کرباسی در کارگاه فیلمسازی جشنواره عمار؛

عناصر شش گانه ابتدایی تدوین که هر مستندساز باید بداند

سیدمهدی کرباسی، مدرس کلاس تدوین گفت: انگیزه، اطلاعات، ترکیب بندی، صدا، زاویه دوربین و تداوم شش عنصر اصلی تدوین‌اند که یادگیری آن‌ها برای هر تدوینگر به نوعی ضروری است.

به گزارش «عمار فیلم»، سیدمهدی کرباسی، مدرس کلاس تدوین، در سومین روز از کارگاه‌های مقدماتی هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار که در سالن ۳ سینما فلسطین برگزار شد، به شش عنصر ابتدایی تدوین اشاره کرد و افزود: انگیزه، اطلاعات، ترکیب بندی، صدا، زاویه دوربین و تداوم شش عنصر اصلی تدوین‌اند که یادگیری آن‌ها برای هر تدوینگر به نوعی ضروری است.

وی با بیان این که برای انجام برش، میکس و فید باید انگیزه موجهی وجود داشته باشد، اظهار داشت: این انگیزه یا باید دیداری و یا شنیداری باشد که در حرکت بدن و یا صدای زنگ تلفن می‌توان اعمال کرد.

کارگردان مستند شب‌نامه، در ادامه تصریح کرد: هر نمای جدید که مخاطب آن را می‌بیند باید حاوی معانی و اطلاعات تاز‌ه‌ی باشد و گرنه دلیلی برای برش زدن به آن صحنه وجود ندارد.

کرباسی با اشاره به اهمیت مفهوم ترکیب‌بندی، بر کلیدی بودن صدا در مستند اشاره کرد و افزود: مستندساز در طول ساخت مستند باید بتواند صداهای غیر همسان را یکسان کند و اگر در طول فیلمبرداری به هر دلیلی دو آمبیانس محیط وجود دارد باید این ها را به نوعی با یکدیگر ترکیب کند.

کارگردان مستند شب‌نامه با بیان این که در زاویه دوربین باید نماها پس از هر کات به نوعی متفاوت باشند، اظهار داشت: تداوم دیگر مبحث تدوین از مهم‌ترین مباحث مشترک میان کارگردانی و تدوین است.

وی با بیان این که در حالت کلی برای انتقال از یک نما به نمای بعدی دوروش وجود دارد، خاطرنشان کرد: روش مستقیم یا استفاده از برش و روش غیر مستقیم یا استفاده از تمهیدات بصری نظیر فیداین، فیداوت و دیزالو اعمال می‌شود.

دشواری تدوین در مستند آرشیوی

کرباسی به اهمیت و دشواری تدوین مستند آرشیوی اشاره کرد و افزود: در گونه مستند آرشیوی تدوینگر باید حوصله به خرج دهد و تدوین اثر را با حوصله پیش ببرد برای دستیابی به تدوین نهایی خوب باید تمام تاصویر و صحنه های مربوط به آن را ببینند.

وی با بیان این  که در اعمال مفهوم «تدوین صوری»، تدوینگر باید نمای انتخاب شده خود را با مفهوم کار پیوند معنایی دهد، اظهار داشت: در فیلم پیروزی اراده ما از هیتلر انسانی بزرگ و پر ابهت می بینیم اما همان اثر را تدوینگری دیگر با تدوین خود به اثری علیه هیتلر تبدیل کرد به گونه ای که مخاطب پس از تماشای آن حس می کند که هیتلر انسانی عقب افتاده و احمق است.

این مستندساز جوان جبهه انقلاب با بیان این که حجم محتوا و داده به مخاطب در یک تایم زمانی باید متناسب و به نوعی متوازن باشد، گفت: محتوای کم برای مخاطب خسته کنند و داده ی زیاد نیز برایش گیج کننده است.

کرباسی به مفهوم «موقعیت پرده» در تدوین اشاره کرد و افزود: زمانی که موقعیت را به طور کامل در صحنه ترسیم می کنیم و برای تأکید بر یک مسئله بر روی نمایی اینسرتی کات می زنیم مفهوم موقعیت پرده مترصد می شود.