محمد صادق باطنی؛

مستندساز باید مخاطب شناس باشد/مهمترین قدم در مستندسازی دغدغه است

محمدصادق باطنی در کارگاه آموزشی فیلم سازی مقدماتی گفت: پیام کلی مستند در صریح‌ترین و کوتاه‌ترین شکل ممکن، شاهرگ اصلی و حیاتی در پذیرفته شدن طرح مستند است که قابل تغییر نیست.

به گزارش «عمار فیلم»، کارگاه قصه و روایت در مستند، بعنوان اولین کارگاه بعنوان اولین کارگاه آموزشی فیلم سازی مقدماتی درهشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار کار خود را با تدریس محمد صادق باطنی آغاز کرد.

 درابتدای این کارگاه هنرجویان ایده های خود را برای ساخت یک مستند نوشتند وبه ایده پردازی پرداختند تا فضای کارگاه مستندسازی برای آنها ملموس تر شود.

صادق باطنی مدرس کارگاه قصه و روایت در مستند مهم‌ترین قدم برای ساخت یک مستند را دغدغه دانست و بیان کرد: برای شیوه مکتوب کردن ایده در مرحله اول باید یک نقشه ذهنی برای خودمان داشته باشیم اما تا زمانی که طرح را شفاهی بگوییم کسی به آن توجه نمی‌کند،بنابراین از همان لحظه اول ایده خود را مکتوب کنید.

باطنی با اشاره به اینکه اگر فکر منسجم و مطلوب پشت ساخت مستند نباشد ساخت مستند به پایان نمی رسد، عنوان کرد: برای نوشتن طرح باید به سه پرسش کلیدی چه میخواهیم بگوییم؟ چگونه می‌خواهیم بگوییم؟ با چه ترتیبی می‌خواهیم بگوییم؟ جواب بدهیم

وی افزود: موضوع مستند و پژوهش به سوال چه میخواهیم بگوئیم؟ پاسخ می‌دهد، طراحی روایت و برآورد اجرایی به سوال چگونه می‌خواهیم بگوییم؟ و پیش‌نویس فیلم‌نامه به سوال با چه ترتیبی می‌خواهیم بگوییم؟ جواب می‌دهد.

مدرس کارگاه مستندسازی تصریح کرد: نوشتن طرح مستند در فرم ایده مکتوب به ذهن ما نظم می‌دهد پیام کلی مستند در صریح‌ترین و کوتاه‌ترین شکل ممکن، شاهرگ اصلی و حیاتی در پذیرفته شدن طرح مستند است که قابل تغییر نیست.

وی بیان کرد: سازنده مستند باید مخاطب شناسی داشته باشد مخاطب در مستند موضوعی است که از اول تا آخر کار باید به آن فکر کنیم اگر مخاطب خود را عموم مردم معرفی کنیم یعنی ما نمی‌دانیم چه می‌خواهیم بگوییم؛ نمی‌دانیم چه‌طورمی‌خواهیم حرف بزنیم یا به طور کلی انگار نمی‌خواهیم مستند بسازیم!