آیین اختتامیه نخستین جشنواره علوم انسانی عمار آغاز شد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره علوم انسانی عمار آغاز شد + اسامی برگزیدگان

آیین اختتامیه نخستین جشنواره علوم انسانی عمار لحظاتی پیش در محل تالار سوره حوزه هنری با اجرای میلاد حبیبی آغاز شد.

پس از قرائت قرآن و اجرای سرود ملی، حجت الاسلام مجتبی نامخواه، دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام نامخواه در سخنانی با بیان این که باید ببینیم چه‌طور تجربه های انقلاب اسلامی به نظریه تبدیل شود، اظهار داشت: بالغ بر هزاران ساعت روایت مستند در جشنواره فیلم عمار ثبت شده که قابلیت تبدیل شدن به نظریه را دارد.

وی در ادامه گفت: بالغ بر ۱۵ هزار ساعت مصاحبه فرهنگی در دفتر مطالعات فرهنگی وجود دارد و بیش از ۶۰ کتاب از تجربیات ۵۰ سال اخیر منتشر شده‌اند. جشنواره عمار بهع عنوان یک ضریب دهنده به این تفکر امیدوار است نقطه عطفی باشد در این روند.

حجت الاسلام نامخواه در پایان تصریح کرد: ما در این رویداد بیش از ۳۰۰ اثر را در مرحله داوری داشتیم و ۶۰ اثر به مرحله بعد وارد شد. ۴۰ اثر از این ها هم پنل های امروز ارائه داشتند و ایده های‌شان را مطرح کردند. ما فکر می‌کنیم اندیشیدن پیرامون چه باید کرد در دو سطح انجام می‌شود که در جشنواره عمار امیدواریم این مطلب بالفعل شود.

در نخستین بخش از اهدای جوایز در بخش محور بازتاب جهانی و آینده انقلاب اسلامی

هیئت داوران ضمن تقدیر از یادداشت تصویر پیشرفت‌های گذشته، نقشه‌ی جهش‌های آینده-«محمداحسان پورصفا»، لوح افتخار این بخش را به یادداشت عینی‌سازی علوم انسانی؛ گامی به سوی محتوای فاخر» -«محمد سلیمی» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران نشان ویژه جشنواره در این بخش را اهدا می کند به یادداشت «رسانه برای صدور، صدور برای کارآمدی» محمدحسین فرهادیان»  اهدا کرد.

هیئت داوران در بخش مقاله محور بازتاب جهانی و آینده انقلاب اسلامی لوح افتخار را به مقاله « اصلاحات مورد نیاز نظام مالیاتی کشور با بررسی نظرات امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت الله شهید بهشتی» – « نرگس آذربایجان» و هیئت داوران نشان ویژه جشنواره را به مقاله «بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوری‌های دولت‌گریز با مطالعه موردی خبرگزاری بر بستر بلاکچین» – «سیدمحمدحسین موسوی و مرتضی انصاری» اهدا کرد.

 

 

در بخش بعدی این مراسم آیین تقدیر و تجلیل از استاد رفیع پور، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و از برجسته ترین جامعه شناسان ایران و نویسنده کتاب توسعه و تضاد برگزار شد.

 در ابن بخش حجت الاسلام سید حمید علم الهدی، برادر شهید علم الهدی، با اشاره به فعالیت های علمی این شهید بزرگوار گفت: حسین یک جوان ۲۱ ساله بودند که در روز بین ۸-۱۰ ساعت کلاس داشت که در هر کلاس جمعیتی اندازه این آمفی تئاتر جمع می‌شد، طرح های فراوانی در مسائل فرهنگی داشت و یکی از این طرح ها لایحه ولایت فقیه است.

وی در ادامه با بیان این که شهید علم الهدی یک سال قبل از پیروزی انقلاب برای همه خواهرها و برادرهای‌شان نامه نوشتند در حالی که دانشجوی دانشگاه مشهد بودند، اظهار داشت: می گفتند که تمام فلسفه ها و ایده ها خلاصه شده در اینکه اصالت برای زندگی مادی است و مشکل تفکر غرب همین اتکا به مادی بودن است و ما هم اینطور انتخاب می کنیم اما فکر می‌کنیم که اندیشه‌مان اسلامی است در صورتی‌که درست عکس این است. در زندگی مان اگر رفتارهای مان درست نشد زندگی کافرانه است و در پایان نوشته حدود ۲۰ ایه را آورده اند و نوشتند: «به این آیات مراجعه کنید و با دقت به سخن خدا گوش کنید تا چگونگی نیازهای‌مان را از قر‌آن بگیریم و به جهانیان ثابت کنیم که قرآن برای همه جهان است و عمل کردن به آن برای همه نسل ها.» شهید علم‌الهدی شورای مقاومت مساجد را در مساجد تشکیل داد و این باعث جمع و جذب شدن جوانان به سمت مساجد شد.

برادر شهید علم الهدی در پایان سخنان خود خطاب به شرکت‌کنندگان در نخستین جشنواره علوم انسانی گفت: «قلم مبارک شما اثر خون شهدای عزیز را دارد.»

آقای زورق، در سخنانی با بیان این که کار خیلی شایسته ای بود که از کتاب توسعه و تضاد رونمایی شد، اظهار داشت: ما دو نوع توسعه داریم وجودی و موجودی. کسی که معلول و جانباز می شود از موجودی اش کم می شود و توسعه موجودی یعنی به ارزش‌ها افزوده می‌شود.

وی در ادامه گفت: تمدن‌هایی از قدیم بوده است که توسعه موجودی داشته نه وجودی. تمدن نوین اسلام که رهبر معظم انقلاب در مورد آن صحبت کردند، تمدنی است که هم توسعه وجودی می‌آورد(شرطش ایجاد عدالت است.) و هم توسعه موجودی.

آقای زورق با بیان این که امیدوارم جشنواره علوم انسانی عمار راهگشای تمدن اسلامی باشد و هم سعی کنیم توسعه وجودی برای انسان ها داشته باشد. به اهل بیت و شهدا نگاه کنیم ببینیم در کربلا چه کردند، اظهار داشت: دختری در شرایطی که پدرش خونین است و در زمین افتاده است، دارد با پدرش گفتگو می کند و می‌گوید پدر مرا ببوس می‌خواهم طعم بوسه تو را داشته باشم. یک دختر ۱۱ ساله عظمتی دارد که بزرگترین سیاستمداران و تاجران تاریخ بشری ندارند. اگر انسان ها خودآگاه بشوند این مسیر بسیار هموار می‌شود و عدالت برقرار می شود. امیدورام همه توفیق داشته باشیم از زمینه سازان ظهور باشیم. »

در بخش انسان انقلاب اسلامی هیئت داوران در بخش یادداشت 

لوح افتخار این بخش را به یادداشت موکبی در ۹۸؛ تاملی کوتاه در قابلیت انسان انقلاب اسلامی برای تغییر موازنه در صورت‌بندی تفاسیر از رخدادهای اجتماعی به نویسندگی خانم فاطمه بیگدلی اهداء کرد.

همچنین هیئت داوران نشان ویژه جشنواره در این بخش را به یادداشت احیای گروه‌های همیاری زنان روستایی در دفاع مقدس به نویسندگی خانم سحر دانشور اهداء کرد.

هیئت داوران در بخش مقاله، لوح افتخار این بخش را به مقاله  مطالعه مردم شناسی روایت های زنانه به نویسندگی مینو سلیمی اهداء کرد، همچنین نشان ویژه هیئت داوران در این بخش به مقاله ی کاوشی در بیانات رهبر معظم انقلاب و ارائه الگوی مفهومی سواد انقلاب اسلامی برای مدیران و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی نگاه رهبری به نویسندگی محمدرضا فاضلی اهداء شد.

 

در ادامه مراسم از شخصیت علمی و فرهنگی روح الله نامداری، نویسنده کتاب جدال دو اسلام با حضور خانواده مرحوم نامداری تقدیر شد.

در این مراسم، وحید جلیلی، گفت: در این لحظه سال ۸۹ رو به یاد می‌آورم و اولین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار. خدای بزرگ را شاکرم که با حرکت و اخلاص بچه های جشنواره عمار در نقاط مختلف کشور، کار پیش رفت و اکنون بیش از ۱۴ هزار فیلم در آرشیو جشنواره هست.

وی با بیان این که جشنواره عمار در حد خودش توانسته به برافراشته شدن هنر انقلاب اسلامی در حوزه سینما کمک کند و باز خدا شاکریم که این حرکت با همکاری اساتید محترم و نظریه پردازان انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد.

وی با بیان این که امروز در برخی از ارائه های نخستین جشنواره علوم انسانی عمار حضور داشتم گفت : امروز باید یاد بکنیم از کسانی که برای این حرکت کمک کردند و سبب شدند این حرکت ادامه پیدا کند از جمله برادر گرانقدر روح‌الله نامداری. اولین خاطراتم از او مربوط به نامه هایی است از ایذه.

جلیلی در ادامه گفت: یکی از ارکان شکل گیری جشنواره عمار شهرستان ایده بود، جشنواره فیلم عمار در سال اول تنها و تنها ۱۵ تا اثر داشت. حال آنکه جشنواره علوم انسانی عمارامسال با ۳۰۰ اثر شروع کرده که افق باشکوهتری را انتظار داریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در آن سالها درهای بسیاری به روی مردم ما و بچه های انقلابی بسته بود. به اتکا همین روح الله نامداری ها در اقسا نقاط کشور عمار را آغاز کردیم.

جلیلی با بیان این که من در روز تشییع شهید در روستایشان هم گفتم که او به معنای واقعی کلمه الگو و بی ادعا بود مثل انقلابیون واقعی دیگر. جمع بین اخلاق و اندیشه و ایثار بود. خیلی زلال بود، گفت: دقایقی که با روح الله صحبت می‌کردیم انگار جزو عمرت حساب نمی‌شد و آدم اخلاقی و خوش نیت و خوش باطنی بود. در عین حال به شدن آدم دغدغه مندی بود. مرد اقدام و التزام بود. اهل معرفت برای عمل بود و اندیشه‌ای که برای عمل باشد نه به جای عمل. هم به مبانی ارزشی خودش در حوزه زندگی شخصی عامل بود و هم در حوزه اجتماعی همیشه عامل به اندیشه بود و معرفت برای عمل از او یک مجاهد ساخت. در عمر کوتاهش الحمدلله خدا به اوبرکت داد و آثارش نه تنها کهنه نشده بلکه تاثیراتش روز به روز بهتر و بیشتر فهمیده می‌شود. حتما می تواند به عنوان یک الگو به جوانان معرفی شود در جایگاه اندیشه ورزی. امیدواریم این حرکت برای زنده نگهداشتن یاد او کمک کند که این الگو به نسل های بعد منتقل شود. از همه دوستان تشکر می کنم که در شکل دادن این اتفاق همراه بودند.»

در بخش محور جامعه انقلاب اسلامی هیئت داوران در بخش یادداشت نشان ویژه جشنواره این بخش را اهداء می کند، به اثر «سفیدگون، سرخفام نگاهی تحلیلی به کتاب عکس «شهید آوردند» به قلم امیر سعادتی

هیئت داوران در بخش مقاله ضمن تقدیر از مقاله «مردم نگاری تشکل مردمی خانواده محور (مطالعه موردی خانه‌های نورانی شهرستان کاشان)- به قلم محدثه یوسفی لوح افتخار این بخش را به مقاله گونه شناسی دینداری جوانان ایران با معیار نگرش به دین به قلم سیدعبدالرسول علم الهدی اهداء شد.

همچنین هیئت داوران نشان ویژه جشنواره این بخش را به مقاله تغییرات فرهنگی – ارتباطی جنون و عقلانیت در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی به قلم داوود طالقانی اهداء کرد.