اکران مردمی

اکران‌های مردمی یکی از ارکان اصلی جشنواره عمار است که طی آن، نیروهای خودجوش مردمی در سراسر کشور، برای دیده‌شدن فیلم‌ها و آثار واقعی و مردمی، کوشش می‌کنند. تجربه حضور بسیار موفق برخی از فیلم‌ها در اکران‌های مردمی جشنواره عمار نشان داد که بدنه حرفه‌ای فیلمسازان، هرسال آثار و فیلم‌های باکیفیت زیادی تولید می‌کردند و می‌کنند که صرفاً به‌خاطر توجه به واقعیت و پیروی نکردن از کلیشه‌های غلط پذیرفته شده، محکوم به نادیده‌گرفته‌شدن و بایکوت می‌شوند.

متن فراخوان اکران مردمی

اکران‌های مردمی یکی از ارکان اصلی جشنواره عمار است که طی آن، نیروهای خودجوش مردمی در سراسر کشور، برای دیده‌شدن فیلم‌ها و آثار واقعی و مردمی، کوشش می‌کنند. تجربه حضور بسیار موفق برخی از فیلم‌ها در اکران‌های مردمی جشنواره عمار نشان داد که بدنه حرفه‌ای فیلمسازان، هرسال آثار و فیلم‌های باکیفیت زیادی تولید می‌کردند و می‌کنند که صرفاً به‌خاطر توجه به واقعیت و پیروی نکردن از کلیشه‌های غلط پذیرفته شده، محکوم به نادیده‌گرفته‌شدن و بایکوت می‌شوند.
از سوی دیگر، اکران مردمی جشنواره عمار، یک ایده راهبردی برای ارتقای کمی و کیفی سینما و فیلمسازی و جلوگیری از انحراف آن است. در حوزه رسانه و هنر به‌صورت عام و سینما و فیلمسازی به‌صورت خاص، نمی‌توان مردم را کنار زد و تنها به یک درصد آنها امکان مشارکت، آن هم صرفاً به‌عنوان بینندة تولیداتِ عده‌ای محدود داد.
براین‌اساس بوده است که هرساله، چند هزار اکران کننده از شهرها و روستاهای مختلف کشور، در حد توان خود، فیلم‌های جشنواره را در نقاط مختلف اعم از مسجد، مدرسه، دانشگاه، پارک، حوزه علمیه، پایگاه بسیج، منازل، سالن نمایش، تالار عروسی، اتوبوس، قطار، زندان، و… اکران کرده‌اند. همچنین جمع زیادی از مردم نیز که امکان برگزاری اکران فیلم را نداشتند در پشتیبانی مالی، حمایت رسانه‌ای، تأمین مکان یا تجهیزات اکران مردمی، شناسایی سوژه یا نقد آثار مشارکت کرده‌اند.
دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، ضمن تقدیر از همه کسانی که تاکنون بار اکران‌های مردمی را بی‌هیچ چشم‌داشتی بر دوش کشیده‌اند، در سیزدهمین جشنواره، از عموم مردم، فعالان فرهنگی، دست‌اندرکاران مجموعه‌های فرهنگی، دانشجویان، دانش‌آموزان، طلاب حوزه علمیه، ائمه جماعت مساجد و هرکسی که امکان نمایش فیلم‌ها برای مردم را دارد دعوت می‌کند در اکران‌های مردمی سیزدهمین دوره جشنواره، یاری‌گر فیلمسازان سینمای انقلاب اسلامی باشند. به این منظور، دبیرخانه جشنواره، اولویت‌های سال جاری اکران مردمی را که بر اساس جلسات مشورتی متعدد با اساتید، فیلمسازان، اکران کنندگان و… به دست آمده است به این شرح اعلام می‌کند:
1. اکران، مراسم آیینی (پاتوق‌های ثابت اکران): در ادوار جشنواره، بسیاری از اکران‌کنندگان، به صورت پیش‌دستانه و قبل از ورود دبیرخانه جشنواره، در مساجد، پایگاه‌ها، هیئات، منازل و… پاتوق‌های ثابت هفتگی را برای نمایش فیلم‌ها تشکیل دادند. تشکیل این پاتوق‌ها به معنی تشکیل سینماهای ثابت مردمی است. از این رو، دبیرخانه جشنواره، از عموم اکران‌کنندگان مردمی دعوت می‌کند در صورت امکان، برنامه اکران فیلم را در قالب یک آیین مستمر (روزانه، هفتگی، و…) در طول سال برگزار کنند.
2. اکران‌مردمی آنلاین: با شیوع کرونا و محدود شدن اکران‌های حضوری، طرح جدیدی به‌نام «اکران‌مردمی آنلاین» متولد شد که در آن تماشای آنلاین فیلمها نه به‌صورت انفرادی، بلکه با شکلی جمعی و همزمان صورت می‌گیرد. این سامانه، اختصاصاً توسط جشنواره مردمی فیلم عمار تولیدشده است و بستری برای نمایش فیلم‌ها برای جمع‌های مختلف که امکان اکران حضوری ندارند و یا گروه‌های مجازی است.
3. پاسداشت پیشکسوتان جهاد، مبارزه، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی: متأسفانه موقعیت‌ها، روابط، استثناها و مزیت‌های بی‌خطر و خنثی، مهمترین معیارها و ارزش‌گذاری در رسانه‌های مدرن شده‌اند. از همین رو، کسی که در پایتخت زندگی می‌کند یا فعالان جناح‌های سیاسی، به‌مراتب بیشتر از دیگران، امکان دیده‌شدن دارند. در این شرایط، جشنواره عمار کوشش می‌کند در برابر این جریان منحط، «عمل‌ صالح» و «مجاهدت» را معیار قرار دهد و در همین راستا، تقدیر و پاسداشت از پیشکسوتان جهاد، مبارزه، فرهنگ و هنر را در دستور قرار دهد و به اکران کنندگان مردمی پیشنهاد می‌کند که در کنار اکران‌های مردمی، از مجاهدان گمنام شهرستان یا استان‌شان مانند ننه‌عصمت‌ها، خاله سکینه‌ها و مشتی اسماعیل‌ها، بهزاد پروین قدس‌ها و… تقدیر و تجلیل نمایند.
4. اکران آثار بومی: روند روبه‌رشد تعداد آثار حاضر در جشنواره، اگرچه حامل پیام‌های امیدبخشی است اما موجب می‌شود دبیرخانه جشنواره نتواند آن‌گونه که باید، همه آثار را زیر پوشش اکران‌های سراسری قرار دهد و مخصوصاً برخی از آثار خوب شهرستان‌ها و استان‌های کشور که با هزینه و امکانات بسیار پایینی ساخته شده‌اند در رقابت با آثار پرهزینه، از رقابت جا بمانند. ازاین‌رو دبیرخانه جشنواره، ضمن ارسال آثار هر استان به اکران کنندگان آن منطقه، به اکران کنندگان مردمی پیشنهاد می‌دهد در اکران‌ها، آثار فیلمسازان بومی خود را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود در کنار سایر فیلم‌ها قرار دهند.

5. ارسال بازخوردهای اکران: تنها بخشی از دستاوردهای اکران مردمی با نمایش فیلم‌ها محقق می‌شود، درحالی‌که بخش بزرگی از این دستاوردها، وابسته به ثبت و مستندسازی اکران‌ها و بازنشر این بازخوردهاست. نیاز فیلمسازان به اطلاع از بازخورد اکران‌ فیلم‌شان، انتقال تجارب اکران مردمی به همه اکران‌کنندگان، ارزیابی دبیرخانه جشنواره از نیازهای اکران مردمی و… از جمله مواردی هستند که ارسال بازخوردهای اکران را ضروری می‌کنند؛ بنابراین، دبیرخانه جشنواره، از اکران کنندگان دعوت می‌کند در کنار نمایش فیلم‌ها، بازخوردهای اکران خود را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به شناسه @EkranYar یا شماره 09901617695 یا رسانه‌های محلی خود، در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار دهند.

نحوه ثبت‌نام:

تمامی فعالان فرهنگی، نیروهای خودجوش مردمی و اقشار مختلف، می‌توانند از طریق مراجعه به تارنمای EkranMardomi.ir به‌عنوان اکران‌کننده جشنواره ثبت‌نام کنند. همچنین کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند با شماره 42795050-021 تماس حاصل نمایند و به جمع اکران کنندگان مردمی عمار بپیوندند.
همچنین از عموم اکران کنندگانی که طی ادوار گذشته در تارنمای جشنواره ثبت‌نام کرده بودند دعوت می‌شود با مراجعه مجدد به همان تارنما، جهت دریافت سریع‌تر فیلم‌ها، اقدام نمایند.
شرایط اکران مردمی
1- اکران مردمی به معنی نمایش فیلم حداقل با حضور 5 نفر بیننده است می‌تواند بهانه خوبی برای تغییر رویکرد تنهایی و فردگرایی به جمع‌گرایی در جامعه یا خانواده باشد.
2- تکثیر یا استفاده از فیلم‌ها خارج از چارچوب اکران مردمی مجاز نیست اما بررسی فیلم‌ها به‌منظور اخذ تأییدیه اکران، بلااشکال است.
3- اکران کننده مجاز است فقط برای اکران (و نه جهت آرشیو)، فیلم‌ها را دریافت کند.
4- اکران کننده موظف است پس از هر اکران، گزارش اکران را از طریق EkranMardomi.ir یا در صورت امکان، بازخوردهای اکران را از طریق شناسه @EkranYar در پیام‌رسان ایتا ارسال نماید.
5- کیفیت، حواشی، برنامه‌های جنبی، نحوه نظرسنجی، اجرای برنامه، پاسداشت از چهره‌ها و سایر جزئیات مراسم اکران مردمی در اختیار اکران کننده و وابسته به خلاقیت وی است و دبیرخانه جشنواره تأکید دارد اکران کنندگان، تجربه‌ها و ایده‌های جدیدی را در اکران‌های مردمی پیاده کنند.
6- استفاده‌های جناحی و حزبی از اکران‌مردمی، اکیداً ممنوع است.