گفتمان مستند «این منطقه آلوده به مین است» گفتمان انقلاب اسلامی است

این مستندساز گفت: مستند «این منطقه آلوده به مین است» هنوز هم توقیف بوده و فعلا اجازه پخش آن را در فضای مجازی نداریم.

به گزارش «عمار فیلم»، نشست خبری مستند «این منطقه آلوده به مین است» امشب و بعد از نمایش این مستند با حضور حجت الاسلام نقی زاده کارگردان در سالن شماره یک سینما فلسطین برگزار شد.

مجری برنامه در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: موضوع عدالت خواهی در یکی دو سال اخیر مسئله بسیار جدی شده که با گسترش فضای مجازی به این مسئله بسیار بیشتر پرداخته شده است. این مستند نیز به این مسائل می‌پردازد و مسائلی هم که در این مستند اتفاق افتاد درمورد همین اتفاق‌هایی است که در همین چند سال اخیر ایجاد شده است.

وی افزود: اساس جشنواره عمار برای صحبت کردن و زدودن این فتنه ها ایجاد شده است. به نظرم یکی از فتنه‌های وحشتناکی که در سال های اخیر وجود دارد همین مسئله اشرافیت و عدالتخواهی است که باید در مورد آن بسیار جدی صحبت شود.

البته جشنواره عمار هم به این موضوع بسیار جدی می‌پردازد و نمونه آن هم اینکه در افتتاحیه دستکش ننه عصمت که نماد فعال فرهنگی است که در طول سال فعالیت کرده به میلاد گودرزی کسی که آثار و مستندهای او درمورد مسائل مربوط به این حوزه بخصوص ماجرای لواسان و مسائل مربوط به آن اهداء شد.

فعلا اجازه پخش مستند را در فضای مجازی نداریم

حجت الاسلام نقی زاده کارگردان مستند «این منطقه آلوده به مین است» در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: از جشنواره عمار تشکر می‌کنم که این محافظه کاری که در بسیاری از ارگان‌ها وجود دارد را کنار گذاشته و مستند من را که هنوز هم توقیف است و فعلا اجازه پخش آن را در فضای مجازی نداریم را اکران کردند.

وی افزود: بیشترین فشار را شورای سیاست گذاری ائمه جمعه وارد کردند. حتی قبل از اینکه ما اعلام کنیم برنامه رونمایی برای این مستند داریم با من تماس گرفتند و من هم رفتم و مستند را به صورت خصوصی برای آنها اکران کردم. آنها هم پس از تماشای فیلم به من گفتند که جلوی نمایش مستند را می‌گیریم و گرفتند.

کارگردان مستند «این منطقه آلوده به مین است» ادامه داد: البته بیشترین نقدی که من در فیلم کردم و آن دسته از ائمه‌هایی را که نقد کردم مربوط به شورای قبلی که ریاست آن آقای تقوی بود ولی با این حال مستند «این منطقه آلوده به مین است» را توقیف کردند.

حجت الاسلام نقی زاده به وجود تفاوت مابین سیاه نمایی و عدالتخواهی اشاره و خاطرنشان کرد: گفتمان مستند گفتمان درون این نظام است. من از زاویه یک فرد ضد نظام و ضد روحانیت نگاه نمی‌کنم. حداقل اگر به فیلم هم نگاه کنید می‌بینید که نگاه فیلم هم گویای چنین نگاهی نیست.

وی اضافه کرد: اگر فقط می‌آمدم فقط منفی ها و سیاهی ها را از ائمه جمعه نگاه می‌کردم شاید سیاه‌نمایی بود ولی آن بخش مثبت را هم باید نشان می‌دادم نه به خاطر اینکه مجوز بگیرم بلکه به خاطر واقعیت و حقیقت، زیرا این واقعی نیست که تمامی ائمه جمعه زندگی اشرافی دارند. بلکه در خلاف آن و با فاصله ۱۸۰ درجه هم هست که در این مستند آن را نشان دادیم.

کارگردان مستند «این منطقه آلوده به مین است» یادآور شد: در این میان برخی‌ها حتی این انتقاد را کردند که چرا فقط نقاط مثبت را به تصویر کشیدم. البته این موضوع هم واقعیت ندارد، واقعیت این است که ائمه جمعه همانگونه که صدا و سیمای جمهوری اسلامی نشان می‌دهد همه مثبت هستند.

گفتمان مستند «این منطقه آلوده به مین است» گفتمان انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام نقی زاده عنوان کرد: ائمه جمعه کلان شهرهایی چون تهران و اصفهان سالهاست که با میله‌ها و محافظ‌هایی از مردم جدا شدند. این در حالی است که گفتمان فیلم گفتمان انقلاب اسلامی است. ائمه جمعه در گذشته محافظ نداشتند و از مردم جاد نبودند و این سوالی است که در مستند مطرح می‌شود که چرا این افراد بعد از ۴۰ سال تغییر کردند و چرا جامعه هم تغییر کرده و این افرادی که نماد ساده زیستی هستند به نماد اشرافی‌گری تبدیل شدند.

وی تصریح کرد: رسیدگی به این موضوع نیازمند نقد روحانیت نسبت به روحانیت است. من که به عنوان کارگردان این مستند که طلبه هم هستم این موضوع را مهم می دانم و نباید این موضوع در پستوها نقد شود. زیرا این موضوع مهمی است که باید درمورد ان حتما بحث و صحبت شود.

کارگردان مستند «این منطقه آلوده به مین است» اظهار داشت: برخی از دوستان طلبه به من می گویند این حرف ها را در حوزه و به صورت خصوصی بیان کنم. مگر اشرافیت آن شخص خصوصی است که من هم بخواهم به صورت خصوصی این موضوع را به آنها بیان کنم.

حجت الاسلام نقی زاده بیان داشت: محدودیتی بابت اینکه به امام جمعه ایلام نزدیک شویم نداشتیم و نمی‌خواستیم فرم فیلم خود را اینگونه نشان بدهیم که او پاسخ گو نیست. ساخت مستند «این منطقه آلوده به مین است» شروع یک جنبش و سلسله مستندهایی است که باید موضوعات مختلف بررسی شود. البته این مستند شروع این اقدامات نیست بلکه دوستانی هم قبل از ما کارهایی درمورد عدالتخواهی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: نقدهایی که من در این مستند انجام می‌دهم دقیقا عین سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است. در این مستند به این موضوع اشاره می‌کنم که تک تک مردم باید این مطالبه گری را داشته باشند و صدای خود را به گوش برخی از ائمه جمعه برسانند.

کارگردان مستند «این منطقه آلوده به مین است» اضافه کرد: در این میان است که مردم متوجه می‌شوند باید مطالبه قانونی و نه خلاف قانونی داشته باشند. زیرا این مطالبه قانونی حق آنها است. در واقع این مطالبه گری را انقلاب اسلامی ایجاد کرده و شعار انقلاب است.

حجت الاسلام نقی زاده یادآور شد: من به عنوان یک طلبه فیلم ساختم و فیلم من توقیف شده است. این به این معنی است که یک طلبه نمی‌تواند حرف بزند. در واقع یک آخوند نمی‌تواند در این مملکتی که می‌گویند برای آخوندهاست که جز این تهمت‌ها چیزی به ما نرسید حرفی بزند.

وی عنوان کرد: عدالتخواهی در حال حاضر مهمترین حرف و سخن اصلی مردمی است که مردم تمایل دارند آن را بشنوند. منتهی بسیاری می آیند این موضوع را سپر کنند تا به اهداف خود دست پیدا کنند. در حال حاضر افراد بسیاری هستند که من عدالتخواهی انها را قبول ندارم زیرا نگاه کومونیستی به موضوع عدالتخواهی دارند.