یک قرن جنایت/ ظلم صهیونیست‌ها فقط همین یکسال نیست

از قرن نوزدهم میلادی، یهودیان صهیونیست پروژه ایجاد یک کشور مخصوص خودشان را کلید زدند. محصول این پروژه برای فلسطینیان طی سده اخیر چیزی جز در خون غلتیدن و آوارگی از سرزمین مادری، نبوده است.

130 سال قبل دو خاخام یهودی از طرف مکس نورداو، مسئول آژانس یهود، به فلسطین می‌روند تا امکان حضور یهودیان در این سرزمین را بررسی کنند. پاسخ آن دو نفر به آژانس یهود بدین گونه است: عروس زیباست ولی همسر دارد؛ همسر این عروس زیبا فلسطینی‌هایی هستند که اینجا ریشه دارند. و اینگونه داستان اسرائیل و جنایات بی‌شمار و بی‌انتهای آنان آغاز می‌گردد.

یهودیان که تنها 3 تا 5 درصد جمعیت فلسطین را به خود اختصاص می‌دادند با مهاجرت دیگر یهودیان از کشورهای مختلف آنهم به کمک آژانس یهود و جنبش صهیونیسم، جمعیت خود را افزایش دادند. هرچند که باز نسب جمعیتی آنها بسیار کم‌تر از مسلمانان فلسطینی بود. در ادامه حمایت‌های پیدا و نهان انگلستان من جمله پیمان بالفور و همچنین آغاز جنایات خود با گروه شبه نظامی تازه تاسیس هاگانا، توانستند خود را بر عموم سرزمین‌های فلسطین به طور نامشروع حاکم کنند. آنها در زمان کوتاهی بخش عظیمی از فلسطینیان را از سرزمین‌ها و خانه‌هایشان بیرون کرده و برجای آنها تکیه زدند. اتفاقی که پشت آن آوارگی و خون‌های به ناحق ریخته شده زیادی همچون قتل عام‌های روستای دیریاسین و امثالهم است.

رژیم صهیونیستی پس از غلبه به کشورهای عرب منطقه باز دست از ماجراجویی‌های خود نکشید و تنها تا سال 2022 بیش از 100 هزار فلسطینی را به قتل رسانده و حدود 1 میلیون نفر از آنها را آواره در خارج از سرزمین‌هایشان کرده است. این آمار جدا از کشتار رژیم در سایر کشورهاست. اما ناگهان در سال 2023 و در سالروز مهمترین عید عبری برای اولین بار مقاومت به جای عملکرد واکنشی، دست به یک عملیات کنشی با رژیم صهیونیستی می‌زند.

مطالب گفته شده مربوط است به مستندی به نام سرزمین مادری است که به ابتدای تاریخ رژیم صهیونیستی تا عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی می‌پردازد. اثری که روایتگر درد و رنجی است که طی سده اخیر بر سرزمین فلسطین آمده است. از ابتدای تشکیل جنبش صهیونیست و اولین نیم نگاه‌های آنان به سرزمین فلسطین تا روز نکبت یا همان روز تشکیل اسرائیل و حتی وضع تقابل امروز مقاومت و رژیم منحوس.

حسن وزیرزاده بعد از تولید و تدوین تعداد قابل توجهی از مستندهای مطرح همچون آورتین و کسب فانوس در جشنواره فیلم عمار، اینبار با وقوع عملیات طوفان الاقصی تصمیم به ساخت مستند سرزمین مادری گرفت. مستند با ارائه تصاویر آرشیوی از گذشته و حال و همچنین با عکس‌هایی تاریخی از اوایل مهاجرت یهودیان به فلسطین و اولین جنایات آنها، پیش می‌رود و به سیر روایی به هم پیوسته‌ای تبدیل می‌شود.

نکته دیگر پیرامون این مستند اینکه تمامی این سیر تاریخی را تنها در حوالی نیم ساعت برای شما به صورت ساده و روان روایت می‌کند تا بتوانید با زمان کم به کلیات داستان غمناک فلسطین آگاهی پیدا کنید. آگاهی از سالها قتل و غارتی که نتیجه آن می‌شود یک طوفان.

محمد محمدی افران