«امتحان» روایتی مستند از یک سوال ۳۸ ساله/ چالش نخست وزیر

مستند «امتحان» جدیدترین محصول خانه مستند به کارگردانی سجاد ریاحی با موضوع واکاوی یک علامت سوال ۳۸ ساله در دهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» رونمایی خواهد شد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری مهر، مستند «امتحان» با محوریت پاسخ به ۲ سوال بدون پاسخ تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است و می‌کوشد در قالب ارائه اسناد و مستندات تاریخی به این پرسش پاسخ دهد که آیا در دهه ۶۰ میان امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت بر سر انتخاب نخست وزیر اختلاف‌ نظر وجود داشت؟

مستند «امتحان» در واقع پاسخی تصویری به مستند «خط و نشان رهبری» که توسط شبکه بی بی سی تولید شده، است. چرا که اتفاقات دهه ۶۰ به گونه‌ای تحریف‌ شده بیان می‌شود. در مستند «امتحان» به ۲ حادثه تاریخیِ مربوط به دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای در دهه ۱۳۶۰ پرداخته می‌شود. اولین چالشی که در این دوران مطرح می‌شود، انتخاب نخست وزیر است که با مشکلات و حواشی فراوانی همراه است و دومین موضوعی که در مستند «امتحان» به آن پرداخته شده نماز جمعه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۶ و اتفاقات حول آن است.

مراحل تحقیق و پژوهش مستند «امتحان» به دلیل استواری ساختار آن برپایه مستندات تاریخی یک سال به طول انجامیده است. این مستند در سال ۱۳۹۶ کلید خورد و نهایتا پس از ۲ سال مهرماه ۱۳۹۸ آماده نمایش شد.

مستند «امتحان» تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در قالب یک اثر ۶۵ دقیقه‌ای به تهیه کنندگی مهدی مطهر تولید شده است و روز دوشنبه ۱۶ دی ماه برای اولین بار در دهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» به نمایش در خواهد آمد.