به گزارش عمار فیلم به نقل از روزنامه وطن، فروش بالای «شاهزاده روم» بسیاری را قانع نکرده بود که راه موفقیت «هنر پویا» ادامه خواهد داشت؛ مسیری که در عین فراهم کردن بستری برای سرگرمی، رسالتی تبلیغی برای خود قائل بود و تلاش داشت با بزرگترین ابرشرکتهای انیمیشنی دنیا رقابت کند. در این میان خبر تولد«فیلشاه» فرزند دیگر هنرپویا به کارگردانی هادی محمدیان، بسیاری را خشنود کرد و بسیاری دیگر نیز منتظر نشستند تا ببینند آیا موفقیت شاهزاده روم باز هم تکرار خواهد شد؟ تولید فیلشاه با تمام دشواریاش به پایان رسید و در نخستین روز از جشنواره فجر به اکران در آمد. این انیمیشن در کنار فیلمهایی چون «به وقت شام»، «لاتاری»، «مصادره»، «خرگیوش»، «لونه زنبور» و… در اکران نوروزی به رقابت پرداخت و با وجود چند رقیب قدرتمند در نهایت توانست به باشگاه میلیاردیهای سینمای ایران بپیوندد. اما اکران این انیمیشن در بازار جهانی رویدادی مهمتر از فروش یک میلیاردی آن در داخل کشور را رقم زد. قرارگرفتن در صدر گیشه سینماهای لبنان و عبور از مرز فروشی ۵۰۰ هزار دلار (۵/۲ میلیارد تومان) چیزی بود که بسیاری را شگفتزده کرد. این شگفتی آن جایی اهمیت خواهد داشت که پرفروشترین آثار ایرانی نیز در گیشههای بینالمللی توفیقی نداشتند و این افتخار برای فیلشاه امری تحسینبرانگیز محسوب میشود که توانسته به ادبیاتی بینالمللی دست پیدا کند. به همین بهانه نگاهی خواهیم داشت به مهمترین اتفاقات و اخبار مرتبط با این انیمیشن سینمایی که به نظر میرسد در ادامه مسیر اکران خود با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروزی میتواند به رقم چشمگیری در اکران داخلی نیز دست پیدا کند.
در راه فیلشاهی شدن
«فیلشاه» محصول همکاری گروه ۲۲۰ نفرهای در گروه هنر پویاست که در بخشهای مختلف این انیمیشن مشغول به فعالیت بودهاند. مراحل گرافیکی سنگین این پروژه باعث شد عمده کارهای مربوط به رندرینگ آن در کشور اوکراین انجام شود و حدود ۶۰ نوازنده، موسیقی آن را بنوازند. فیلشاه که کودکان و نوجوانان را مخاطبان اصلی خود قرار داده است، روایتی از دنیای حیوانات دارد که در انتها همان حیوانات نقشی اساسی را در یک واقعه تاریخی ایفا میکنند. این انیمیشن که به اذعان بسیاری تاکنون نظیری در سینمای ایران نداشته، سهمی به اندازه نیم درصد از بودجه انیمیشنهای هالیوودی را در اختیار داشته است. فیلشاه همچنین مانند بسیاری از انیمیشنهای مطرح دنیا، پیوست فرهنگی این محصول را همزمان با اکران عمومی آن راهی بازار کرده است. کتاب قصه و رنگآمیزی «فیلشاه» از جمله پیوستهای فرهنگی این انیمیشن برای کودکان است. محتوای این کتاب، قصهای بر اساس شخصیتهای قصه «فیلشاه» است که امکان رنگآمیزی نیز برای خردسالان و کودکان وجود دارد. علاوه بر اینها، برچسب شخصیتها نیز به عنوان هدیه به این مجموعه اضافه شده است. همچنین بناست بزودی کتاب داستان «فیلشاه» نیز راهی بازار شود. علاوه بر اینها، مجموعه آلبوم قصه «فیلشاه» نیز در نمایشگاه کتاب توزیع خواهد شد. این مجموعه شامل فلشکارتهایی است که هر کدام یک بخش قصه فیلم را بر مبنای شخصیتهای فیلم روایت میکنند.
نه سلبریتی، نه سلفی!
در میانه عید نوروز، عوامل فیلشاه در اقدامی پسندیده این انیمیشن را برای فرزندان شهدای مدافع حرم فاطمیون به نمایش درآوردند؛ اقدامی که نه رنگوبوی خودنمایی و سلبریتی داشت نه حال و هوای سلفی و پستهای اینستاگرامی. این انیمیشن برای بیش از ۱۰۰ نفر از فرزندان شهدای مدافع حرم فاطمیون به نمایش در آمد و پس از آن هادی محمدیان، کارگردان این اثر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «عادت ندارم پستی بذارم که توی عکس، خودمم حضور داشته باشم اما این یکی فرق میکنه. اکران «فیلشاه» برای فرزندان شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون لذتبخشترین اکرانی بود که تا حالا رفتم. لبخند و خوشحالی این فرشتهها بعد از تماشای فیلشاه یکی از بهترین لحظات زندگیم بود. دیگه از دنیای سینما و فیلمسازی هیچی نمیخوام. خدایا مچکرم. این پست رو تقدیم میکنم به سمیراخانم که پدرشون مفقودالاثر بودن؛ همون دخترخانم سمت چپ که روسری سبزآبی و عینک دارن».
از رقیب تا وزیر
بهرغم اینکه فیلمهای برجستهای در اکران نوروزی روی پرده رفتهاند اما برخی شخصیتهای مهم، فیلشاه را سوژه تمجید خود قرار دادهاند. محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از تماشای خانوادگی این فیلم در صفحه مجازی خود نوشت: «امشب به همراه خانواده در اکران عمومی انیمیشن فیلشاه حضور یافتم. کاری ارزنده و با کیفیتی بینالمللی که افتخاری برای جوانان ایرانی رقم زده است. محتوای فاخر و با کیفیت، حلقه مهم در زنجیره زیستبوم فضای مجازی است که تولیدکنندگان این اثر بخوبی به این مهم پرداختهاند. امیدوارم بیش از پیش شاهد اینگونه آثار باشیم. برای حمایت از این جوانان، تماشای این اثر را توصیه میکنم؛ اطمینان دارم از دیدن این اثر هنری لذت خواهید برد». همچنین میثم مطیعی که از وی در دنیای خارج از مداحی کمتر اظهارنظری دیده و شنیده میشود، در صفحه مجازی خود از خانوادهها خواست فیلشاه را به فرزندان خود عیدی دهند و در ادامه نوشت: «فیلشاه رو با خانواده دیدم؛ یک انیمیشن «شاد» و «پرمحتوا». فیلشاه رو به بچههاتون عیدی بدید. ببینید و حس بچهها رو بعد از دیدن فیلم بپرسید؛ حرفهای جالبی میشنوید. به نظرم جلوهای از هنرهای قرآنی متجلی بر پرده سینماست». سیدمحمود رضوی، تهیهکننده فیلم «لاتاری» که فیلم جدید او یعنی «لاتاری» مشغول رقابت با فیلشاه در گیشه سینماست، از این فیلم تمجید کرد و از مخاطبان خواست به تماشای فیلشاه بروند. او در بخشی از متن خود در صفحه مجازیاش نوشت: «دیشب بین کار و عید دیدنی و… تونستم ۳-۲ ساعتی رو واسه در کنار خانواده بودن خالی کنم، البته جای تاسف داره، خودمم میدونم ولی چه کنم که تقدیر ما این بوده و هست! القصه با مشورت جمع که چه کنیم و چه نکنیم قرار شد اونها هم یک جایی انتخاب کنن که منم بتونم در کنارش یک کار هم انجام بدم! همه با هم رفتیم سینما و دستهجمعی نشستیم به تماشای فیلم زیبای فیلشاه، فیلمی که بخوبی زحمات و تلاشهای تیم زحمتکش اون و رشد تیمی آنها نسبت به اثر قبلی این تیم یعنی شاهزاده روم نمایان است، بویژه باید به آقایان هادی محمدیان عزیز کارگردان و حامد جعفری عزیز تهیهکننده فیلم خسته نباشید گفت. توصیه میکنم اگر خانوادگی به سینما تشریف میبرید فیلشاه را جزو گزینههای نوروز خودتون قرار بدهید، فیلمی مفرح، آموزنده، قصهگو و از همه اینها مهمتر با تکنیک و کیفیت به روز جهانی. دست مریزاد به این تیم جوان، خلاق و باانگیزه».
به پایان نیامد این دفتر…!
با وجود آنکه جدیدترین محصول هنر پویا به باشگاه میلیاردیها در ایران پیوسته است و موفقیتهای چشمگیری را در بازار بینالمللی بهدست آورده است اما این برای فیلشاه نباید موفقیت محسوب شود. اثرگذاری یک محصول فرهنگی بهترین دستاوردی است که برای سازندگان آن تصور میشود. بازگشایی مدارس، بهترین بهانه برای حضور دستهجمعی دانشآموزان در سینماست؛ مخاطبانی که بخش زیادی از زمان خود را پای محصولات پیکسار و والتدیزنی سپری میکنند و چند هفته باقیمانده تا پایان نمایش تنها فرصتی است که مدارس، دانشآموزان را به پای قصه فیلشاه بنشانند. اگر چه بیمهریها نسبت به این قبیل آثار در سازمانهای رسانهای کشور و حتی جشنواره فجر ممکن است به مهجور شدن صنعت انیمیشن در ایران منجر شود اما ظرفیتهای بالای این هنر در ایران میتواند در آیندهای نه چندان دور، آن را در بازارهای داخلی و همچنین منطقهای بیرقیب کند، پس هر حمایتی از فیلشاه در راستای کار فرهنگی خودجوش تلقی میشود.