چادر خونین شهید حادثه تروریستی شاهچراغ جایزه ویژه بخش آرمان روح الله / جمع آوری و چاپ خاطرات و آثار هنرمندان در حوزه شعر و گرافیک

مراسم تجلیل از هنرمندان فعال در فتنه اخیر در قالب‌ هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر در حاشیه ششمین شب جشنواره عمار با حضور اساتید برتر حوزه گرافیک، تصویرسازی و کارتون و همچنین شعر و موسیقی دقایقی پیش با قرائت قرآن توسط برادر نوجوان شهید آرمان علی وردی و اجرای سرکار خانم فضه سادات حسینی آغاز شد.

جشنواره عمار محملی برای معرفی قهرمانان واقعی

در ادامه این برنامه سهیل اسعد، دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی، گفت: خوشحالم در خدمت خانواده های شهدا هستیم مناسبت بسیار مهمی است، اینکه عده ای از جوانان خودجوش قیام می کنند تا حقایقی را اعلام و مردم را آگاه سازند.

وی با اشاره به مسئولیت جوانان در نظام جمهوری اسلامی، اضافه کرد: من این روزها آثاری را دیدم و خیلی برایم به عنوان یک خارجی جالب بود، به عنوان کسی که ایران را وطن دوم می شناسند افتخار می کنم که وطن خود آرژانتین را ترک کرده ام و بخشی از معادله جمهوری اسلامی شده ام.

اسعد، یادآور شد: انسان همیشه حرکت خود را ارزیابی می کند که چه کار کرده است مخصوصا وقتی در ارتباط با دیگران هستید و ممکن است دیگران در واکنش به شما متذکر شوند که به نوعی دیوانگی دچار هستید. فقط یک دیوانه می تواند وطن خود را رها و در کشوری غریب در سختی زندگی کند، همه تا حدودی عاقل هستیم اما در فتنه های اخیر این کلام از برخی به ظاهر حزب اللهی و متدین شنیده شد که احساس خطر کردند.

وی افزود: با برخی از آثار عمار امیدوار شدم به جبهه ای که کاملا دست الهی در آن ملموس است .

اسعد خاطرنشان ساخت: وقتی به معنای عمار نگاه می کنید می فهمید مفاهیم کاملا در دنیا منقلب شده و انقلاب توانسته مفاهیم حق را نگه دارد . من به عنوان یک آرژانتینی اگر برگردم به کشورم هزار دلار حقوق میگیرم و فردی دیگر به خاطر اینکه با توپ خوب بازی می کن ماهی دویست میلیون دلار دارد دستمزدش است و این خطرناک است.

وی با بیان این که وقتی معادلات به هم می خورد، اهل فکر و اهل مجاهدت می شوند احمق جامعه و اهل بازی و فوتبال و موسیقی می شوند قهرمان، اظهار داشت: غرب روی این کار می کند که قهرمان واقعی فراموش و قهرمان خیالی به قهرمان تبدیل شود. اما عمار این کار را می کند که یک نانوا یک خیاط قهرمانان ملت شوند و این بسیار ارزشمند است.

آغاز اهداء جوائز

در نخستین بخش از اهداء جوائز پدر شهید رسول خلیلی روی صحنه رفت و گفت: ما اعتقاد داریم شهدا رفته اند در معرکه و جانشان را در طبق اخلاص گذاشته اند و خدا پذیرفت و اینکه بتوانیم ادامه دهنده راهشان باشیم توفیقی است.

وی در ادامه گفت: باید هر از گاهی نماز شکر بخوانیم و از خدا بخواهیم تا آخر در راه ولایت باشیم.

برگزیدگان بخش «موسیقی»:

هیئت داوران در بخش «موسیقی» ضمن تقدیر از اثر «اغتشاش» به خوانندگی زین العابدین حجتی(شبزده) و اثر «ایران قوی» کاری از گروه سرود آفاق تهران

لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداختن به موضوع شهادت و اتفاقات روز از زبان دانش آموزان و تصویرسازی مدرسه، داشتن ملودی شیرین و تنظیم خوب و اجرای کوک، همچنین واکنش سریع به اتفاقات روز» اهدا می‌کند به اثر: «آرمان عزیز» به تهیه کنندگی مرکز آفرینش های هنری بسیج استان قم

و فانوس این بخش به دلیل تعدد آثار تولیدی در ایام فتنه، تولید آثار خوب و با کیفیت و به روز، همچنین واکنش به موقع و آتش به اختیار و تلاش در استفاده بهینه از هنر برای روشنگری اهدا می‌شود به: جناب آقای «مجتبی الله وردی» با اسم هنری مجال

برگزیدگان بخش «شعر»:

هیئت داوران در بخش شعر، ضمن تقدیر از مثنوی «خط امام» سروده‌ی حسین خزائی، مربع‌ترکیب «نگاه آرتین» سروده‌ی مجید تال و غزل «گرد و غبار» سروده‌ی ایمان طرفه‌؛

لوح‌افتخار این بخش را به علت تلقی درست از فتنه، سلامت زبان و قوت ادبی و استفاده مناسب از عناصر ادبی اهدا می‌کند به اثر: «هیاهو» از آقای سید محمدجواد شرافت از قم

و فانوس این بخش به علت واکنش سریع و به‌هنگام به اتفاقات روز و خلق آثار قوی متعدد در ایام فتنه اهدا می‌شود به: «آقای مهدی جهاندار از اصفهان»

پس از اهدای جوائز در دو بخش موسیقی و شعر مجتبی الله وردی به اجرای قطعه «به عشق ایران» پرداخت که مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.

اهداء جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به هنرمند انقلابی سید محمد جواد طاهری توسط خانواده شهید حدادیان

در بخش دیگری از این برنامه و پس از پخش کلیپ معرفی دستکش ننه عصمت و با دعوت از خانواده شهید محمد حسین حدادیان و با حضور سهیل اسعد، هادی آرزم و علی محمد مؤدب دستکش ننه عصمت به محممد جواد طاهری اهداء شد.

اهدای جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به جهت حرکت خودجوش و انقلابی در عرصه‌ی هنر و طراحی و واکنش به موقع و جریان‌ساز نسبت به مسائل روز در عرصه‌ی هنرِ کاریکاتور، راجع به انقلاب اسلامی ایران، توسط خانواده شهید محمدحسین حدادیان به محمدجواد طاهری اهداء شد.

تأکید مادر شهید علی وردی بر زنده نگه داشتن یاد شهدا با آثار هنری

در بخش دیگری از این مراسم خانواده شهید آرمان علی وردی جهت اهداء جوائز بخش کارتون و تصویر سازی رو صحنه آمد.

مادر شهید علی وردی در سخنان کوتاهی بیان کرد: تشکر می کنم از هنرمندان که با آثارشان یاد شهدا را زنده نگه داشتند.

سپس با حضور داوران بخش کارتون، روح الامین، جعفر پیشه، عبدالحمید قدیریان و علی حیاتی جوایز این بخش اهدا شد.

برگزیدگان بخش «کارتون»:

هیئت داوران در بخش «کارتون» ضمن تقدیر از جناب آقای «میلاد پسندیده»

لوح افتخار رتبه سوم این بخش را به کارتون: «اشک تمساح» اثر سرکار خانم فاطمه طیوب

و لوح افتخار دوم این بخش را به کارتون: «دون کیشوت» اثر آقای محمدحسین ساسانی اهدا می کند.

و فانوس این بخش به دلیل «اجرای قوی، نقطه زنی و روایت صحیح اجتماع مخالفان جمهوری اسلامی ایران» اهدا می‌شود به کارتون: «برلین» اثر آقای پیمان علیشاهی

برگزیدگان بخش «پوستر»:

هیئت داوران در بخش پوستر ضمن تقدیر از جناب آقای «ایمان ماندگاری»

لوح افتخار رتبه سوم این بخش را به: پوستر «لوگوی اصلی رادیو فردا» اثر آقای مهدی شاهوردی

و لوح افتخار دوم این بخش را به: پوستر «دو روی یک سکه» اثر سید امیرحسین هاشمی اهدا می کند.

و فانوس این بخش به دلیل «نقطه زنی،‌ و افشای پشت‌پرده‌ی هشتک ها در شبکه های اجتماعی» اهدا می‌شود به: پوستر «شریک خون» اثر آقای امین تقی زاده

برگزیدگان بخش «تصویرسازی»:

هیئت داوران در بخش تصویرسازی ضمن تقدیر از خانم «لیلا تیموری نژاد»

لوح افتخار رتبه سوم این بخش را به تصویرسازی «شکوه زن ایرانی» به دلیل «انتشار به موقع در اولین لحظات شروع فتنه» اهدا می شود به اثر: سرکار خانم «سمیه کشاورز»

و لوح افتخار دوم این بخش را به: تصویرسازی «ایران» اثر آقای بهنام شیرمحمدی اهدا می کند.

و فانوس این بخش به دلیل «اجرای قوی و به تصویر کشیدن خلاقانه دختر قهرمان ایرانی» اهدا می‌شود به اثر: «دختر ایران» اثر خانم مهناز صابرپور

در ادامه مراسم نماهنگی با نام «قول مادرانه» به تهیه کنندگی محمد جعفری نمایش داده شد که در روزهای پایانی تولید این نماهنگ نیز تهیه کننده اثر، دار فانی را وداع گفت.

مجری مراسم سپس برای آرتین از بازماندگان حادثه تروریستی شاهچراغ دعا و از شهدای این فاجعه یاد کرد و سپس از پدر شهید محمدحسین حدادیان دعوت کرد تا به صحنه بیاید.

چادر خونین شهید حادثه تروریستی شاهچراغ جایزه ویژه بخش آرمان روح الله

در بخش ویژه این مراسم جایزه ویژه «آرمان روح الله»، چادر یکی از شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ برای نخستین بار به گروه هنری «هرا» در استان مازندران تعلق گرفت و این جایزه توسط پدر شهید محمد حسین حدادیان اهداء شد.

مجری مراسم در ادامه بیانیه داوران این بخش را قرائت کرد.

علیپور، مسئول این گروه هنری در سخنانی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و تأکید ایشان بر جهاد تبیین گفت: خروجی های هنری در سطح کشور و حوزه گرافیک به دو دسته تقسیم می شود بخشی تزیینی و بخشی تبیینی، تزیینی ها برای گرامیداشت و یادبود شخصیت ها شکل می گیرد و گاهی هم برای مقابله به مثل شکل می گیرد.

وی ادامه داد: بخش دیگر کارهای تبیینی است و مغفول است کارهایی که می خواهند گره‌ای باز کنند، سوالی جواب دهند و دنبال این هستند که مشکلی را حل کنند. ما تا زمانی‌ که مخاطب را نشناسیم نمی توانیم کار درست انجام دهیم.

علیپور یادآور شد: تأثیر کار ما در صورت عدم شناخت مخاطب بسیار کم است و نتیجه اش می شود همین فضای فرهنگی که در جامعه وجود دارد. حضرت آقا روی این مسأله خیلی تاکید دارند اما مغفول است.

وی در پایان گفت: ما جلساتی برگزار کرده و مسایل و موضوعاتی را که کشور با آنها مواجه است لیست کرده و اولویت های را انتخاب می کنیم که برای آنها مشورت هم می گیریم. ما وسط میدان هستیم و همه این‌ها با توکل به خدا پیش می رود و ما فقط به تکلیفمان عمل می کنیم.

گفتنی است خاطرات شفاهی هنرمندان در حوزه گرافیک و شعر در پروسه خلق آثار هنری به ضمیمه آثار هنری شان از سوی دبیرخانه جشنواره عمار جمع آوری و در قالب کتاب به زودی به چاپ خواهد رسید.