فضای رقابتی امن بین بازی‌سازان حفظ شود/ ابتدا از نظر فنی باید پیشرفت کنیم

حجت جعفری گفت: جشنواره عمار، بدنبال انتقال محتوای درست در بازی رایانه‌ای است و اگر بتواند اهمیت آن

به گزارش عمارفست، حجت جعفری، کارشناس هوش مصنوعی و فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، با اشاره به اینکه بازی‌سازی در ایران، تقریبا از ۱۰ سال پیش به صورت جدی شروع شده است، گفت: در سال‌های گذشته تمرکز فعالان و تولیدکنندگان این عرصه، بیشتر روی ساخت بازی‌های PC بود اما به دلیل برخی مشکلات از جمله در حوزه توزیع و از طرف دیگر استقبال مردم از گوشی‌های هوشمند، تولید بازی‌های موبایلی بیشتر شده است که در حال حاضر هم وضعیت خوبی دارد.  

این فعال بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به وجود ریسک در بازی‌سازی ادامه داد: از نظر فنی و نرم افزاری، تیم‌های خوبی در کشور به صورت جدی، مشغول فعالیت هستند اما علی رغم این روند خوب هنوز هم جای پیشرفت وجود دارد چراکه در مقایسه با کشورهای مطرح، سابقه زیادی در این عرصه نداریم.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه جذابیت بازی بیشتر بخاطر جنبه‌های فراتر از واقعیت آن است، بیان کرد: در برخی موارد، بازی رایانه‌ای را به عنوان رسانه و ابزاری برای انتقال پیام و محتوا مطرح می‌کنند ولی هدف اصلی بسیاری از بازی‌ها، فقط سرگرمی است.

وی با اشاره به اینکه سوژه‌ها و موضوعات زیادی در جامعه برای تولید بازی داریم، تصریح کرد: به دلیل نیازهای مادی فعالان این عرصه، آثاری که در چند وقت اخیر ارائه شده‌اند، بیشتر کپی از بازی‌های خارجی بوده و دغدغه محتوا در آنها وجود نداشته است.

جعفری  در ادامه اظهار داست: در عرصه بازی رایانه‌ای که علاوه بر مخاطب زیاد و کارکرد رسانه‌ای، از نظر گردش مالی هم بازار بزرگی است، ابتدا باید از نظر فنی، پیشرفت کنیم و زمانی که توانستیم به راحتی بازی خوبی تولید کنیم، دغدغه محتوا هم داشته باشیم.

این کارشناس هوش مصنوعی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: برخی نهادها و ارگان‌های مسئول در این حوزه، فعالیتهای خوبی در زمینه حمایت از فعالان این عرصه کرده‌اند اما بدلیل درست نبودن سیاست‌های کلی، مشکلاتی هم ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: به جای حمایت‌های مالی از بازی‌سازها، باید از فضای رقابتی امن بین بازی‌سازان و مخاطب مراقبت شود و اجازه داد که فعالان این عرصه، استقلالشان را حفظ و خود، محصولشان را عرضه کنند تا اگر مردم استقبال کردند، برای آن هزینه دهند.

جعفری ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینترنت، حتی افرادی که در شهرستان‌ها هم هستند می‌توانند در عرصه بازی‌های رایانه‌ای، فعالیت داشته باشند، به طور مثال در حال حاضر با یکی از اعضای مهم تیم ما که در شهرستان زندگی می‌کند، از طریق اینترنت، همکاری می‌کنیم.

این فعال بازی‌های رایانه‌ای درباره حضور مردم در این عرصه بیان کرد: نهادهای مردمی برای اینکه به صورت مناسب بتوانند در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نقش داشته باشند، باید این عرصه را به طور مناسب، بشناسند چرا که ریسک فعالیت در این بخش، بالاست البته در مسائل دیگر هم می‌توانند کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی آینده بازی‌های رایانه‌ای سخت است، بیان کرد: در حال حاضر، روی مسئله بازی‌های واقعیت مجازی تمرکز کرده‌اند که از طریق کلاه مخصوصی فرد در یک دنیای دیگر قرار می‌گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: علی رغم این که بازی رایانه‌ای، جایگاه خودش در زندگی مردم را دارد، اما طوری نیست که بتوان گفت همه از بازی استفاده می‌کنند، بویژه بازی‌های موبایل که کمتر نیاز به فکر کردن دارد و با توجه به زمان کوتاهش به عنوان سرگرمی در بین مردم کاربرد دارد.

این کارشناس هوش مصنوعی در پایان درباره حضور جشنواره عمار در عرصه بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: جشنواره عمار، بدنبال انتقال محتوای درست از طریق بازی رایانه‌ای و گشودن زاویه دید جدیدی در این عرصه است و اگر بتواند اهمیت این بُعد از بازی رایانه‌ای را هم به عنوان یک رسانه، در میان مردم مطرح کند، مسلما می‌تواند تأثیرگذار باشد و از طرف دیگر بسیاری از فعالان این عرصه هم به این سمت کشیده می‌شوند.