نمایش قهرمان حقیقی برای نسل جدید؛ نگاهی بر فیلم نبرد خلیج فارس ۲

انیمیشن نبرد خلیج فارس 2 از جمله نیازهای امروز هنر ما می باشند اما متاسفانه معمولاً شاهد هستیم که این دست آثار

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از سینما انقلاب،آثاری همچون انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ از جمله نیازهای امروز هنر ما می باشند اما متاسفانه معمولاً شاهد هستیم که این دست آثار با بی توجهی و عدم احساس مسئولیت مسئولین مواجه می شوند. عمده مخاطبان انیمیشن کودکان و نوجوانان هستند و تولید آثاری چون نبرد خلیج فارس که شجاعت، پیشرفت، میهن پرستی و امید را در کودکان و نوجوانان تقویت می کنند از نیازهای اساسی هر کشوری است. نسل های جدید باید بدانند رمز پیروزی و پیشرفت، شجاعت و اعتماد به نفس است نه ترسیدن و امتیاز دادن. نسل های جدید باید توانایی های نظامی و دفاعی کشورشان را بدانند و با قرار گرفتن در جایگاه استفاده کننده از این توانایی ها در قالب انیمیشن ها و بازی های کامپیوتری توانایی های کشورشان را با تمام وجود احساس کنند.

یکی از امتیازات انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ پرداختن به شخصیتی همچون سردار قاسم سلیمانی است. از این قبیل الگوها آن قدر در تاریخ ما و در عصر حاضر ما وجود دارند که نیاز به خلق الگوها و اسطوره های خیالی نداریم، آن گونه که در هالیوود اسطوره سازی و تاریخ سازی صورت می گیرد. یکی دیگر از نقاط قوت انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ به تصویر کشیدن توانایی های دفاعی و نیروهای مسلح ایران است. برخی از تکنولوژی ها و توانایی های پیشرفته نظامی ایران در این انیمیشن به تصویر کشیده شده است. انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ به قدری موفق عمل می کند که مورد توجه رسانه های مختلف جهان قرار می گیرد. خبرگزاری رویترز در تیتری می نویسد:” ایران در یک انیمیشن جسورانه نیروی دریایی آمریکا را شکست می دهد.” این خبرگزاری همچنین به مصاحبه با فرهاد عظیما پرداخته است. عظیما در این مصاحبه می گوید: امیدوارم این فیلم بتواند ترامپ را متوجه کند که اگر به ایران حمله کند چه شکست تحقیر آمیزی در انتظار سربازان اوست. گاردین نیز در تیتر خبر خود این گونه نوشت:” در یک انیمیشن ایران ناوگان پنجم دریایی آمریکا را از دریا بیرون کرد.”

جالب اینجاست که از این انیمیشن درست زمانی رونمایی می شود که ترامپ گفته بود:” اگر قایق های ایرانی برای نیروی دریایی آمریکا مزاحمتی ایجاد کنند آن ها را بیرون می کنیم.” و توانست پاسخ کوبنده ای باشد بر اظهارات سلطه جویانه ترامپ. این اظهارات فرهاد عظیما، کارگردان انیمیشن نبرد خلیج فارس، نکته مهمی را در بطن خود دارد. در تفکر اسلامی یک هنرمند اصیل صرفاً یک تکنسین نیست که تنها مهارت هنری داشته باشد بلکه علاوه بر این باید ایمان، قدرت شخصیتی و فکری و شجاعت و غیرت در رفتار و گفتار او نمایان باشد. خودسازی معرفتی و اخلاقی قبل از فراگیری مهارت هنری باید صورت بگیرد تا بتوان به هدف هنر اسلامی نزدیک شد. در غیر این صورت هنرمند در میانه ی مسیر تغییر جهت خواهد داد و نمی تواند تا آخر در این راه ثابت قدم بماند و روزی خود، منکر گذشته خویش خواهد شد.

در تمدن سازی اسلامی ما صرفاً به رسانه احتیاج نداریم. چرا که رسانه همچون رباتی بی جان و بی مایه است. بلکه علاوه بر رسانه افرادی را برای به کارگیری این ابزار بیان نیاز داریم که از قدرت ایمانی و معرفتی برخوردار باشند و رسانه برای آنان بخشی از ابزار بیان شان باشد. می توان این چنین افراد را انسان-رسانه خطاب کرد. در سال های اخیر حرکت عظیمی در سراسر کشور در جهت تحقق این هدف صورت گرفته و هر روز شاهد ظهور رویش های جدیدی در این عرصه هستیم. اگر چه این تازه فاز جنینی این حرکت است و روزی که این کودک متولد شود و به دوران بلوغ و پختگی خود برسد دیگر تفکر روسیاه لیبرالیسم تاب مقاومت و عرضه اندام نخواهد داشت. جای تاسف است که به انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ کمتر از ۱۰ سینما در سراسر کشور اختصاص داده شده است. اگر چه با همین کم لطفی مسئولین به این اثر ارزشمند شاهد اقبال بسیار خوب مردم به آن بوده ایم. علاوه بر این تبلیغات قابل ملاحظه ای نیز از سوی مسئولین مختلف برای این اثر صورت نگرفته است و می طلبد که به این کار ارزشمند توجه بیشتری صورت بگیرد.

یادداشت؛ محمد بحرینی

محمد بحرینی