اسلام زاده: بعد از ۴۰سال، اولین را درباره «کارگیل» ساختیم/سعیدی:رسانه‌ای که چیستی اختلافات را بیان کند، مانع مشکلات می‌شود

در چهارمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین، گعده نقد و بررسی آثار حاضر در جشنواره؛ «راه‌نما» با حضور نعمت الله سعیدی، منتقد و محسن اسلام زاده و علی سرو برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم»، در چهارمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین، گعده نقد و بررسی آثار حاضر در جشنواره؛ «راه‌نما» با حضور نعمت الله سعیدی، منتقد و محسن اسلام زاده کارگردان مستند «رویای مرجان» و علی سرو کارگردان مستند «ناتمام» برگزار شد.

 در ابتدای این برنامه، سعیدی مجری و کارشناس، در خصوص فیلم «هاشمی زنده است» بیان کرد: با توجه به اینکه  فرم وابسته به محتواست، شکل ارائه محتوا، شکل فرم تعیین می کند. برخی مستندسازان جشنواره عمار، دغدغه ای به نام فرم را حذف کرده‌اند به عنوان مثال در فیلم هایی مانند «هاشمی زنده است» محتوا، فیلم ساز را به سمت فیلم سازی سوق داده است.

وی افزود: مخاطب امروز به شدت درگیر احساسات و عواطف است؛ رسانه ای که اختلاف نظرها و چیستی اصل اختلافات را بیان کند، جلوی بسیاری از مشکلات و ضررهای احساسی را می گیرد.

 در ادامه این برنامه، محسن اسلام زاده؛ کارگردان مستند «رویای مرجان» و تهیه کننده فیلمهای «روح کارگیل» و «کرار» با بیان اینکه فیلم «روح کارگیل» توسط سه روح الله ساخته شده است گفت: روح الله قاسمی، روح الله توفیق و روح الله رضوی از کشورهای ایران و افغانستان و هند، نفس مسیحایی حضرت امام که به منطقه کارگیر در افغانستان رسیده را در این فیلم به تصویر کشیدند.

 وی اظهار داشت: گرچه داستان روایت شده در این مستند در سالهای اول انقلاب اتفاق می افتد، اما بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از آن زمان، تیم ما اولین فیلم مستند را درباره این منطقه ساخته است.

 اسلام زاده در خصوص فیلم «کرار» توضیح داد: حضور شخصیت شهید مدافع حرم رضا سنجرانی در این مستند آن را خاص کرده است. در این مستند با یک شهید مستندساز و عارفِ طناز روبرو هستیم که تماشاچی ها هم با فیلم او خندیدند و هم گریه کردند.

تهیه کننده مستند «کرار» با اشاره به اینکه شهادت یک نحوه زندگی کردن است نه لحظه مرگ، گفت: در یکی از مهمترین پلان های این مستند گفته می شود: «من میخواهم همینطور که هستم شهید شوم تا ثابت کنم هرکس همانطور که هست می تواند شهید شود و شما از جنس مردم و شبیه به خود ما هستند» . در این فیلم شهیدِ مستند ساز به تنهایی به تمام قواعدی که اهل فن به دنبال رعایت آن هستند، رسیده است.

تهیه کننده مستند «کرار» با بیان اینکه درام باید مسیر طبیعی خود را طی کند، گفت: اگر کارگردان بر اساس تحقیقات درست به سوژه نزدیک شود، یک داستان خوب شکل می گیرد. مستندساز به جای ساخت درام، باید درام را در داستان پیدا کند.

وی در پایان اظهار داشت: فیلم سازان خارج از کشور به دنبال تجربه جدید هستند؛ از طرفی فیلم «کرار» به دلیل بایکوت رسانه ای نمی تواند واراد جشنواره های بین المللی شود در صورتی که این فیلم نکات قابل توجهی برای تدریس در دانشگاه های دنیا را دارد.

بر اساس این گزارش، علی سرو؛ کارگردان مستند «ناتمام» با اعلام رضایت تماشاچیان این مستند گفت: تماشاچیان حاضر در سالن در حین پخش مستند «ناتمام» با از نظر احساسی با آن همراه بودند و به دلیل جذابیت این مستند تا لحظاتی پس از نشان دادن تیتراژ بر روی صندلی های خود نشسته بودند.

وی با بیان اینکه مستند «ناتمام» ، چهارمین فیلم این فیلمساز در خصوص مدافعان حرم است، گفت: با گرفتن گزارش های مردمی و تعامل با اقشار متفاوت جامعه، نوع نگاه مردم به جنگ سوریه و دلیل حضور مدافعان حرم در سوریه را بررسی کردیم.

سرو ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر آثار با موضوع مدافعان حرم، بدون اقناع ذهن مخاطب ساخته می شدند، تیم مستند ساز ما پس از دو سال و ۶ ماه تحقیقات گسترده اولین فیلم مستند تحلیلی با موضوع سوریه و مدافعان حرم را ساخت و در آن به چرایی حضور مدافعان حرم در سوریه پرداخت.

کارگردان مستند «ناتمام» با اشاره به اینکه شهید باغبانی اولین شهید رسمی مدافع حرم در سوریه است، اظهار داشت: این شهید قصد داشت روایتی مانند روایت فتحِ شهید آوینی را در سوریه بیان کند؛ لذا راوی و بیان کننده اتفاقات این مستند هم شهید باغبانی است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد تولیدات مستند «ناتمام» توسط شهید، ۳۰ درصد دیگر توسط آرشیو داعش و سایر تولیدات توسط تیم ما در داخل ایران ساخته شده است؛ گفت: گرچه در این مستند زیاد حرف زدیم اما همچنان حرف های ناگفته زیادی در این باره وجود دارد که می توانم از آنها حداقل سه فیلم دیگر هم بسازم.

سرو بر لزوم ساخت مستند برای اقناع مخاطب در خصوص حضور ایران در سوریه تاکید کرد و اظهار داشت: کارگردانان باید به تاثیر فیلم خود آگاه باشند تا مخاطب پس از تماشای فیلم دقیقا در نقطه مقابل تفکراتشان نایستد.