عماد رحمانی، سازنده بازی«سال‌های سیاه» گفت: در بازی‌های رایانه‌ای این مخاطب است که روندسازی می‌کند، بنابراین بازی در ادامه‌ سینما و گام بعدی است.

بازی رایانه‌ای در آینده حرف اول را می‌زند/جشنواره عمار می‌تواند بازی را جریان‌‎ساز کند

عماد رحمانی، سازنده بازی«سال‌های سیاه» گفت: در بازی‌های رایانه‌ای این مخاطب است که روندسازی می‌کند،

به گزارش عمارفست به نقل از فارس، عماد رحمانی در سال ۱۳۸۶با تاسیس شرکت رسانا کویر به صورت جدی وارد عرصه بازی‌های رایانه‌ای شد و تاکنون تولید آثاری همچون«پرواز دوران»،‌ «قتل در کوچه‌های تهران» و «سال‌های سیاه» را در پرونده کاری خود دارد.

 رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس گفت: قصد داشتیم آن محتوایی را که با آن علاقه‌مند بودیم در بستری جدید به مخاطب عرضه بکنیم.

رحمانی افزود: دوست دارم اثری که به عنوان کارگردان و مدیر پروژه تولید می‌کنم حرفی برای گفتن داشته باشد و البته این حرف، همیشه سیاسی نیست، سعی کردیم در هر بازی مثل «مسیر عشق» که درباره عملیات والفجر مقدماتی است، حرکت و حرف برای گفتن داشته باشیم و برای این کار از اساتید دانشگاه استفاده می‌کنیم.

این بازی‌ساز، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای در قدم بعدی سینما و رسانه هشتم است، تصریح کرد: بازی رایانه‌ای  به دلیل تعاملی که بین کاراکتر، بیننده و محتوا به وجود می‌آورد، رسانه‌ای فراتر از سینما است، در سینما به صورت نرمال، مخاطب در قالب یک ساعت و نیم موضوعی را دریافت می‌کند اما در بازی، خود مخاطب، روندسازی و نقش آفرینی می‌کند و این مسئله در آینده خیلی جدی‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: بازی‌‌های رایانه‌‌ای به زودی به ابزاری که در تمامی حوزه‌ها حرف اول را می‌زند، تبدیل می‌شود، همچنان‌که الان، در حوزه شبیه‌سازهای نظامی، انتقال محتوا و حتی در حوزه تهاجم‌های نرم، بازی‌های رایانه‌ای اولویت دارند.

رحمانی درباره وضعیت صنعت بازی در کشور، خاطر نشان کرد: در ایران شروع خوبی در بازی‌‌های رایانه‌ای داشتیم اما هر قدر جلوتر رفتیم متاسفانه ضعیف‌تر شدیم.

سازنده بازی «سال‌های سیاه» ادامه داد: سال ۱۳۸۶ که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان نهاد متولی این صنعت تاًسیس شد، دارای ردیف بودجه مستقل بود و به خوبی کار می‌‌کرد اما در ادامه متاسفانه نگاه‌های حمایتی کم‌رنگ شد تا جایی که امسال هیچ بودجه‌ مشخصی برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای تعیین نشده است و در حوزه‌های مختلف بی‌توجهی مسئولان کشورمان باعث شده است که این صنعت نتواند خودش را شکل بدهد و آن کارکرد ساختاری را که در خارج از کشور دارد، ایفا کند.

وی افزود: به جای اینکه بازی ایرانی با فرهنگ بومی خودمان، جریان‌ساز بشود، بازی‌های خارجی در ایران جریان‌سازی می‌کنند و تاًسف برانگیزتر این است که بازی‌‌سازهای داخلی از هیچ‌گونه حمایت دولتی برخوردا نیستند و از طرفی به دلیل عدم قانون کپی رایت، بازار رقابتی وجود ندارد و به صورت گسترده، بازی‌های خارجی در بازار پیدا می‌شود.

این فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به بازی سازهای انقلابی و متعهد، گفت: متاسفانه فعالان این عرصه از چند جهت تحت فشار هستند، یعنی ما برای بیان محتوای‌مان هیچ حمایتی نمی‌شویم و بازی‌سازانی که می توانند شکل دهنده یک جریان باشند، در گوشه رینگ افتاده و ضربات متعددی می‌خورند.

سازنده «پرواز دوران» تصریح کرد: از مخاطبی ضربه می‌خوریم که گمان می‌کند کسی که بازی انقلابی تولید می‌کند از پول بیت‌المال میلیاردها تومان به دست آورده است.

رحمانی در مورد شبکه توزیع محصولات این حوزه گفت: در گذشته، از طریق ناشرهایی که فعالیت می‌کردند، آثار را می‌توانستیم توزیع کنیم، اما متاسفانه در حال حاضر، به خاطر سیاست‌های جدید و برداشته شدن هولوگرام، بازی‌های غیرمجاز خارجی، عدم برخورد با ناشران غیرمجاز و… توزیع محصول و نشر به حالت مردگی افتاده است.

وی با بیان اینکه حضور جشنواره عمار در حوزه باز‌ی‌های رایانه‌ای حضوری فرخنده است، افزود: در فضایی که متاًسفانه مسئولان فرهنگی و حتی صدا و سیما، این حوزه را جدی نمی‌گیرند، ورود جشنواره مردمی عمار که مقبولیت خوبی در بین مردم دارد، می تواند بازی را از صرف سرگرمی به ابزاری جریان‌ساز تبدیل کند.

این بازی‌ساز خاطر نشان کرد: اگر عمار به بازی‌هایی که محتوا محور و فضا ساز هستند، توجه کند، مطمئنا مردم اعتمادشان به بازی‌های ایرانی بیشتر می‌شود و با معرفی و استفاده از برند عمار و فضا سازی که صورت می‌گیرد، کمک مناسبی هم به بازار پخش می شود.

رحمانی که بازی‌سازی را از شهر کاشان شروع کرده است، با انتقاد از تمرکز همه مسائل در تهران، اظهار داشت: در مقایسه با سال‌های ابتدایی شروع این صنعت، شهرستان‌ها هم به دلیل وجود اینترنت پر سرعت، فضا سازی و حمل و نقل مناسب، بهتر دیده می‌شوند گرچه هنوز با تهران قابل مقایسه نیستند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به بهبود شرایط بازی‌سازی ادامه داد: اگر کسی اثر خوبی تولید بکند، زمانی که حضور جشنواره‌ای مثل عمار را داشته باشیم، کارش می‌تواند دیده شود و اگر این جشنواره با قدرت حرکت کند قطعا تاثیر‌گذار می‌شود.