موسیقی را به سمت دغدغه‌های بردیم/در موسیقی انقلاب، به سرود نیاز داریم

علی نصیر نژاد گفت: ساخت نماهنگ هزینه‌بر است اما به بهانه اینکه داریم مستند میسازیم تقاضای بودجه های بالا داشته باشیم ؛ صحیح نیست در صورتی که می توانیم در تولید نماهنگ ها صرفه جویی کنیم.

به گزارش «عمار فیلم»، علی نصیر نژاد در نشست نقد و بررسی آثار بخش نماهنگ جشنواره مردمی فیلم عمار که در سینمافلسطین برگزار شد؛ با بیان اینکه باید کیفیت نماهنگ‌ها بالاتر برود و سعی شود خلاقانه‌تر شود تا بتوانیم در این زمینه مدعی باشیم؛ گفت: ساخت نماهنگ هزینه‌بر است اما به بهانه اینکه داریم مستند میسازیم تقاضای بودجه های بالا داشته باشیم ؛ صحیح نیست در صورتی که می توانیم در تولید نماهنگ ها صرفه جویی کنیم.

وی افزود: اوایل چون کار دست بچه های مذهبی نبود و تجربه نداشتند هرینه ها بالا بود و بعد از اینکه وارد کار شدند متوجه شدند میتوان نماهنگ هایی با هزینه پایین تولید کرد.

نصیرنژاد با بیان اینکه روزی که موسیقی ارزشی شروع به کار کرد کسی را نداشتیم؛ اظهار کرد: حامد زمانی تنها بود و خیلی از مذهبی ها هم پشت او را نگرفتند و به اسم خواننده دولتی خیلی حرف ها به او زده شد. موسیقی انقلابی با حامد زمانی شروع شد و الان هر هفته ۳۰ اثر از ۳۰ خواننده داریم که می‌گویند میشود راه را برای ما باز کنید.

وی با بیان اینکه امیدواریم خواننده ارزشی قدرتمند آنقدر تثبیت شود که همه آن را به عنوان یک ژانر بپذیرند؛ گفت: تنظیم کننده و آهنگ ساز انقلابی انگشت شمار داریم و مجبوریم با کسانی که در جبهه انقلاب نیستند کار کنیم. یک زمان عجله داریم و نمی‌شود ریسک کرد و با یک تازه کار کار کرد ولی وقتی هست که زمانبندی نداریم و میشود کار را به دست بچه های تازه کار انقلابی داد.

نصیر نژاد با تاکید بر اینکه صرف بودجه در راه موسیقی انقلابی اسراف نیست، عنوان کرد: کارگاه های آهنگسازی ارزان قیمت برای بچه های انقلابی باید گذاشته شود و باید هزینه شود تا اهنگ ساز قوی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در موسیقی انقلاب برند سازی کنیم؛ ابراز کرد: مشکل این است در کشور ما هنوز موسیقی به عنوان یک شغل پذیرفته نشده است. فقط صلاحیت مهم نیست و خیلی ها هستند که خواننده خوبی هستند اما امکانات ندارند در حالی که میتوانند معروف شوند.این ها همه در حالی است که پشت خواننده مطرح رسانه بوده است و الان خواننده هایی داریم که به پشتوانه رسانه کار می کنند.

نصیر نژاد با اشاره به اینکه برندسازی ممکن است هزینه داشته باشد ولی نباید اینگونه فکر شود که نباید هزینه کنیم؛ افزود: قدرت تاثیر گذاری یک سلبریتی خیلی بالاست و جبهه انقلاب باید سلبریتی های زیادی داشته باشد که دامنه تاثیر گذاری بالاتر باشد.

غلام نژاد نیز گفت:  در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سال پیش تا کنون از خارج از جبهه انقلاب هم قدری جلوتر بوده ایم و اتفاقات بدیعی رخ داده که سابق بر این ندیده بودیم.

وی با تاکید بر در حال رشد بودن فضای نماهنک در کشور؛ عنوان کرد: بعد از رصد تولیدات جهانی تقریبا می بینیم آنها برای بیشتر نمایش دادن کارشان به مخاطبان برای کارشان یک تصویر بهتر هم ایجاد میکنند تا معنای موسیقی هم بهتر نشان داده شود.

غلام نژاد گفت: در این زمینه الگو گرفتن از غرب بد نبوده و اتفاق ویژه ای است و ما توانسته ایم قدمی جلو برداریم.این مسیله باید بیشتر مورد توجه باشد و صرفا به خاطر فاز انتشاری موسیقی سراغ تصویر نرویم و به محتوای انقلابی هم توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: تولید نماهنگ به شدت سخت است اما آن چیزی که باعث می شود ارزش این کارهای خوب دست مردم نرسد این است که از پشت صحنه این کارهای خوب هیچ تصویر و محتوایی نداریم که مخاطب ببیند تولید نماهنگ چه کار سختی است و ارزش آن را هم بپذیرند. در مجموع اتفاقات مثبتی افتاده است و تکنیک کارها هم بیشتر است که مدیون زحمت حزب الهی ها هست.

غلام نژاد با تاکید بر اینکه اینطور نیست که نهادهای انقلابی از ابتدا بنا داشتند با بچه های انقلابی کار کنند؛ افزود: با تولید کنندگان فضای موسیقی، زمانی آشنا نبودیم و از داشته های خودمان استفاده میکردیم و الان هم رویش های آن را می بینیم.

وی اظهار کرد: دوستان موسیقی دان خارج از جبهه انقلاب اسلامی ابتدا با ما کار نمیکردند و خیلی از گارگردان ها و موزیسین ها با ما کار نمیکردند یا با توهم این که دارید از بیت المال خرج میکنید و محدودیتی ندارید عددهای فوق العاده غیرقابل تحمل ارایه میکردند که این برای ما شدنی نبود.

غلام نژاد با بیان اینکه پس از مدتها رویش های فضای موسیقی داریم؛ عنوان کرد که  حدود۷۰ خواننده ارزشی در کشور داریم.

وی اضافه کرد: یک زمان در تولید نماهنگ و موسیقی انحصار دست بقیه بود ولی بعد با رویش هایی که اتفاق افتاد این انحصار شکسته شد و الان آن دوستان جهت تولید اثر به سراغ ما می آیند. اختلاف نظرهایی داشتیم با تولیدکننندگان که به مرور زمان از بین رفت و همکاری مستمر ایجاد شد که نتیجه ها هم بیشتر دیده میشود.

غلام نژاد با اشاره به اینکه موسیقی بی ربط به مردم را داریم به سمتی میبریم که دغدغه کار مردمی داشته باشد؛ عنوان کرد: به جهات مختلف فضای فرهنگی ما شعارگونه است و  وقتی کارگردانی میخواهد تصویر بسازد ناگزیر از شعار است ولی  الان این فضا  تعدیل شده است که اگر کارگردن شعارها در لایه های پنهان کارها بکار ببرد خیلی بهتر است.

وی گفت: تساهل ما و استقبال دوستان خارج از جبهه انقلاب باعث شده ما بیشتر کار کنیم و روند عوض شده و اتفاقی افتاده است که صدا و سیما این کارها را پخش میکند.

غلام نژاد تصریح کرد:این که کاری اثرگذار خواهد بود لزوما ربطی به خواننده آن ندارد و اگر از خواننده های برند استفاده میکنیم به خاطر ضعف خودمان در برندسازی است. ولی الان که هزینه های گزاف می کنیم می بینیم اگر این همه هزینه را صرف تربیت یک نفر کرده بودیم الان برند شده بود.

وی افزود: برای اینکه کاری منتشر شود و یک نفر برند شود در جببه خارج از انقلاب کلی کار میکنند اما در جبهه انقلاب یک کار ساخته میشود و همه ان را میزنند و در واقع نسبت به خودمان غریبه ایم.

این فعال عرصه موسیقی انقلاب اسلامی گفت: لزوما اینکه فقط نقاط ضعف یک نفر را بزرگ کنیم هنر نیست و تولیدات ما باید اول توسط خودمان حمایت شود.

غلام نژاد با بیان اینکه محدودیت هایی در حوزه برندینگ داریم و در ابتدا نباید خودمان،خودمان را خراب کنیم؛ عنوان کرد: برند کردن افراد در این حوزه سخت تر است. مسئله دیگر هم این است که چرا انقلاب باید روی خواننده سرمایه گذاری کند چرا که چون سلبریتی است هزینه دارد و اگر اشتباهی کند هزینه برای انقلاب ایجاد میکند.

وی ادامه داد: با فضای شعارگونه نباید یک شخص حقیقی را رشد دهیم چرا که بعدها می‌تواند برای ما هزینه داشته باشد. موسیقی تمیز و مردمی باید ساخته شود ولی نهاد انقلابی وظیفه ندارد به خواننده ای پول دهد تا کار انقلابی بخواند.

غلام نژاد با بیان اینکه وظیفه نهاد انقلابی این است که در حوزه انتشار اثر خواننده انقلابی کمک کند؛ گفت:در حوزه موسیقی انقلاب باید کار جمع خوانی خوب بسازیم که مردم گوش بدهند و فراگیر شود. رهبری هم در بلندگوهای عمومی بارها به سرود و جمع خوانی اشاره کرده اند و البته این حسن را هم دارد که اگر کسی از این گروه خطایی کرد به پای همه گروه و جبهه انقلاب گذاشته نمیشود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در حوزه انتشار ضعف داریم و برای دیده شدن خواننده انقلابی باید خرج کنیم؛ اظهار کرد: برای بدنه مردم کار ساختن لزوما کار فاخر ساختن هم نیست و خواننده ای که کار خوب داشته باشد کارش روی زمین نمی ماند.