بازی‌های غربی، ذائقه مخاطبان ایرانی را تغییر داده است/عمار، باید محتوای درست را تبیین کند

محمود بلالی گفت: اگر عمار، محتوای درست را تبیین نکند، مثل بقیه جشنواره‌ها می‌شود که یک سری آثار به

به گزارش عمارفست، محمود بلالی، منتقد بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره وضعیت صنعت بازی در ایران گفت: از لحاظ ساخت بازی، در مقایسه با سال‌های قبل‌تر، با رشد مواجه هستیم اما هنوز این صنعت، جایگاه خودش را پیدا نکرده است و متأسفانه از لحاظ محتوا و ساختار در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

وی در همین باره با تشبیه صنعت بازی رایانه‌ای ایران به بچه‌ای که خوب رشد نکرده است، ادامه داد: نیاز داریم که آکادمیک­تر و دلسوزانه­تر به این مقوله نگاه کنیم و آن را پیش ببریم.

این منتقد بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: در عرصه تولید، علی‌رغم زحماتی که بازی‌سازان از لحاظ فنی کشیدند، از لحاظ محتوایی با مشکل مواجه هستیم، حتی از لحاظ فنی هم بازی­هایی که قابل بازی باشند، انگشت شمار هستند، البته در زمینه موبایل و اندروید پیشرفت­های خوبی داریم گرچه در این بخش هم از لحاظ محتوا ضعف وجود دارد.

وی با اشاره به روند ثابت بازی‌سازی و بازی‌های تولید شده در تهران، بیان کرد: افرادی که در شهرستان‌ها در زمینه بازی‌سازی کار می­کنند، خلاقیت و انگیزه بیشتری برای دیده شدن دارند و بیشتر بازی‌های خوب، تولید آنهاست و احتمالا در آینده بتوانیم شاهد کارهای خوبی از شهرستان­ها باشیم.

بلالی تصریح کرد: پیش از این­که بازی­های ایرانی شکل بگیرد، ورود بازی‌های غربی ذائقه مخاطبان ایرانی را تغییر داده است و الان این بازی‌ها، بیشتر مورد پسند هستند.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: با شروع بازی‌سازی و شکل گیری این صنعت در ایران، هیچ قانونی برای تبیین معیارهای بازی ایرانی تعیین نشد و در حال حاضر هم این دغدغه به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: نتیجه این مسئله، ساخت بازی‌هایی شده است که نه کیفیت بازی‌های خارجی را دارد و نه کیفیت خاص داخلی یعنی هیچ هویتی ندارد و متأسفانه همین روند، همچنان ادامه دارد.

بلالی با اشاره به به این که نهادهای موثر در این حوزه بیشتر از محتوا به بازار توجه دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در زمینه تولید بازی، بیشتر گرایش به سمت بازی‌هایی است که در آنها روی نژاد ایرانی تأکید می‌شود و تمایل بر این است تاریخ را از زمان هخامنشیان به بعد، ورق بزنند.

این کارشناس اضافه کرد: بازی‌هایی که با محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی ساخته شده باشند به ندرت دیده می‌شوند و آثار درخوری هم در این زمینه تولید نشده و اگر اثری هم تولید شده است، آن­قدر ضعیف بوده که مخاطب ندارد.

مدیر سایت کالبدشکافی بازی‌های رایانه‌ای در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: برخی برداشت‌های جامعه از بازی که آن را باعث کم‌تحرکی، ایجاد بیماری‌های چشمی و … می‌دانند، درست است اما به خاطر عدم آشنایی کافی با این مقوله، بسیاری نمی­دانند که بازی‌ها می­توانند در آموزش، فرهنگ‌سازی و حتی ایجاد ایدئولوژی و ترویج طرز تفکری خاص در دنیا نقش داشته باشند.

وی در همین باره افزود: مدت زمانی که کاربر با بازی درگیر می‌شود، طولانی و حداقل هشت ساعت است و طبیعتاً چیزی که کاربر از این هشت ساعت می­گیرد خیلی بیشتر از چیزی است که به عنوان مثال از یک فیلم دریافت می‌کند، بنابرین باید در نظر داشت بازی­ها در عین حال که می­توانند خیلی مضر باشند، می­توانند خیلی مفید هم باشند.

این منتقد، درباره ورود جشنواره عمار به حوزه ‌بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: اگر عمار، محتوای درست را تبیین نکند و صرفا یک جشنواره باشد، مثل بقیه جشنواره‌ها می‌شود که یک سری آثار به دستش می‌رسد که شاید هیچ کدام از آنها هم با هدف‌گذاری عمار تناسب نداشته باشد.

بلالی بیان کرد: محتواهایی داریم که تابحال کسی درباره آنها کار نکرده است و اگر کاری هم شده، خوب نبوده است، به عنوان مثال، درباره انقلاب اسلامی بازی‌های خوبی می‌توانیم تولید کنیم اما تا الان غفلت کرده‌ایم و همین باعث شده است که طرف مقابل برای انقلاب ما بازی تولید می‌کند.

وی ادامه داد: لازم است با یک دید جدید به این عرصه نگاه شود و در این صورت است که بازی‌سازانی که دنبال سوژه‌های خوب هستند، می‌توانند از این محتواها استفاده کنند.

بلالی در پایان با اشاره به هدف گذاری خوب عمار در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: جشنواره عمار می‌تواند برای رسیدن به چنین هدفی، بانک اطلاعاتی سوژه ایجاد کند و آن را در اختیار بازی‌سازان قرار دهد که این حرکت قابل تقدیری است.