به گزارش عمارفیلم؛ محسن اسلامزاده» کارگردان مستند «سردرگم» پیرامون علت ساخت این مستند، اظهار داشت: موضوع این کار، مسئله خصوصی سازی و معضلات و مشکلاتی است که تا امروز داشته است. از آنجایی که اخیرا بحث خصوصی سازی و مولدسازی مجددا در دستور کار مسئولین قرار گرفته، مهم است که نگاهی به تجربیات گذشته و روندی که تا کنون طی شده نیز صورت بگیرد. ما در این مستند سعی کردیم این نگاه را ارائه کنیم. اینکه چرا تعدادی از پروندههای خصوصی سازی ناموفق بوده و نارضایتیهای مردمی زیادی را به وجود آورده است. بازخوانی پژوهشی در مسائل این چنینی زیاد است، به ذهن ما رسید که چرا این محتواها و گزارشها تبدیل به مستند تصویری نشود، به همین دلیل ساخت این مستند را شروع کردیم.
این کارگردان ادامه داد: ما در این مستند ابتدا دو پرونده «ماشین سازی تبریز» و «آلومینیوم المهدی بندرعباس» را بررسی و بازخوانی کردیم که قبلا خبری و جنجالی شده بودند، چرا که قصد داشتیم از منظری دیگر به یک آسیبشناسی کلی برسیم. و در گام دوم نگاهی هم به پرونده پالایشگاه کرمانشاه داشتیم، متاسافنه در کرمانشاه مردم و بزرگان شهر نارضایتیها و سوالات زیادی داشتند که به آنها پاسخ داده نشده.
وی افزود: تولید مستند تقریبا یک سال طول کشید. این فیلم در بندرعباس، تهران و کرمانشاه تولید داشته و تصاویری هم از تبریز که از قبل داشتم به آن اضافه کردیم. سعی داشتیم در این کار فرم متفاوتی ارائه کنیم، از جمله اینکه این مستند نریشن اول شخص دارد. من به عنوان کارگردان در این کار به دنبال حقیقت بودم و نتیجهای که حاصل شد یک پژوهش تصویری با موضوع عدم موفقیت برخی خصوصیسازیها است.
اسلامزاده در مورد جذابیتها و شاخصههای اصلی مستند سردرگم، عنوان کرد: مستند سردرگم یک مستند روایی انتقادی است. در این کار به شهرهای مختلف سفر کردیم، پای صحبت آدمهای مختلف نشستیم و از نظرات اساتید و اشخاص استفاده کردیم. سعی ما این بود مستند جذاب باشد و در عین حال نگاهی همه جانبه و از زوایای مختلف به موضوع داشته باشد و در نهایت بتواند یک تحلیل درست و به دور از جهتگیری ارائه کند. یکی از جذابیتهای بصری این کار همین سفرنامهای بودن آن است.
وی با اشاره به اینکه مستند سردرگم یک مستند انتقادی و حرف دل مردم است، اظهار داشت: ما در این کار یک دغدغه اجتماعی و مردمی را مورد توجه قرار دادیم و سوالاتی مطرح کردیم که مسئولین باید به آن پاسخ بدهند. بازگو کردن این دغدغهها و انتقادات از جانب یک فیلمساز انقلابی معتقد، به نسل جوان نشان میدهد که میشود هم به نظام معتقد بود هم روحیه نقد سازنده داشت. ساخت و معرفی چنین مستندهایی علاوه بر ایجاد و تقویت روحیه مطالبهگری در جامعه به خصوص در بین جوانان، این امید را زنده میکند که در چارچوب همین نظام هم میتوان حرف زد و انتقاد کرد.
اسلامزاده پیرامون نقش و عملکرد جشنواره عمار و رسانهها در معرفی مستندها، گفت: اگر جشنواره عمار پخشهای استانی و شهری را به صورت جدیتری فعال کند و تمرکز ویژهای روی این مسئله بگذارد، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. رسانهها نسبت به سالهای گذشته وضعیت بسیار بهتری دارند و میتوانند در این حوزه نقشآفرینی کنند. جشنواره عمار در این خصوص بستر خوبی را ایجاد کرده و با معرفی فیلمها و مستندهای برتر زمینه دیده شدن و ضریب گرفتن آنها توسط رسانهها را فراهم کرده است.
این کارگردان در پایان اظهار داشت: برای آینده نیز به ادامه این مسیر و ساخت مستندهای این چنینی فکر میکنم. الان هم یک مجموعه مستند نقد درون گفتمانی با عنوان «سرطان اجتماع» در دست دارم که پنج سال است، درگیرش هستم و قرار است به زودی روی آنتن شبکه مستند سیما برود. به طور کلی معتقدم مستندساز باید هم نگاه بین المللی با دغدغههای انقلابی داشته باشد هم نگاهی به درون با رویکرد نقد درون گفتمانی.
در چهاردهمین دوره جشنواره عمار همانند دورههای پیشین، فرصتی فراهم شدهاست تا علاقهمندان بتوانند منتخب فیلمهای این جشنواره را بهصورت رایگان و با اینترنت نیمبها در سامانه عماریار تماشاکنند. اکران برخط مستند «سردرگم» در سکوی عماریار (ورود از اینجا) 24 ساعت پس از اکران در سینما فلسطین تهران انجام خواهدشد.