاورزی، جوجه‌کشی و مرغداری مشغول است و در روستای سنگرلی با تأسیس نانوایی اقدام به کارآفرینی می‌نماید.

موضوع : ملت قهرمان

مدت زمان :  ۲۶ دقیقه

تهیه کننده : علیرضا نوروزی خراسانی

کارگردان : علیرضا نوروزی خراسانی


مستند «گردان تک نفره» – سانس سوم

شهید عبدالرسول زرین تک‌تیرانداز لشگر امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس هست. او می‌تواند با بیش از سه هزار شلیک موفق گره‌های زیادی از کار نیروهای لشگر امام حسین (ع) باز کند تا جایی که حاج حسین خرازی، لقب گردان تک نفره را به او می‌دهد. هم‌رزمانش او را چریک مخلص می‌نامند.

موضوع : تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس

مدت زمان : ۵۵ دقیقه

تهیه کننده : داریوش یاری

کارگردان : داریوش یاری