به گزارش عمار فیلم؛ «حسین نژادموسی» کارگردان مستند «داستان بارانی» در گفتوگو با عمار فیلم از سیر تحولات روحی شخصیت اول داستان سخن میگوید، کسی کارش را بنا به دلایلی که یکی از آن بیماری بود رها میکند تا برای رسیدن به هدف و خواستهاش به سفری طولانی برود.
این مستندساز جوان درباره انتخاب سوژه داستان بارانی گفت: این فیلم در قالب پرتره یا شخصیت محوری تهیه شده است، فکر میکردم به اندازه کافی آقا رضا بارانی را میشناسم ولی هر چی جلوتر رفتم دیدم ابعاد زیادی از شخصیت ایشون هست که باید بشناسم به همین دلیل اول تصمیم گرفتم خودم ایشون بشناسم بعدش همچین شخصیتی را به بقیه معرفی کنم.
وی افزود: مهمترین شاخصه یا ویژگی این فیلم در این است که فقط درباره شخصیت اصلی داستان یا همان آقا رضا بارانی گفته نمیشود بلکه یک شخصیت پنهان دیگری هم در این فیلم هست که این فرد هدایت کننده رضا بارانی محسوب میشود، این قهرمانی که حتی اسمش هم آورده نمیشود نقطه عطف فیلم است و در طول مستند همین فرد مجهول در واقع معشوق شخصیت اصلی محسوب میشود و ذهن مخاطب درگیر این میشود که وقتی رضا بارانی همچین شخصیت والایی دارد پس الگوی او چه شخصیت جذابی میتواند داشته باشد.
او در ادامه درباره یکی از چالشهایی که نسل جوان و نوجوان ما با آن رو به روست گفت: این مسئله که نسل جدید و جوان ما درک و شناختی درباره این اشخاص و ویژگیهای شخصیتی آنها ندارند، نسل جوان ما باید دست کم قهرمانان ملی خودشان را بشناسند و بداند آنها برای کشور چه کردند برای آسایش و آرامش مردم چه کردند ما تمام تلاشمان اینست که حتی اگر جوانان نخواند مسیر آنها را ادامه بدهند حداقل به اقداماتی که کردند یا ایثارگری که داشتند، واقف شوند.
نژادموسی درباره تاثیر فیلم داستان بارانی بر اقشار مختلف گفت: ببینید در واقع اون جهانی بینی که رضا بارانی داشته که منجر شده سفر هزار کیلومتری با موتور قدیمی و فرسوده برود شاید برای همه اقشار قابل پذیرش نباشد و هر کس با توجه به افکار خودش با درجات متفاوت با کار ارتباط برقرار میکند. فیلم به صورت جهان شمول تهیه شده و میتواند انواع مخاطب را در درجات مختلف تحت تاثیر قرار دهد.
وی در ادامه در جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: این جشنواره از ابتدا یک ویژگی منحصر به فردی داشته که هر چقدر بیشتر به آن پایبند باشد بیشتر موفق میشود آن هم پخش حداکثری و اکرانهای گستردهاش هست و رساندن فیلمها به دست مخاطبان واقعی است و کمکی که جشنواره عمار مثلا به فیلم ما میکند اینست که افراد در روستاها و جوامع گوناگون فیلم رو میبینند و این یک امتیاز محسوب میشود.
کارگردان مستند داستان بارانی درباره سختیها و موانعی که در طول تهیه این فیلم با آن مواجه بود گفت: نکتهای که برای ما خیلی مهم بود این بود که این داستان آقا رضا بارانی را که در ژانر سفر ساخته شده چگونه به تصویر بکشیم تا واقعیت و اصل مطلب حتما ادا شود و کمترین دخل و تصرف در آن باشد در واقع انتخاب ژانر اصلیترین سختی این راه بود از سختی فیزیکی که بگذریم مهمتر سختی شیمیایی کار است که مربوط به محتوا و بحثهای روایی کار هست و به فرم مشاهدهگر رسیدیم تا با سوژه به مدت 10 ماه همراه بودیم تا این مستند به سرانجام رسید.
وی افزود: داستان بارانی از این جهت منحصر به فرد است که شما برای معرفی یک شخصیت میآیید از یک شخصیت دیگر استفاده میکنید و این کمتر در آثار دیگر استفاده شده است.
در آخر توصیه نژادموسی به فیلمسازان جدید این بود که فیلمسازان باید به سراغ قهرمانان ملی بومی شهر و روستای خودشان بروند و صرفا به دنبال فیلمسازی درباره مفاخر بزرگ و آشنایی که برای همه شناخته شده هستند، نروند. اگر هرکس در محدوده سرزمینی که هست با نگاه جستجوگری به ماجرا بپردازد، میتواند قهرمانهای جدید و ناشناختهای کشف کند که زندگی آنها ابعاد تازهای بر عرضه دارد و نباید از این قهرمانان ملی غافل شد. نکته آخر در مورد فیلم داستان بارانی اینکه کارگردان تلاش داشت بدون هیچ دخل و تصرف یا شیوههای پست مدرنی سیر سفر رضا بارانی را نشان بدهد.
حسین نژادموسی متولد 1376 در استان خراسان رضوی، شهر مشهد، کارگردان و مدیر تولید است. او دانش آموخته رشته برق است. از نمونه آثار او میتوان به: کارگردانی مستند «سپهر»، مدیر تولید مستند های «بانی خیر» و «به توان چهل» اشاره کرد.
در چهاردهمین دوره جشنواره عمار همانند دورههای پیشین، فرصتی فراهم شدهاست تا علاقهمندان بتوانند منتخب فیلمهای این جشنواره را بهصورت رایگان و با اینترنت نیمبها در سامانه عماریار تماشاکنند. اکران برخط مستند «داستان بارانی» در سکوی عماریار (ورود از اینجا) 24 ساعت پس از اکران در سینما فلسطین تهران انجام خواهدشد.