خبرنگار جنگ/ اولین شهید در جنگ رسانه‌ای با داعش

هادی باغبانی یک فعال رسانه‌ و مستندساز بحران به تمام معنا بوده و اینطور نبوده که اقتضای زمان او را به سوریه برده باشد.

به گزارش «عمار فیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، به مناسبت روز جهانی خبرنگار، به معرفی چند مستند در این باره پرداخت. همچنین در ادامه این گزارش مصاحبه‌ کوتاهی با کارگردان‌ یکی از این آثار را می‌خوانید:

مستند «نجات» به کارگردانی «امیرحسین نوروزی»، ماجرای دو خبرنگار و دوست قدیمی را روایت می‌کند. سید «مرتضی موسوی» و «علی انصاری»، درحین تهیه گزارش از نیروهای بسیج مردمی عراق، با داعش درگیر می‌شوند و در این درگیری علی به شهادت می‌رسد. اثر، روایتی از «سیدمرتضی» است که پس از شهادت رفیق خود، با یک گروه مستندساز به کار خود ادامه می‌دهد و در عملیات آزادسازی «موصل» حضور دارد. او علاوه‌بر فیلم‌برداری و تهیه خبر، اسلحه به دست می‌گیرد و با تکفیری‌ها می‌جنگد. در حین این عملیات، نقش‌هایی فراتر از جنگ برای سید رقم می‌خورد. مستند نجات برنده فانوس نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد.

مستند ۷۰ دقیقه‌ای «خاطرات خبرنگار جنگ»، به کارگردانی «وحید چاووش»، تصویر تلاش «عالیه الجبوری» (ام‌قصی)، بانوی اهل تسنن است که در زمان قتل‌عام نیروهای داعش در پایگاه هوایی اسپایکر، توانست ۵۸ جوان شیعه را از چنگال داعش نجات بدهد.

مستند «ناتمام» به کارگردانی «علی سرو»، روایتی از شهید «هادی باغبانی» دارد که جزو اولین نفرات، علیه جنگ رسانه‌ای داعش مبارزه می‌کند. اوایل به‌وجودآمدن «داعش» در سوریه، بسیاری از مردم، اسیر پروپاگاندای تبلیغاتی رسانه‌های استکباری می‌شوند و از اصل ماجرا و حقیقت دور می‌مانند. این رسالت سنگینی است که «هادی» و همکارانش بر دوش خود احساس می‌کنند و مردانه پا در میدان عمل می‌گذارند. آن‌ها به‌عنوان اولین گروه مستندساز، به سوریه می‌روند و اولین تصاویر را از اوضاع این کشور و حضور نظامی ایران در آن‌جا می‌گیرند.

«علی سرو» کارگردان مستند ناتمام در گفتگوی کوتاهی که با خبرنگار عمارفیلم داشت، درباره‌‌ انتخاب شهید باغبانی به عنوان سوژه مستندش گفت: یکی از دلایل ما برای انتخاب هادی این بود که او اولین شهید مدافع حرم ایرانی بود که حضورش در سوریه و همچنین خبر شهادتش بطور رسمی اعلام شد. دلیل بعدی این بود که هادی یک مستندساز نظامی بود. در واقع برای فرماندهان و اتاق فکرهای نظامی ایران، تصاویری را جمع‌آوری می‌کرد و مستنداتی را ارائه می‌داد که فرماندهان جنگ بتوانند آن تصاویر را آنالیز کنند و براساس آن تصمیمات نظامی بگیرند. هادی باغبانی در بهبوهه‌ی شروع یک جنگ که وقت بررسی و تحلیل شرایط است، وارد سوریه می‌شود که ما از زبان او به عنوان یک مستند ساز حاضر در خط مقدم، خیلی حرف‌ها را می‌توانستیم بزنیم.

علی سرو با اشاره به خاطرات شهید باغبانی ادامه داد: در روند ساخت مستند خاطرات زیادی از هادی باغبانی به دست‌مان رسید. یکی از ویژگی‌های خوب شهید باغبانی این بود که همیشه در حوزه خودش اخبار را رصد و تحلیل می‌کرد و اگر برایش سوالی پیش می‌آمد به دنبال جوابش می‌رفت و شبهاتش را برطرف می‌کرد.

علی سرو با بیان این که شهید باغبانی در مسائل مالی تاکید زیادی بر بحث حلال و حرام داشت، گفت: یکی ار خاطرات دیگر از هادی مربوط به این بود که با توجه به این که شغلش اداری بود، وقتی را که برای فیلم دیدن و مطالعه می‌گذاشت یادداشت می‌کرد و اخر ماه از حقوقش کم می‌کرد. بعدا که وارد فضای رسانه‌ای و مستند سازی می‌شود به دوستانش می‌گوید خوشحالم که جایی کار می‌کنم که برای هدف و آرمان و علاقه ام دارم پول می‌گیرم.

علی سرو با ذکر این نکته که شهید باغبانی شخصیت روشنفکری داشت، گفت: هادی به شدت موسیقی را می‌فهمید و حتی نی و تار می‌زد و آدم خوش مشربی بود و با همه می‌جوشید.

علی سرو ضمن اشاره به شجاعت مثال زدنی شهید باغبانی گفت: هادی باغبانی یک فعال فرهنگی و رسانه‌ای و مستندساز بحران به تمام معنا بوده و اینطور نبوده که اقتضای زمان او را به سوریه کشانده باشد. در تصاویرمستند هم می‌بینید که با اطمینان خاطر و قلب مطمئن در مناطق جنگی نشسته و وقتی از او می‌پرسند کجایی با شوخی می‌گوید روی میزم و اصلا نمی‌خواهد بپذیرد که در یکی از حساس ترین و بحرانی ترین نقاط استراتژیک جنگی نشسته است و باید از خطر بترسد. که این نشان دهنده شجاعت و بینش او از شرایط و جایگاهی است که در آن قرار داشت.

در پایان علی سرو با بیان این که شهید باغبانی یک فیلمساز توانمند بود گفت: نوع پرسش گری‌های هادی از رزمندگان و همچنین تصاویری که از جنگ ضبط کرده است نشان دهنده ایدئولوژی قوی و همچنین تسلط و توانمندی او، هم در فرم و هم در محتوای مستند سازی است که او را از بقیه مستند سازها متمایز می‌کند.