مردم می‌توانند سرمایه‌گذار تولید بازی‌ شوند/ ورود عمار، نوید خودباوری و خلاقیت جوانان در بازی رایانه‌ای است

حسین بابامرادی پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای گفت: جشنواره عمار نوید رویشی جدید در ایجاد زمینه‌های خودب

به گزارش عمارفست به نقل ازخبرگزاری فارس، حسین بابامرادی منتقد و پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای درباره وضعیت این صنعت در کشور گفت: در حال حاضر، زیرساخت  خوبی برای صنعت بازی رایانه‌ای در کشور ایجاد نشده است، به طوری که حتی یک رشته دانشگاهی هم در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی و کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن و چین، عموما افرادی که وارد این حوزه می‌شوند، دانش آموزان و دانشجویان هستند که کارهای قوی ارائه می‌کنند، اما در کشور ما هنوز این فرهنگ سازی و زیرساخت شکل نگرفته است.

بابامرادی افزود: بدلیل نگرانی از بازگشت سرمایه، بخش خصوصی نیز چندان به این حوزه وارد نشده است، اما در چند سال اخیر با حمایت بعضی از ارگان‌ها و تشکیل گروه‌های خوبی، بازی‌های مناسبی تولید شده‌اند.

این منتقد بازی، در خصوص دلایلی عدم تمایل سرمایه گذاری در این زمینه اظهار داشت: در کشور، قانون کپی رایت وجود ندارد به همین دلیل، بهترین بازی‌های خارجی با پایین‌ترین قیمت در بازار عرضه می‌شوند، در حالی که بازی ایرانی عرضه شده که با هزینه بالایی تولید شده است و برای بازگشت سرمایه، باید قیمت‌گذاری مناسبی داشته باشد، در بهترین حالت هم، از بازی خارجی قیمت بیشتری دارد.

بابامرادی ادامه داد: بازی‌های ایرانی برای برگشت مالی، قفل گذاری شده هستند و محدودیت نصب دارند که این شرایط باعث می شوند خانواده‌ها علی رغم تمایلی که به خرید بازی‌های ایرانی دارند به تهیه بازی‌های خارجی گرایش پیدا کنند.

این کارشناس با اشاره به نقش بخش خصوصی در این عرصه بیان کرد: با وجود برخی حمایت‌هایی که از این حوزه می‌شود، باید به سمت هدفمند کردن و حضور بخش خصوصی در این عرصه بود.

وی با اشاره به محدود بودن حمایتهای دولتی ادامه داد: حتی در کشورهای غربی هم دولت تمام هزینه‌ها را تأمین نمی‌کنند و متاسفانه در کشور ما با توجه به شرایط اولین جایی که بودجه آن حذف می‌شود، بخش فرهنگی است، بنابرین برای موفقیت لازم است بخش خصوصی وارد این عرصه شود.

بابامرادی افزود: تولید کننده‌ای که به منابع مالی خاصی دسترسی ندارد وقتی در حوزه توزیع با شکست مواجه می‌شود، ‌به طور کلی از این حوزه می‌رود یا این که به تولیدکننده بجای ساخت بازی‌های متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی خودمان به سمت شاخت بازی‌هایی با المان‌ها و سبک‌های غربی می‌رود که ذائقه بچه‌ها را شکل داده است.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای نسبت به لزوم مشارکت مردم به عنوان سرمایه‌گذاران خصوصی تاکید کرد و اظهار داشت: ما مردمی داریم که تا به امروز برای کارهای ارزشی و انقلابی هزینه‌های مادی و معنوی کرده‌اند، اگر بتوانیم آنان را نسبت به سرمایه‌گذاری در زمینه تولیدات چنین آثاری اقناع و فرهنگ‌سازی کنیم، قطعا با رغبت تمام مشارکت می‌کنند.

این پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اشراف نداشتن تولیدکنندگان بازی‌های ایرانی نسبت به محتوای فرهنگ اسلامی اظهار داشت: در ابتدا، بیشتر افرادی که در این حوزه وارد شدند، به لحاظ تکنیکی و فنی تخصص داشتند و چندان در حوزه محتوا، تخصصی نداشته‌اند، به همین دلیل بیشتر تحت تاثیر بازی‌های شاخص غربی بوده‌اند و بیشتر بازی‌هایی تولید شده، بازی‌های خارجی را برای مخاطب تداعی می‌کرد.

بابامرادی خاطرنشان کرد: برخی افراد که از ورود بازی‌های غربی سود می‌برند، وقتی بازی‌های داخلی تولید شود، ضرر می‌کنند، چنین افرادی حتی با افرادی که تابلودارترین بازی‌های خارجی را هم نقد می‌کنند، مشکل دارند، بنابرین قطعا برای تولید بازی‌های داخلی بویژه بر اساس فرهنگ خودمان مشکل درست می‌کنند.

وی در ادامه درباره جنبه‌های مثبت و منفی بازی‌های خارجی و مهندسی معکوس آنها از طرف مسئولان بیان داشت: بعضی از مسئولان تصور می‌کنند که برای جلوگیری از تاثیرات منفی بازی‌های خارجی، می‌توانیم با حذف این نکات منفی و حتی دوبله، این محصولات را عرضه کنیم.

بابامرادی در همین باره ادامه داد: این روند با توجه به مقبولیت و تبلیغات بازی‌های خارجی، گرچه تا حدی خوب است ولی از یک جهت بدی رخوتی که در فضای بازی‌سازی داخلی به وجود می‌آورد. چرا که وقتی بازی‌های خارجی را با کمی اصلاح تحویل مخاطب می‌دهیم، کسانی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند و حتی مسئولان با این توجیه که وقتی با همین‌ موارد می‌توان جاذبه ایجاد کرد، چه لزومی‌دارد خودمان دنبال بازی‌سازی برویم.

این منتقد بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه توقع زیادی از جشنواره عمار است، تصریح کرد: شخصیت عمار نشان می‌دهد که بدنبال روشنگری بوده است بنابرین اگر در گذشته از طریق سخنوری این کار صورت می گرفت، امروز جشنواره عمار باید با استفاده از رسانه‌های جدید از جمله بازی‌های رایانه‌ای که نسل آینده رسانه است، این وظیفه را پیگیری کند.

بابامرادی، ادامه داد:  اگرچه ورود عمار در حوزه بازی‌های رایانه‌ای دیرهنگام صورت گرفته است اما جای خوشحالی دارد که عمار در عرصه‌ای که کم‌کاری زیادی صورت گرفته حضور پیدا کرده است.

وی افزود: حضور جشنواره عمار نوید رویشی جدید در ایجاد زمینه‌های خودباوری و خلاقیت در بین نوجوانان و جوانان علاقمند به این صنعت نوپا در کشور است  و به دلیل اینکه که جوانان بهتر می‌توانند با بازی ارتباط برقرار کنند، این جشنواره بزودی بخش فیلم عمار را پشت سر می‌گذارد.  

بابامرادی در پایان با اشاره به این که بازی رایانه‌ای یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در فضای جنگ نرم، به کشور‌کمک کند، افزود: در بخش فیلم، عمار می‌تواند با تولید مستندهایی درباره فرصت‌ها و آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای در جهت هموار کردن مسیر برای بازی‌های رایانه‌ای و فرهنگ‌سازی این پدیده جدید برای خانواده‌ها اقدام کند.