رسانه ملي نسبت به تاريخ انقلاب اسلامي رسالت زيادي دارد

واکنش‌ها به لغو بازپخش مستند «قائم مقام» از سیما

بازپخش شصتمين قسمت از برنامه «به اضافه مستند» كه با پخش و بررسي مستند «قائم‌ مقام» ساخته سيدمحمدعلي صدري‌نيا روي آنتن شبكه مستند رفته بود لغو شد و هنوز مسئولان رسانه ملي و شبكه مستند

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از جوان آنلاین، در قسمت جدید برنامه «به اضافه مستند» در شبکه مستند سیما فیلم «قائم‌ مقام» پخش شد و محمدحسن روزی‌طلب تاریخ نگار و دبیر سابق کمیسیون رسانه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مسعود رضایی شریف‌آبادی نویسنده و تاریخ‌نگار مهمان برنامه بودند.

در این برنامه ناگفته‌هایی پیرامون شخصیت مرحوم حسینعلی منتظری و تاریخ‌نگاری سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی بیان شد. علاوه بر این، محمدتقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این مستند پرداختند اما این مستند ۱۰۰ دقیقه‌ای با عدم بازپخش مواجه شد و این مسئله سؤال‌ها و ابهامات تازه‌ای را ایجاد کرد.

در این باره عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت وگو با فارس، ضمن انتقاد از عدم بازپخش مستند قائم مقام در رسانه ملی گفت: تولید آثاری از جنس تاریخ معاصر انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند و برای نسل سوم و چهارم انقلاب پر از جذابیت و عبرت است. برای همین بر همه لازم است که از چنین آثاری حمایت کنند. متأسفانه شنیده شده مستند قائم مقام که قرار بود از رسانه ملی بازپخش شود، با فشارهایی از بیرون از صداوسیما لغو شده که این اتفاق مبارکی نیست. اکنون مطالبه ما در خصوص این مستند که دربردارنده صفحات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است این است که مجدداً آن را در لیست پخش قرار دهند و اجازه بدهند عموم مردم از چنین آثار ارزشمندی استفاده کنند.

از سویی دیگر دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز در واکنش به عدم پخش مجدد مستند قائم مقام گفت: از رسانه ملی انتظار می‌رود نگاه بسیار ویژه‌ای به تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشد ولی مشخص نیست چرا بازپخش مستند قائم مقام که نگاه سالم و بی‌طرفانه‌ای نسبت به مقطع مهمی از تاریخ انقلاب دارد، متوقف شد.

حامد عبیری عنوان کرد: صدا و سیما به نوعی بزرگ‌ترین راه ارتباطی نظام با مردم است و هجمه‌های سنگینی را هم تاکنون متحمل شده و اقدامات خوبی را نیز داشته است اما درباره تاریخ باید گفت وقایع انقلاب برای نسل جدید آنگونه که باید روشن نشده است و این خلأ باعث ایجاد توهم در اذهان نسل‌های جدید خواهد شد که زمینه غبارآلودشدن افکار و اذهان را باعث می‌شود. دست اندرکاران باید پاسخگو باشند که چرا دسترسی به برخی آرشیوهای زمان انقلاب وجود ندارد و عده‌ای آن را مسدود کرده‌اند و در بزنگاه‌ها نظام باید هزینه آن را بپردازد. در این شرایط هم اگر مستندی از آن زمان با تحمل فشارها ساخته می‌شود مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.