قصه بین المللی شدن ارز در جشنواره عمار/ «رویای آمریکایی» و جنایت های آمریکا برای حفظ رابطه دلار و نفت

کارگردان مستند «رویای آمریکایی» گفت: هدفگذاری مان این بود که بگوییم دلار در وضعیت اقتصادی الان ما نقش مهمی دارد‌.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، «حمیدرضا حیدری» کارگردان مستند «رویای آمریکایی» درباره این مستند راه یافته به جشنواره مردمی فیلم عمار، گفت: این مستند درباره بوجود آمدن نظام برتون وودز و نقد یک دلار است و مقدمه ای درباره این است که چطور دلار به ارز بین المللی تبدیل شد. در سال ۹۶ به ایده این کار رسیدیم و طرحمان تکمیل شد. آن زمان هنوز دلار دچار نوسان نشده بود اما تا سال ۹۸ نتوانستیم اسپانسری برای کار پیدا کنیم. بعد از مدتی مرکز آفرینش های بسیج تمایل خود را اعلام کرد و هزینه بخشی از این کار را تقبل کرد.

وی ادامه داد: از سویی ما در این مستند قصد داشتیم تا تلاش های آمریکا برای حفظ این مرجعیت را نشان دهیم. چون تا زمانی طلا، پشتوانه دلار بوده و بعد از مدتی رابطه طلا و دلار به هم می خورد و آمریکا دلار بدون پشتوانه را به عنوان ارز مرجع حفظ کرده و با عربستان و چند کشور دیگر به این نتیجه می رسند که فروش نفت با دلار باشد.

این کارگردان همچنین بیان داشت: آمریکا برای حفظ رابطه نفت و دلار جنایت هایی می کند که در این مستند به توضیح آن پرداختیم.

وی درباره منابع تحقیقی در این مستند نیز گفت: منابع مختلفی داشتیم از جمله مکتوب و غیر مکتوب و پژوهشگر ما کارشناس اقتصادی نیز بوده است.

حیدری همچنین افزود: موضوع این مستند برای برخی افراد قابل فهم نبود و هرجا می رفتیم خیلی متوجه نمی شدند تا بخواهند در این زمینه کمک مان کنند.

وی با اشاره به هدفگذاری مستند «رویای آمریکایی» عنوان داشت: هدفگذاری مان این بود که بگوییم دلار در وضعیت اقتصادی الان ما نقش مهمی دارد‌. اینهمه مشکل و معضل داریم و تحریم هایی که آمریکا برایمان وضع می کند به خاطر سیستم بانکداری است که دست آمریکا است و در واقع تراکنش ها را محدود می کند یا می خواهد کسانی که با ایران کار می کنند را از لحاظ بانکی دچار مشکل کند. جنگ آمریکا با ایران روی دلار خلاصه شده نه اینکه فکر کنید بحث نظامی است.

این کارگردان در پایان نیز گفت: مردم باید فهم درستی از مسئله پیدا کنند و ببینند آمریکا با چه ابزاری ما را تحت فشار قرار می دهد و اینکه این ابزار چه وضعیتی دارد؟ و تا چه زمانی دلار نرخ مرجع است؟ با وضعی که موجود است بعید است دلار آمریکا ارز مرجع باقی بماند و احتمالا ارزهای محلی تبدیل به ارزهای بین المللی و جایگزین دلار شوند.

سایر عوامل این مستند عبارتنداز: تهیه کننده حمیدحیدری،کارگردان حمید حیدری و محمدرضا زمانی، براساس طرحی از محمدباقر کشمیری، پژوهش محمدرضا نیرومند، محمد عبادی، تدوین زهره آقایی، مشاور کارگردان سیدمرتضی حسینی، تصویریاب حامد حسینی فرد، گوینده متن محمد هدایتی،گرافیک و علی محمد کوهانستانی.