نشست بررسی جشنواره عمار آذربایجان‌‌شرقی؛

روح‌‌الله رشیدی: عمار انحصارها را شکست/ اگر مشکل یک شهرستانی را سینمایی‌‌ها و صداوسیما نشان ندهد، او خود به نمایش می‌‌گذارد

مسئول ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در آذربایجان شرقی گفت: عمار اعتراضی به فضای سینمایی و انحصارها بود که ویترینی از ارزش‌‌های انقلاب را به نمایش گذاشت.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از آناج، روح‌الله رشیدی مسئول ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در آذربایجان شرقی ظهر امروز در نشست بررسی وضعیت جشنواره مردمی فیلم عمار آذربایجان‌‌شرقی در سالن جلسات مجتمع رسانه‌‌ای آناج برگزار می‌‌شد، با بیان اینکه قیاس فستیوال فجر با عمار مع‌الفارق است و جنس مطالبه از جشنواره عمار باید از سایر جشنواره‌ها متفاوت‌تر باشد، خاطرنشان ساخت: در دوران پسافتنه ۸۸ در عرصه سینما خبری از تبیین پیامدهای فتنه نبود و در سکوت صداوسیما جوانان فیلم‌ساز دست به کار شده و فیلم‌هایی ساختند که هیچ‌کس جرات پخش آن‌ها را نمی‌کرد.

وی یادآور شد: اوایل دی ماه سال ۸۹ با همفکری دوستان تصمیم گرفتیم برای اکران آن ۲۰ فیلم، ساز و کار تعیین کنیم و تبریز نیز جزو اولین‌ها شد و “یزدان تفنگ ندارد” به اکران درآمد.

فعال فرهنگی و دبیر همایش جشنواره مردمی عمار در آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه شهریور سال ۹۰ دور دوم جشنواره عمار در نقاط مختلف کشور با آثار متعدد برگزار شد، ابراز کرد: فلسفه وجود عمار، اعتراض به بدنه سینما، صداوسیما و بی‌عدالتی رسانه‌ای بود.

وی بیان داشت: جشنواره کلوپ فیلم نیست تا بیایند فیلم بگیرند و ببینید، عمار جنبش اجتماعی است تا در آن اتفاقاتی رخ دهد، می‌خواهیم داشته‌های انقلاب و ویترینی از نیروهای ارزش را به نمایش بگذاریم.

رشیدی با اشاره به اینکه عمار انحصارها را شکست، متذکر شد: اگر مشکل یک شهرستان را نشان ندهید، او خود بلد است نشان دهد و اگر فیلمش را نسازید علی‌رغم آماتوری‌اش می‌سازد چراکه دیگر بلد است.

وی اذعان کرد: اینکه بنشینیم و بگوییم سینما بدبخت شد فایده‌ای ندارد، با نوشتن نیز مشکلات حل نمی‌شود باید وارد میدان کارزار شد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه برخی آثار اولیه جشنواره عمار در سال ۸۹ ده سر و گردن از مستندهای برتر بالاتر است، توضیح داد: کسانی که با فیلم کوتاه و کلیپ و نماهنگ در جشنواره عمار کارشان را آغاز کرده‌‌اند اکنون فیلمساز نامدار شده‌‌اند و صراحتاً می‌‌گویند من یک انقلابی‌‌ام و از فتنه هم دست بر نمی‌‌دارم.

وی اضافه کرد: مدرسه جشنواره عمار به صورت عملی جوانان علاقه‌‌مند را آموزش می‌‌دهد و همان فیلم کار ترک که در راستای اقتصاد مقاومتی بود و سر و صدا کرد، محصول این مدرسه است.

رشیدی با بیان اینکه مولفه کیفیت برای ما هزینه میلیاردی و حضور سلبریتی‌‌ها و فیلم رنگارنگ نیست، متذکر شد: همین که یک نفر در شهرستان انگشت به دهان فیلم را تماشا می‌‌کند و دردهای خودش را می‌‌بیند برای ما کافی است؛ مولفه کیفیت برای ما این است که مشکلات را انعکاس دهیم.

وی تاکید کرد: فیلم ما فراخوان می‌‌داد و داورها با چشم حرفه‌‌ای به شرکت‌‌کنندگان نگاه نمی‌‌کردند و افراد با گوشی خودشان فیلم تهیه می‌‌کردند و این بازنمایی فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران بود؛ در همین جشنواره فیلم ما ایده‌‌های زیادی مطرح شد تا آثاری حرفه‌‌ای تر تهیه گردد.

دبیر همایش جشنواره مردمی عمار در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این روزها تنها مسائل حرفه‌ای فکر می‌شود عنوان کرد: ما مزیت نسبی عمار را نمی‌بینیم و تنها به مسائل حرفه‌ای فکر می‌کنیم، مستندهای اولین سال عمار ده سر و گردن از مستندهای سینمای امروز ما بالاتر است کسانی که در این جشنواره مستند و کلیپ می‌ساختند امروز فیلمهای سینمایی مورد استقبال می‌سازند.

وی افزود: امروز عماری‌ها را به عنوان تندرو و رادیکال قبول دارند اما کسانی که در عمار از فیلتر ما نیز گذشته از فیلتر برخی مسئولین رد نمی‌شود و با این حال نیز مارا به عنوان تندرو معرفی می‌کنند و می‌شناسانند، از استان ما ۳۵ اثر به این جشنواره رفته که ما هیچ نقشی در آن نداشته و هزینه‌ای نکرده‌ا بلکه سازندگان فیلم های عمار با هزینه شخصی آن را ساخته‌اند.