«سیام حسینی»، روایتی از ارادت تایلندی‌ها به امام حسین‌(ع)/کار را به جشنواره عمار می‌رسانم

مجتبی رضوانی با اشاره به مراحل پایانی تولید «سیام حسینی» گفت: این اثر درباره گروهی از جوانان و شیعیان انقلابی تایلند است که فعالیت‌های مذهبی، اجتماعی و ملی خوبی در این کشور اجرا می‌کنند.

به گزارش «عمار فیلم»، مجتبی رضوانی، کارگردان و مستندساز در سخنانی در مورد تازه ترین اثر خود با عنوان «سیام حسینی» گفت: این مستند پیرامون گروهی از جوانان و شیعیان انقلابی کشور تایلند است که انجمن محبین ولایت فقیه را در شهر بانکوک، پایتخت این کشور تاسیس کردند و در آن فعالیت‌های اجتماعی، ملی و مذهبی خوبی را اجرا می‌کنند.

وی افزود: این گروه با فعالیت‌های خود تاثیرات فراوانی را در فضای تایلند و کشورهای اطراف آن بر جای گذاشته‌اند و با عملکرد مناسب و خوب خود به سطح بالایی از معروفیت هم دست پیدا کردند.

این کارگردان ادامه داد: ما در این مستند، در کنار معرفی، تهیه گزارش و مستندات از انجمن محبین ولایت فقیه در بانکوک، عزاداری‌های عاشورا در منطقه «ناخان»، در جنوب تایلند را هم به تصویر کشیدیم.

رضوانی اضافه کرد: تحقیقات ما برای ساخت مستند «سیام حسینی» در تایلند به صورتی نبود که در ابتدا اطلاعاتی از اینترنت بدست بیاوریم و سپس به این کشور برویم. زیرا پیش از این مستند برای فیلم «زخم های استوایی» که با موضوع کشتار مسلمانان میانمار بود به تایلند سفر کرده بودیم و با انجمن محبین ولایت فقیه بانکوک آشنایی پیدا کرده بودیم.

وی یادآور شد: «سیام حسینی» در زمان ۵۶ دقیقه تولید شده است و نامی هم که برای این مستند درنظر گرفته شده موقتی بوده و بزودی عنوان نهایی آن اطلاع رسانی می شود.

این مستندساز رضوانی عنوان کرد: تصویربرداری این مستند در ماه محرم دو سال گذشته و در شهرهای «بانکوک» و «ناهارتیتامارات» انجام شده است. اما در جریان این مرحله به دلیل اینکه به صورت مستقل اقدام به سفر و ساخت مستند «سیام حسینی» کردیم با مشکلاتی روبرو شدیم که روند ساخت اثر را کند کرده بود.

رضوانی اظهار داشت: تصویربرداری مستند «سیام حسینی» توسط دوستان ما در تایلند انجام شد و تدوین آن نیز بدون مشکل خاصی و در زمان مناسب در حال انجام است و پیش بینی می‌کنم بزودی آماده نمایش شود.

وی تصریح کرد: نکته و پیامی که به صورت مشترک در مستندهای «سیام حسینی» و «از خون جون» که قبلا آن را ساخته بودم، وجود دارد تاثیر اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) در صدور انقلاب و آرمان های آن به سراسر جهان است.

این کارگردان افزود: در مستند «سیام حسینی» با شخصیتی به نام «سید سلیمان» روبرو هستیم که او نیز همانند «شیخ ابراهیم زکزاکی» تحت تاثیر اندیشه های امام و انقلاب اسلامی ایران، شیعه شده است و تا امروز فعالیت های مفید و موثری در شرق آسیا بخصوص کشور تایلند دارد.

رضوانی ادامه داد: در کنار مستند «سیام حسینی» که برای حضور در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در نظر گرفته‌ام، مستند دیگری را در رابطه با نقش و جایگاه ایرانیان در گسترش اسلام در تایلند و تاثیر شیخ احمد قمی در دست تولید دارم که هنوز نام آن مشخص نشده است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: این آثار، مستندهایی از جنس تاثیر اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) بر جهان اسلام و جهان تشیع هستند. در حقیقت مردم دنیا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود که با مفهوم تشیع آشنا شدند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های ما در حوزه مستند، حوزه جغرافیای جهان تشیع را نشانه گرفته است. به همین دلیل، در سراسر دنیا به دنبال گروه های موفق شیعیان در فعالیت های فرهنگی و مذهبی می گردیم تا مستندهایی را بر اساس آنها تولید کنیم.

رضوانی اضافه کرد: ویژگی برتر جشنواره فیلم عمار با سایر برنامه های همانند خود، مردمی بودن آن است. زیرا جنس محصولات و فیلم هایی که در آن حضور پیدا می کنند، دغدغه های انقلابی و ضداستعماری دارند.

این کارگردان اظهار داشت: جشنواره عمار با پشت سر گذاشتن هفت دوره از برگزاری، امسال با صلابت وارد هشتمین دوره برگزاری خود می شود و تریبون بسیار خوبی برای حضور و گردهمایی فیلمسازان ارزشی است.

وی تصریح کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار در جامعه کارکرد بسیار خوبی دارد. زیرا بسیاری از این قبیل برنامه های فرهنگی بیش از دو سال دوام نیاورده اند و ادامه دار بودن این جشنواره نشان از موفقیت آنها دارد.