به گزارش «عمار فیلم» به نقل از تسنیم، وحید جلیلی، فعال فرهنگی، با اشاره به اینکه امروزه شعر انقلابی خوب داریم اما وقتی این شعرها را کنار هم قرار میدهیم به کلیت قابل قبول و زیبایی نمیرسیم، گفت: متاسفانه امروز همه خواهان کار در قالب غزل هستند و قالبهای دیگر مغفول مانده است. این روزها شاعران برای شاعران شعر میگویند و از جلسهای به جلسۀ دیگر میروند؛ در حالی که مخاطب شعر باید عموم مردم باشند. نظیر آنچه در دوران انقلاب مشاهده میشد.
وی ادامه داد: با ورود امام خمینی(ره) به تهران دو شعر «خمینی ای امام، خمینی ای امام» و «برخیزید، برخیزید ای شهیدان راه خدا» پخش شد که هم قالبهای متفاوتی داشت و هم همۀ مردم را مخاطب قرار داده بود. شاعر باید در ادبیات گذشته نظیر شعر حافظ و بیدل تامل کند و آنها را طبق نیاز امروز مورد استفاده قرار دهد.
جلیلی برای مثال از تعهد و دغدغۀ شاعرانی نظیر احمد عزیزی در بازآفرینی «شطحیات» یا هذیانهای عارفانه با استفاده از شعر گذشتگان و نیازهای روز تقدیر کرد و امثال این کار را، نیاز امروز ادبیات دانست.
وی به بیان اجمالی چند قالب پرداخت و قالب لالایی را یک قالب فراگیر در ادبیات عامیانه برشمرد و از اینکه چرا شعرا به این سبک از سرودن شعر بیتوجهند انتقاد کرد. جلیلی در ادامه از پتانسیل بالای قالب بحر طویل برای مضامین انتقادی تا حماسی یاد کرد و بحر طویل را از مهمترین قالبهای شعر هیئت و همچنین مضامین شاد عرفانی دانست.
این فعال فرهنگی دربارۀ سایر قالبها نظیر هجو، رجز و همچنین تکبیت اظهار کرد: هر کدام از اینها در ادبیات امروز جای کار دارد ولی متاسفانه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. برخی کلیدواژهها میتوانند به خودی خود وارد شعر شوند و علاوه بر بار سیاسی مورد استفادۀ ادبی قرار گیرند. مانند عبارت «آتش به اختیار» که اخیراً مورد توجه شاعران قرار گرفته است.
جلیلی ادامه داد: چیزی که امروز جایش خالی است هماهنگی و ارتباط بین هنرمندان در عرصههای مختلف هنری از جمله شعر، رمان، سینما و غیره است. چه ایرادی دارد فیلمی مانند «یتیمخانۀ ایران» که بسیار قابلیت پرداخت دارد، توسط شاعران به شعر یا ترانه تبدیل شود. خلاقیت هنرمند باید بر هر مانعی پیروز شود و شاعر و هنرمند واقعی نباید معطل کسی شود.
اردوی آفتابگردانها تا ۱۸ اسفندماه در مشهد مقدس ادامه دارد.