بوی درخت سوخته زیتون در هوای کرانه باختری/نگاهی به مستند «کرانه باختری اشغالی»

مستند «کرانه باختری اشغالی» روایتی حزن‌انگیز از آزار و اذیت شهرک‌نشینان صهیونیستی است که پس از ماجرای هفت اکتبر شدت وحشی‌گری‌های ساکنان مناطق اشغالی را به تصویر کشیده است.

صهیونیست‌ها تبر به جان درختان زیتون می‌زنند و آنطرف‌تر درختی در آتش می‌سوزد. این بخشی از روایت مستند است از آنچه بر مردم بی‌دفاع کرانه باختری می‌گذرد. درست پس از عملیات طوفان‌الاقصی بطور جدی خشونت و تجاوز به فلسطینیان افزایش می‌یابد. مستند سعی بر آن دارد تا با تصاویری که از این خشونت جمع‌آوری کرده آنچه درحال وقوع است را بصورت سند تصویری ارائه دهد.

سخن مستند بی‌واسطه و مستقیم بیان می‌شود. سازندگان مستند «کرانه باختری اشغالی» گویی درد تصاویر را یکی پس از دیگری به نمایش می‌کشند و زمان چنان مغتنم است که از خلاقیت های تصویری و یا پرداختن به مسئله با ویژگی‌های خاص تصویری دست کشیده‌اند و صرفا با ریتمی تند آنچه شهرک‌نشینان به سر فلسطینیان می‌آورند روایت می‌کنند.

اینبار مخاطب شاهد تصاویری مستند و واقعی از قاب دوربین فلسطینیان است که مورد آزار قرار گرفتند. شاهد آن هستیم که وقتی فلسطینی مورد خشونت قرار می‌گیرد باید این تصاویر و فیلم این ظلم را به سربازان صهیونیستی نشان دهد تا بی‌گناهی خود را ثابت کند؛ در غیر این صورت گناهکار شناخته می شود. در خلال مستند ساکنان شهرک‌های اشغالی را می‌بینیم که هرکدام مجهز به اسلحه می‌شوند و درحال آموزش‌های نظامی هستند. مصاحبه‌هایی در میانه مستند جای گرفته است که هرکدام از افراد به روایتگری آنچه بر آنها گذشته می‌پردازند.

پیرمردی روستایی از ماجرای حمله یک شهرک‌نشین می‌گوید که قصد حمله و به قتل رساندن او را داشته است. پیرمرد از ترس جان خود و فرزندانش نزدیک محله‌ای امن مجبور به ماندن و گذراندن زندگی است. مردی دیگر روایتگر یورش شبانه صهیونیست‌ها به خانه‌اش است که چگونه خود و فرزندانش را دست بسته می‌برند و از آنها فیلم تهیه می‌کنند. مردی دیگر روایتگر بسته شدن خیابان‌های اصلی پس از اتفاق هفت اکتبر است که دیگر کودکان نیز به همین دلیل از رفتن به مدارس محروم شده‌اند.

مستند «کرانه باختری اشغالی» روایتی خالص و بی‌واسطه از ظلم ساکنان شهرک‌هاست. اینبار مخاطب تنها با سربازان صهیونیستی روبه رو نیست بلکه زنان و مردان شهرک‌نشین نیز دست به اسلحه شده‌اند و آماده کشتار می‌شوند. «زینب والجی» و «میس الشباس» کارگردانان این مستند هستند که در ۲۵دقیقه سعی در به تصویر کشیدن گوشه‌ای از آنچه به مردم کرانه باختری می‌گذرد کرده‌اند.

اگرچه مستند منسجم نیست و روایت‌ها پراکنده بازگو می‌شود اما نمایشی دست ‌اول و مستند از ستمگیری‌های صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان است. درختان زیتون می‌سوزند اما مردمان واقعی این سرزمین امیدوارتر از گذشته در هوای به دود نشسته سرزمین خود به امید آزادی، صبورانه زندگی می‌کنند.

 

برای تماشای مستند «کرانه باختری اشغالی» از اینجا وارد شوید

زهرا قربانی رضوان