فراخوان‌های مردمی، فیلم‌سازان را به دغدغه‌های واقعی مردم سوق می‌دهد

کارگردان فیلم کوتاه «سیگنال» گفت: مطرح کردن فراخوان توسط مردم در جشنواره عمار، ساخت آثار هنری را به سمت دغدغه‌های واقعی مردم سوق می‌دهد.

به گزارش «عمار فیلم»، رضا مسعودی کارگردان فیلم کوتاه «سیگنال» عنوان کرد: اینکه مردم بصورت خودجوش فراخوان‌هایی را مطرح کنند و توجه فیلم‌سازان را به سمت موضوعاتِ کمتردیده‌شده جلب نمایند بسیار حائز اهمیت است چراکه این رویه ساخت آثار هنری و فرهنگی را به سمت دغدغه‌های واقعی مردم سوق می‌دهد.

مسعودی در ابتدا به بیان توضیحی مختصر در مورد فیلم کوتاه «سیگنال» پرداخت و عنوان کرد: در این فیلم کوتاه که فیلمبرداری آن در شهر همدان و با لهجه همدانی تولید شده است تلاش کرده‌ایم مناسبات اقتصادی مابین تولیدکننده با مصرف‌کننده و همچنین ارتباط خرید کالای خارجی با چرخه اقتصادی کشور را در قالب یک فضای فانتزی به تصویر بکشیم.

وی به نحوه‌ی پرداختن به موضوع حمایت از کالای داخلی در این اثر اشاره کرد و ادامه داد: در فیلم کوتاهی که «سیگنال» نامگذاری شده است با یک گروه فامیلی روبرو هستیم که هر کدام از افراد فامیل در یکی از مراکز تولیدی کشور فعالیت می‌کنند، این افراد به موازات مشاغلی که دارند و کالاهایی که تولید می‌کنند مصارفی نیز در زندگی روزمره خود دارند که می‌بایست از بازار خریداری کنند.

این فعال حوزه رسانه افزود: در جریان فیلم «سیگنال» دوستی های خانوادگی با روابط اقتصادی درهم می‌آمیزد، به عبارتی وقتی یکی از اعضای فامیل به کالای خاصی نیاز دارد، ترجیح بر این است که از کالایِ تولیدشده توسط افراد فامیل خرید کند تا به این شکل از کار و تلاشی که او انجام داده است حمایت نماید.

مسعودی ادامه داد: فضای حاکم بر اعضای فامیل به گونه‌ای تصویر شده است که اگر یکی از افراد خانواده برای تامین نیازهای روزمره‌اش به خرید کالای “خارجی” روی آورد و نسبت به کالاهای تولیدشده توسط اعضای خانواده بی‌تفاوت باشد، با واکنش منفی اعضای فامیل مواجه می‌شود به گونه‌ای که دیگران از رفتار او دلخور می‌شوند. از طرفی همه اعضای فامیل به حمایت یکدیگر نیاز دارند؛ چراکه بدون همیاری دیگر افراد خانواده با شکست روبرو خواهند شد.

کارگردان فیلم کوتاه «سیگنال» انگیزه خود از ساخت این اثر را تلاش برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف کالای داخلی عنوان کرد و بیان داشت: یکی از ضرورت هایی که در راستای پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور احساس می‌شود، حمایت همگانی مردم از تولیدکنندگان و تلاش‌گران عرصه اقتصادی است. به عبارتی ما نیازمند آنیم که فرهنگ استفاده از کالای تولیدِ داخل را به گفتمان عمومی جامعه تبدیل نماییم تا از این رهگذر بتوانیم واحدهای تولیدی را مورد حمایت قرار دهیم و پیشرفت و توسعه آنها کمک کنیم.

مسعودی همچنین از سابقه حضورش در دوره‌های پیشین جشنواره عمار سخن گفت و بیان داشت:علاوه بر فیلم کوتاه «سیگنال» که در نهمین دوره جشنواره عمار ارائه شد بنده در طول سال‌های گذشته نیز چه به شکل مستقل و چه با همکاری گروه‌های مستندسازی در جشنواره حضور یافته‌ام؛ از جمله موضوعاتی که در سال‌های گذشته مورد توجه بنده و همکارانم بوده است می‌توان به فراز و فرودهای جهاد سازندگی، اقدامات و کشتارهای گروهک منافقین در ایران، تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد؛ همچنین یک مستند نیز در مورد شهید جواد شریفی که در زمان عملیات مرصاد موفق به پاکسازی و احیای فرودگاه همدان شده بود ساختیم که در جشنواره عمار اکران شد و با استقبال خوبی همراه بود.

کارگردان فیلم کوتاه «سیگنال» در ادامه به بیان برخی از مزیت‌های فرداخوان مردمی جشنواره عمار پرداخت و تصریح کرد: اینکه مردم بصورت خودجوش فراخوان‌هایی را ذیل جشنواره عمار مطرح کنند و توجه فیلم‌سازان را به سمت موضوعات کمتردیده‌شده جلب نمایند بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه این رویه به مرور باعث می‌شود ساخت آثار هنری و فرهنگی به سمت دغدغه‌های واقعی مردم حرکت کند.

وی عدم توجه فستیوال‌های رسمی به ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها یکی از آفات فضای هنری دانست و خاطرنشان کرد: ماهیت “فراخوان مردمی” قطعا یکی از نقاط قوت جشنواره عمار محسوب می‌شود که بر ادعای “مردمی بودن” این جشنواره صحه می‌گذارد، با اینحال مسئله‌ای که باید مورد توجه و رصد قرار گیرد کم‌وکیف اجرای این فراخوان‌هاست به عبارتی می‌بایست بعد از جشنواره با فراخوان‌دهندگان ارتباط گرفت و جزئیات اجرای فراخوان را مورد پیگیری قرار داد.

این فعال حوزه فیلم‌سازی، عدم اعتماد به نفس را یکی از موانع موجود در عرصه فیلم‌سازی قلمداد کرد و اظهار داشت: نداشتن تجهیزات پیشرفته و عدم تحقق لوازم ساخت آثار مستند و انیمیشن نباید ما را از ادامه مسیر ناامید کند؛ در دوره‌های ابتدایی جشنواره عمار یکی از شرکت‌کنندگان در بخش انیمیشن حضور یافته بود که بعد از مدتی در یک برنامه تلویزیونی دعوت شد، وقتی از او پرسیدند که ساخت انیمیشن را از کجا یاد گرفته است گفت از طریق بخش help نرم افزار انیمیشن شروع کرده و کم‌کم با فنون جدیدتر آشنا شده است، همان فرد امسال موفق به ساخت فیلم سینمایی شد.

مسعودی ضمن بیان پاره‌ای از تجربیاتِ خود در حوزه فیلم‌سازی و انیمیشن عنوان کرد: کسانی که علاقه‌مند به ساخت فیلم و انیمیشن هستند بهتر است در گام نخست از مقدورات موجود بهره ببرند و در مراحل بعد سعی کنند بصورت حرفه‌ای‌تر عمل کنند؛ بعضی‌ها انتظار دارند از همان اولین اثری که تولید کرده‌اند با استقبال خوب مواجه شوند و بتوانند حمایت مالی جذب نمایند که این تصور با واقعیت‌های فضای رسانه‌ای همخوانی ندارد.

نکته دیگری که کارگردان فیلم کوتاه سیگنال به آن اشاره کرد، لزوم توجه جدی به شهرستان‌ها و میدان دادن به افراد بااستعداد و دغدغه‌مند در مناطق شهرستانی و روستایی بود، به گفته مسعودی: جشنواره فیلم عمار یک اتفاق ملی و مردمی است و نباید همچون دیگر جشنواره‌ها به تهران محدود شود؛ در طول سال‌هایی که به فعالیت در زمینه هنری و رسانه‌ای مشغول بوده‌ام مکررا با افراد بااستعدادی روبرو شده‌ام که دارای ایده‌های خلاقانه هستند، اما عرصه‌ای برای ظهور و بروز این ایده‌ها نیافته‌اند، جشنواره عمار از این جهت بستری را فراهم نموده است که خلاقیت‌‌ها و ایده‌های مطرح‌شده از سوی فعالین شهرستانی محترم شمرده شود و در منصه ظهور قرار گیرد.