به گزارش «عمار فیلم» به نقل از گلستان ما، مصیب کوهی مشایخ فعال حوزه فیلمسازی در یادداشتی به بررسی فیلم به وقت شام پرداخت و نوشت: خلاصه داستان: یونس ( هادی حجازی فر ) به همراه پسرش علی ( بابک حمیدیان )که یک خلبان است، به منطقه جنگ زده شهر تدمر سوریه اعزام می شوند تا تعدادی از مردم باقی مانده را با هواپیما به دمشق برسانند. اما درجریان بازگشت، داعشی ها کنترل پرواز را به دست می گیرند و حوادثی رخ می دهدکه منشاء برملا شدن خیلی از ناگفته ها می شود.
کارگردان :ابراهیم حاتمی کیا ، متولد ۱۳۴۰در شهر تهران و از شناخته شده ترین فیلمسازان پس از انقلاب اسلامی می باشد. حاتمی کیا سازنده آثار مشهوری از جمله «آژانس شیشه ای» ، «دیده بان»، «مهاجر» و « چ » است، فیلم هایی که تماما به ماهیت دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله ایران پرداخته است. آخرین فیلم ابراهیم حاتمی کیا« بادیگارد »بود که با استقبال پرشور مخاطبین سینما مواجه شد.
هم اکنون جدیدترین اثر این فیلم سازمتعهد به انقلاب اسلامی در پرده سینماهای کشور درحال اکران می باشد. به وقت شام (کشورسوریه) نوزدهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمیکیا و یکی از فیلمهای سی و ششمین جشنواره فجر بود.
جدیدترین فیلم تهیه کننده سفیر انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ دفاع مقدس و ارزشهای انسانی فراتر از مرزهای ایران اسلامی است. فیلم درباره گروه جنایت کار “داعش” است که صهیونیست های انگلیسی و آمریکای خونخوار و کشورهای اروپایی به ظاهر آراسته مدافع حقوق بشر در اتاق های شیطانی شان ماهیت کثیف آن را درخاورمیانه بوجود آورده اند و متاسفانه بعضی ازحکومت های جاهل خاورمیانه، همانند حاکمان بی عرضه و شیرده ای که به عنوان نوکران آنها اجیر و اسیر دنیا طلبی و جاه طلبی شده اند تا به اهداف شومشان برسند همانند محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود نیز از آنان حمایت کردند. این حکام در واقع شامل این حدیث شریف خاتم الانبیاء رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن پیامبر مهربان و وحدت آفرین می شوندکه می فرمایند:بر هیچ مسلمانی جایز نیست که خود را ذلیل و خوار نماید”منبع:تاریخ یعقوبی ،ص۶”.
بازیگران عرب زبان فیلم به وقت شام، بازیگران مطرحی از کشورهای لبنان، سوریه، عراق و مصرمی باشندکه جلوی دوربین ابراهیم حاتمی کیا رفتند، بازیگری و گریم یکی از اجزای اصلی و تاثیر گذار میزانسن در فیلم می باشد. بازیگران با خلاقیت و هوشمندی و زکاوت و تدبیر هنرمندانه کارگردان می توانند در موفقیت یا عدم موفقیت هر فیلمی تاثیر گزار باشند .
ابراهیم حاتمی کیا از این هنر به خوبی بهره برده و دقت قابل تاملی در خصوص انتخاب بازیگران ایرانی و عرب زبان داشته و یکی از شخصیت های منفی و نقش اول سیاه فیلم “ابو عمر شیشانی” که”آقای جوزف سلامه” از کشور لبنان به خوبی توانسته ایفای نقشش نماید.”ابو عمرشیشانی ” در واقع یکی از سرکردههای داعش بوده و این خبیث خیانت ها و جنایت های زیادی در حق مردم مظلوم و بی دفاع کشور سوریه انجام داده و سرانجام در سال ۲۰۱۶ در سوریه توسط نیروهای مبارزو مقاوم سوریه به هلاکت رسید.
روایت فیلم به وقت شام در زمان قدرت داعش در کشور سوریه است،کشوری جنگ زده که همه مستکبران جهان آدم هایی را اجیر کرده اند تا به خاکستر و مخروبه ای تبدیلش کنند تا هیچ اثری از اسلام و نمادهای مذهبی و اسلامی در این کشور باقی نماند و این ذهنیت را در جهان بوجود بیاورند که مسلمانان خود خون ریز و انسانهایی بی منطق می باشند تا اربابان ابوعمر شیشانی ( نقش اول سیاه فیلم) بتوانند در آنجا حکومت نمایند و محور مقاومت حزب الله لبنان را در هم بشکنند و ادامه حیات سیاسی کثیف اسرائیل خونخوار را فراهم نمایند.
“به وقت شام” به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و تهیهکنندگی محمد خزاعی، جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است. فیلمی که نقدهای فراونی شد، عده ای گفتند هم در فرم و هم در محتوا موفق بوده و برخی ها هم نقدهایی گفتند که در فرم موفق بوده ولی درمحتوا پرداخت خوبی نداشت.
یقیناً هر فیلمی نقاط قوت و ضعف خود را دارد، ولی باید این سوال پرسیده شود که چرا بعد از حدوداً هفت سال از تشکیل حکومت ظالمانه داعش به جز فیلم های مستند و کلیپ، فیلم داستانی و سینمایی بلند و تاثیر گزاری در جهان در خصوص خونخواری و دشمن افروزی غربیها در منطقه خاورمیانه ساخته نشده است؟
و یک سوال اساسی تر، چرا تاکنون کشورهایی که ادعای اسلام را دارند در این خصوص فیلمی نساخته اند ؟نه تنها فیلمی درخصوص ماهیت وحشیانه داعش نساخته اند، بلکه کمک حال خونریزی بیشتر داعش بوده اند(ترکیه،عربستان،قطر،اردن و….) آیا همچنان باز ابراهیم ها خود رادرآتش نمرودیان بیندازند و منتظر معجزه خداوند باشند؟!!!حقیقت پنهان چیزهای دیگری می باشد!!!
و یک سوال از جامعه خودمان، آیا در خصوص این موضوع فکر شده که متولیان فرهنگ و هنر ما نیز تا کی باید اینگونه باشند؟ آیا باید درجامعه ما فقط فیلم هایی با بن مایه عاشقی آن هم با آرایشهای آن چنانی باید ساخته شود.؟ آیا سرمایه گزاران و فیلم سازان فیلم های سینمایی برای توشه آخرت خود اندیشیده اند؟
در فیلم” به وقت شام” آگاهی می یابیم با روی کار آمدن گروه تروریستی داعش در منطقه خاورمیانه در جهت اختلاف افکنی میان مسلمانان که یکی از مخوف ترین و بی رحم ترین گروه های تروریستی تاریخ بشریت می باشند، ایرانیانی برای کمکربه سوری ها جهت مبارزه با این گروه تروریستی داوطلبانه عازم این کشور جنگ زده شده اند و در این راه عده ای از این عزیزان غریبانه به فیض شهادت می رسند، مدافعانی که بدون هیچ چشمداشتی دنیوی به نبرد با شیاطین و یزیدیان زمانه می روند. حاتمی کیا در این فیلم به درستی چهره واقعی گروه تروریستی ” داعش” را آشکار می سازد.
دیدن این فیلم به افکار عمومی جهان قضاوتی درست درباره خوی شرارتجوی دواعش در حق مردم مظلوم سوریه به دست می دهد و این امر نشانگر آن است که ما هنرمندانه باید در دنیای مدرن و جنگ رسانه ای با قدرتمندترین اهرم رسانه ای ” فیلم” برای آگاه سازی و اقناع مخاطبین تلاشهای فراوانی را در جهت اهداف مقدس انقلاب اسلامی انجام بدهیم.
در فیلم “به وقت شام” تاکید فراوانی می شودکه نیروهای ایرانی و مقاومت به دنبال صلح و دوستی هستند ولی متاسفانه نیروهای داعشی هیچ پایبندی به اصول اخلاقی و اولیه انسانی ندارند و برای آنها کودک، بچه ،جوان،پیر،زن و مرد هیچ فرقی ندارد و آنها به دنبال خواسته ها و امیال نفسانی افسارگریخته و شیطانی خود هستند.
در جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی کیا استفاده از تکنیک دوربین و به رخ کشیدن نماهای بسیار تاثیر گزار و مخاطب پسند در جهت پیشروی فیلم و تاثیرگذاریش به این نکته می رسیم که فیلمساز به دنبال جذب مخاطب و تاثیر گذاری عمیق و قابل تامل در فیلم با استفاده از تکنیک دوربین، نماهایی را درقاب تصویر برای مخاطبین ارائه می نماید و این مفهوم را القاء
می نماید که با استفاده از ابزار رسانه ای فیلم می توان تاثیر گذاری عمیقی را در روح و جان مخاطب باور پذیر نمود، که درجهان صنعت فیلمسازی هالیوود از این تکنیک ها در جهت میل به اهداف و سیاست های دولتمردان جهان از این ابزار بخوبی بهره های فراوانی را برای خود کسب کرده اند.
به عنوان نمونه می توان به فیلم ” نجات سرباز رایان” اشاره داشت. فیلمی که با استفاده از همان حس کمک به بشر ساخته شده و میخواهد این مضمون را به مخاطب القاء نماید که آمریکا استعمار گر و جنایتکار به دنبال نجات بشریت در روی کره خاکی می باشد.
فیلمسازان هالیودی صهیونیسم آدمکش برای تلقین دروغ های خود و اقناع مخاطبان در سراسر جهان با استفاده از صنعت فیلمسازی با هزینه های فراوان با فیلم هایی جذاب به دنبال تسخیر افکار عمومی در سراسر جهان می باشند. پس چرا ما برای اهداف به حق و خدا پسندانه خویش نباید از این صعنت بهره مند باشیم .
فیلم به وقت شام با استفاده ازتکنیک دوربین و دیالوگ و موسیقی و میزانسن های خلاقانه و متفکرانه و وحدت آفرین توانسته از این ابزار به خوبی بهره مند شده و برای تاثیر گذاریش تنها از تکنیک تصاویر و نماها و جلوه های ویژه استفاده نکرده بلکه با اهرم های دیگری مانند ” دیالوگ ” توانسته حس همزاد پنداری و تاثیر درونی را بر مخاطبین عدالت خواه سراسر جهان القاء نماید.
ابراهیم حاتمی کیا با استفاده از تکینک ” دیالوگ” توانسته برای مخاطبین مفاهیم ارزشمندی را به تصویر بکشد از جمله گفتگوی قهرمان قصه و همسرش که ایام نزدیک شدن وضع حملش را سپری می نماید. قهرمان فیلم “علی” در گفتگو با همسرش به این مضامین تاکید می نماید: زندگی در این دنیا را دوست دارد دنیایی که از صلح برقرار باشد و از صمیم قلب می خواهددرکنار خانواده اش و فرزندش که بزودی به دنیا بیاید باشد ولی از روی میل و اعتقاد قلبی و فطرت پاک معنوی اش انتخاب می نماید که برای کمک به انسانهایی دیگر که بی دفاع و احتیاج به کمک دارند عازم کشور سوریه شود و حتی در این مسیر سختی های فراوانی را با مشقت سپری می نماید، از اسارت و رنج و عذاب و شکنجه گرفته تا اهدای جان خویش به جهت دفاع از ملت مظلوم سوریه و حفظ ارزشهای انسانی و دفاع از حرم بی بی حضرت زینب سلام الله علیها قهرمان حادثه کربلا و برملای کننده ماهیت خبثیث و خونخوار یزید ظالم و ملعون.
در پایان فیلم تاثیر گذار ” به وقت شام” می بینیم که انسانهایی فداکار جان خویش را نثار می نمایند تا انسانهایی دیگر -کودکانی که با شادی و نشاط در حیاط مدرسه مشغول بازی هستند – به شادی دست یابند امری که این مفاهیم را تداعی می نمایدکه امنیت و آرامش امروز ما مدیون انسانهایی است که از همه چیز خود گذشتند تا ما به آرامش و استقلال و آزادی برسیم پس این امر می طلبد و وظیفه داریم که ادامه دهنده آرمانهای مقدس این عزیزان باشیم با تاسی از این جمله مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی : حقیقتاً هم شهدای شما، هم خانوادهها، پدران، مادران و فرزندان آنان، حق بزرگی بر گردن همهی ملت ایران دارند. این شهدا امتیازاتی دارند؛ یکی این است که اینها از حریم اهل بیت در عراق و سوریه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند… و هم این است که اینها در غربت به شهادت رسیدند. این هم یک امتیاز بزرگی است. این هم پیش خدای متعال فراموش نمیشود”.( بیانات در دیدار از خانواده شهدای مدافع حرم۰۵-۱۱-۱۳۹۴).
علی های (قهرمان فیلم) بسیاری درجهت حفظ این ارزشها به درجه رفیع شهادت و ایثار و از خود گذشتگی و جانبازی رسیدند با اعتقادی قلبی و پاک درجهت حفظ اهداف و آرمانهای مقدسی که مدافعان حرم داشتند و دارند، مدافعان حرمی که بدون هیچ چشمداشتی به دنبال برقرای صلح و آرامش مردم بی دفاع و مظلوم و قهرمان و رنج کشیده کشورسوریه بودند. امید است این فیلم سرآغازی شود در جهت ثبت رشادتهای جوانان این مرز و بوم و لشکر فاطمیون و لشکر زینبیون در عرصه سینما ان شاءالله.