احسان شادمانی:

پایان دروغ تاریخی خرید زمین‌های فلسطینی‌ها

مستند «مادر اسرائیل» ساخته «احسان شادمانی»، روایتی از غصب سرزمین فلسطین به دست صهیونیست ها است. مقطعی که فیلم روایت می‌کند ۱۹۴۷ در اردن است که در آن سال «گلدا مایر» یک سال را به عنوان سفیر غیررسمی اسرائیلیان در این سرزمین ساکن و مشغول جمع آوری اطلاعات از اعراب بوده است. این اثر ترکیبی از آرشیو و بازسازی صحنه هایی از زندگی گلدا مایر در قالب تاریخی را به تصویر میکشد. 

به گزارش عمار فیلم؛ «احسان شادمانی» کارگردان این مستند در گفتگو با عمار درباره انگیزه ساخت «مادر اسرائیل» گفت: می‌خواستم اثری درباره فلسطین ساخته شود که متفاوت با آثاری باشد که سایر دوستان ساختند و با جمعی از دوستان به این نتیجه رسیدیم که روایت از جانب فردی از داخل رژیم صهیونیستی باشد و تصمیم بر این شد که روایت خانم گلدا مایر در یک برهه زمانی ساخته شود که ایشان نخست وزیر اسرائیل بعد تشکیل رژیم صهیونیستی بودند که به بررسی پرتره زندگی این خانم برای ساخت مستند جالب بود. این خانم به شدت خشن و خونخوار بود و حتی زندگی شخصی خودش را رها می‌کند تا برای تشکیل این رژیم فعالیت کند. ما از تورات هم برای یکسری از اصطلاحات استفاده کردیم و محوری‌ترین کتاب برای ساخت این مستند کتاب «صلحی که صلح‌ها را بر باد داد» بود  این همان کتابی است که آقا خیلی تاکید دارند همه بخوانند و مربوط به فروپاشی عثمانی و بعدها باعث تشکیل رژیم اشغالگر شد، هست.

وی در ادامه گفت: ما در این مستند برای اینکه خسته کننده نباشد ترکیبی از آرشیو و بازسازی استفاده کردیم مثلا بازیگر آوردیم گریمش کردیم شبیه خانم گلدا مایر شده و اکت های متفاوتی هم دارد. در نتیجه ترکیب آرشیو و بازسازی توانسته جذابیت برای مخاطب ایجاد کند.

شادمانی درباره نقطه عطف مستند گفت: اینکه در طول این مستند سعی شده به شبهه های تاریخی پاسخ داده شود در واقع نقطه عطف این فیلم هست، ما تا الان شنیدیم که فلسطینی‌ها خودشان زمین‌هایشان را فروختند و مقاومتی نکردند در صورتی در این مستند آمده نقش مقابله دستگاه اطلاعاتی صهیونیست‌ها و سرویس اطلاعاتی انگلیس در سرزمین‌های اشغالی به اسم آگانا را مورد بررسی و تبیین قرار دادیم. مثلا در این فیلم سوقصد به فرمانده ارتش انگلیس به دلیل حمایت کوچکی که از فلسطینی‌ها انجام داده می‌پردازد که حتی به حامیان خودشان هم رحم نمی‌کنند.

کارگردان این مستند عنوان کرد که این فیلم روایتی مستند گونه دارد و برای تمامی اقشار مناسب است.

او درباره در شرکت در جشنواره عمار گفت: مزید جشنواره عمار و سامانه عماریار کمک خیلی خوبی به انتشار آن میکند. با فیلم های دیگری هم در جشنواره شرکت کرده بودم و هدفم انتشار گسترده آن بود با اینکه خود ما هم سعی می‌کنیم هر مستند را بارها از تلویزیون منتشر شود اما عمار توانسته به ما کمک کند تا به صورت مویرگی آثار را مخاطبان علاقمند به این جنس آثار برساند.

شادمانی درباره سختی کار گفت: سختی کار که خب بیشتر به چشم آمد وقتی بود که ما متن رو برای بیش از 20 نفر فرستادیم ولی کسی قبول نکرد که متن آن را روی فیلم بخواند و در آخر خانم مینا شجاع این کار خوانند و هر بار نفرات قبلی می‌گفتند ما کار سیاسی نمی‌خوانیم چون بایکوتمان می‌کنند  ودیگر به ما کار نمی‌دهند در صورتی که آن هنوز بحث طوفان الاقصی نبود ولی صرفا به دلیل سیاسی بودن قبول نمی‌کردند و در آخر مینا شجاع قبول کرد که انصافا هم بسیار زیبا اجرا کرد.

او افزود: در مورد سوژه ما کسی داخل ایران به آن نپرداخته بود و فقط یک فیلم هالیوودی درباره آن ساخته شده بود، آن مقطع زمانی که ما به آن پرداختیم یعنی سال 1947 ایشان در آژانس یهود در اردن بودند و هنوز به سرزمین‌های اشغالی نرفته بودند در مستندهای ساخته شده داخلی کسی به این نقطه نپرداخته بود و این برای خود ما جذاب بود.

شادمانی درباره توجه بیشتر به سوژه‌های مرتبط با اسرائیل گفت: در حال حاضر خود من می‌توانم 10 تا سوژه جدید در مورد این قضیه پیشنهاد بدهم تا روی آن کار شود اما توصیه من به فیلمسازان اینست که اگر می‌خواهند روی این قبیل موضوعات کار کنند حتما قبلش پژوهش سنگین داشته باشند خود ما یک سال فقط در مورد این کار پژوهش کردیم بعد وارد مرحله سناریو نویسی و تولید شدیم.

او در مورد تاثیرگذاری در تحولات اخیر گفت: با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته افتاد دوستان در تلاش هستند نسخه‌های عربی و انگلیسی کار را آماده کنند تا به کشورهای دیگر هم فرستاده شود و در شبکه‌های بین المللی منتشر شود این اثر در رفع گره‌ها و شبهات ذهنی می‌تواند بسیار موثر باشد. در آخر هم به تولیدی بودن موسیقی این مستند اشاره شد و گفتند که برخلاف سایر مستندهایی که ساخته شده و موسیقی آن کپی است این اثر موسیقی کاملا تولیدی و مخصوص خودش هست.

احسان شادمانی متولد 1368 در تهران، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه، کارگردان و تهیه کننده مستند است. او تهیه کنندگی مستندهای بسیاری از جمله تروکاژ، افتر کرونا، خیالتان نفت و کارگردانی مستندهای نبوین، داستان ساحل شرقی و مادر اسرائیل را برعهده داشته است.

 

در چهاردهمین دوره جشنواره عمار همانند دوره‌های پیشین، فرصتی فراهم شده‌است تا علاقه‌مندان بتوانند منتخب فیلم‌های این جشنواره را به‌صورت رایگان و با اینترنت نیم‌بها در سامانه عماریار تماشاکنند. اکران برخط مستند «مادر اسرائیل» در سکوی عماریار (ورود از اینجا) 24 ساعت پس از اکران در سینما فلسطین تهران انجام خواهدشد.