به گزارش «عمار فیلم»، کارگاه آموزشی «ایده مستند سازی از جرقه تا آتش» با حضور محمدصادق باطنی همزمان با اولین روز نمایش فیلمهای نهمین جشنواره عمار برگزار شد.
باطنی در این نشست آموزشی در سخنانی با اشاره ابعاد مختلف در تعریف و مفاهیم ایده گفت: ایده عبارت است از فکری که هنگام فکر کردن به ذهن خطور می کند، پاسخی نو به یک سال، هرچیزی که برای حل مساله به ذهن می رسد، پیشنهاد جدیدی که به طرح تبدیل می شود، شکل فشرده ای از حل مسئله است که قابلیت انتقال پیام را داشته باشد، ایده باید قابل تعریف ساده و غیر پیچیده باشد. تعریف اصلی ایده عبارت است از فکر یا روایتی قابل اجرا که مظنون فیلم را بطور فشرده بیان می کند.
وی با مقایسه دو فیلم از خبرگزاری صدا و سیما و شبکه من و تو افزود: در واقع ایده بین دو عنصر سوژه و موضوع قرار می گیرد که تعریف آن بسته به ذهن مستندساز متفاوت است.
باطنی توضیح داد: موضوع هم عبارت است از بالاترین سطح و تقسیم بندی در پرداخت سوژه و ماجرا، اما سوژه عبارت است از المان های تشکیل دهنده ای که با آن ها به موضوع می پردازیم در واقع بیانگر جزئیات است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم ایده را قشنگتر بررسی کنیم می توانیم بگوییم ایده قاب بستن روی موضوع و سوژه است. ایده، همان زاویه نگاه ما به موضوع یا سوژه است که به شکلی ما را در رسیدن به جایی مشخص هدایت میکند. آیا ما نمی توانیم بگوییم همه آن چیز که در یک درخت وجود دارد در دانه آن هم وجود دارد؟ نسبت ایده به مستند مثل نسبت دانه به درخت است. اگر ایده توانمندی و ظرفیت داشته باشد باید آن حس را در مخاطب ایجاد کند. ویژگی های ایده مناسب برای فیلم مستند نو باشد.
باطنی در بخ دیگری از سخنانش بیان کرد: آن چیزی که تکراری می شود موضوع و سوژه نیستند بلکه ایده و زاویه نگاه است که تکراری می شود. در بدو شکل گیری ایده باید دارای مخاطب باشد. به طور مثال اگر برای ۹دی مستندی می سازیم آیا باید توجهمان را روی کسانی که سال ۸۸ را درک کرده اند بگذاریم یا کسانی که مثلا متولد ۸۸ یا ۸۴ بودند پس ما باید مخاطب را بشناسیم ایده ما باید خلاصه و قابل توصیف باشد و قابلیت پیاده سازی داشته باشد.
باطنی در پایان این کارگاه به کتابی به قلم آلن رزونتال در خصوص فیلنامه مستند اشاره کرد و گفت: میتواند الهام بخش خوبی برای علاقه مندان به این حرفه باشد.