به گزارش «عمارفیلم»، نشست خبری یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور مسئولان جشنواره، نادر طالب زاده، دبیر، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاستگذاری و امین سردارآبادی، دبیر اجرایی جشنواره، به صورت محدود و مجازی در حسینیه هنر برگزار شد.
امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار در ابتدای این نشست خبری در سخنانی گفت: امسال در یازدهمین جشنواره عمار بیش از دوهزار و چهارصد اثر به دبیرخانه جشنواره عمار رسیده است، در بخش داستانی ۳۹۳ اثر، در بخش مستند ۶۲۳ اثر، بخش پویانمایی ۱۷۱ اثر، بخش نماهنگ ۲۴۰ اثر و بخش برنامه تلوزیونی با ۳۳۰ اثر بخش فیلم ما ۱۵۲ و بخش فیلمنامه که رشد قابل توجهی هم داشته ۴۷۴ اثر به دست ما رسیده است.
وی افزود: امسال به دلیل شرایط کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای وزارت بهداشت، ما دیگر نشست های حضوری را به صورت همایشگونه نخواهیم داشت.
عماریار، جایگزین سینمافلسطین میشود
سردارآبادی ادامه داد: باتوجه به شیوع کرونا، امسال سعی داریم اکران آثار جشنواره عمار در شهرها و روستاهای مختلف به صورت برخط ادامه داشته باشد و شرایطی فراهم کنیم که اکران کنندگان، آثار جشنواره را بصورت برخط اکران کنند.
دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: امسال اکران آثار مسابقه در سینما فلسطین به سامانه عماریار منتقل کردیم، بناست که از روز پنجشنبه ساعت ده صبح اولین اکران آغاز شود و روز بیستم دی ماه هم آخرین اکران انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: امسال تلاش کردیم آثار بیشتری را در جشنواره به نمایش بگذاریم و از فضای جشنواره برای نمایش بهتر آثاری که به دست ما رسیده، استفاده کنیم.
سردار آبادی اظهار داشت: در اکران مردمی آنلاین شرایطی را مهیا خواهیم کرد که افراد بتوانند بصورت حمعی فیلم ببینند و بعد از اکران، شرایطی را ایجاد کردیم که مخاطبان با کارگردان اثر به بحث و گفتگو بپردازند.
وی اضافه کرد: ابتکار دیگر ما بحث بلیت اختیاری است که هم در سامانه عماریار و هم اکران مردمی این موضوع را داریم، در بلیت اختیاری بعد از اینکه مخاطبان آثار را دیدند میتوانند به میران رضایت خود به فیلمسازان جشنواره عمار کمک کنند برای تولید آثار بهتر و بیشتر.
سردار آبادی در پایان صحبتهای خود تصریح کرد: هرساله اکران مردمی عمار پیش از افتتاحیه جشنواره آغاز میشود، در روز گذشته مستند «ماح» در اکران مردمی جشنواره در جهرم در یک اکران بیش از ۵۰۰ مخاطب داشته است.
پاسداشت کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی در جشنواره عمار
وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار که در این نشست خبری حضور داشت در سخنانی گفت: خدا را شاکریم که یازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار هم با مدد الهی آغاز شده است. علیرغم نگرانیهایی که وجود داشت که شیوع کرونا به بدنه فیلمسازی بهخصوص فیلمسازان جوان ضربه بزند اما نهتنها اینگونه نشد بلکه خود کرونا به فرصتی برای فیلمسازی از نگاههای متعهدانه اجتماعی تبدیل شده و البته در سایر حوزهها هم روند طبیعی ادامه داشته است.
وی افزود: امسال از دو هنرمند در این جشنواره تقدیر و پاسداشت خواهد شد، یکی از این تقدیرشوندگان، خانم «کلر ژوبرت» است که نویسنده توانا در حوزه ادبیات کودک و خواهر فرانسوی مسلمان است که آثار بسیار خوب در حوزه ادبیات کودک نگارش کردهاند و برخی از آثارشان هم ترجمه شده است.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار ادامه داد: ما امیدواریم با توجه به ظرفیتهای جشنواره عمار، امیدواریم که این چهره و نویسنده، بیشتر شناخته شده و آثارش مورد استفاده بیشتر خانوادههای ایرانی قرار بگیرد، این کار، یک فرصت بسیار مناسب برای خانوادههایی است که به دنبال آثار خوب در حوزه ادبیات کودک هستند.
جلیلی خاطرنشان کرد: در همینجا باید اشاره کنم که امسال، به دلیل رعایت شیوهنامههای بهداشتی، سینمافلسطین را برای اکرانها نداریم؛ از همین رو صرفا یک برنامه محوری در شبکه افق داریم که هرشب در یک برنامه حدودا۹۰دقیقهای، مجموعه فعالیتهای جشنواره عمار را در کل کشور پوشش خواهد داد و جایگزین برنامههایی خواهد بود که هرساله در سینمافلسطین انجام میشد و در بخشهای مختلف این برنامه، ویژگیهای آثار خانم «کلر ژوبرت» نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
تقدیر از تهیهکننده خطشکن
وی اضافه کرد: شخصیت سینمایی که امسال در جشنواره مردمی فیلم عمار مورد پاسداشت قرار خواهد گرفت، سیدمحمود رضوی، تهیهکننده جوان، موفق و پیشرو سینمای ایران است که برخی از آثار ممتاز او خطشکنی در سینمای ایران بوده است و برخی از تمهایی که او با استانداردهای فنی در آثارش به کار گرفت، خلأهای بسیاری را در سینمای ایران پر کرد و باعث شد که بخش پاسداشت سینمایی جشنواره عمار را به این هنرمند اختصاص دهیم.
جشنواره عمار، یخها و ممیزیها را میشکند
نادر طالبزاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار نیز که در این نشست خبری حاضر بود در سخنانی گفت: خوشحالیم که در جشنواره، به این مرحله رسیدیم، من شاهد یک بلوغی هستم که واقعا قابل تقدیر است.
وی افزود: جشنواره عمار یکی از کارهای ویژهاش در حوزه آزادی بیان است، از سالها قبل، آن قشری از هنرمندان رسانهای که معتقد به انقلاب اسلامی و آینده این انقلاب هستند وارد این برنامه مستندسازی، فیلمنامهنویسی و… شدند، افرادی که باور دارند که این ایدوئولوژی تاریخ را عوض کرد و در برخی نقاط جهان، موفقتر هم عمل کرده است، زیرا ما درون کشور بعضا درگیر مشکل و مسئله نفوذ هستیم اما در خارج از کشور، با سرعت، راه خود را طی کرده است.
دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: آن گروههایی که درصدد هستند در این زمینه صحبت کنند شاکله مهمش به عمار باز میگردد ؛ عمار یک قلعهای برای فیلمسازان متعهد به انقلاب اسلامی و آزادی بیان است، خیلی از آثاری که من دیدم قابلیت پخش تلویزیونی ندارند و باید طور دیگری، آنها را پخش کرد، زیرا ممکن است بگویند که برخی از این آثار به برخی نهادها برخواهد خورد؛ اما این آزادی بیان در آثار خوش ساخت این جوانان آمده است که باعث شکست یخها و ممیزیهای موجود خواهد شد، اگر ما این فضا را نشکنیم جریان رقیب این فضا را باز خواهد کرد.
طالب زاده خاطرنشان کرد: درباره فیلمسازان متعهد به انقلاب اسلامی صحبت کردم؛ این گروه در جشنوارههای دیگر جایی نخواهند داشت، من تشویق میکنم که برنامهسازان تلویزیونی، این آثار را ببیند و از این فیلمسازان در برنامههای تلویزیونی دعوت کنند، ما برنامههای زیادی داریم که به انقلاب اسلامی میپردازد و میتوان از این فیلمسازان جوان دعوت کرد و نباید صرفا به این اکتفا شود که این آثار پخش شده و تمام شود.
کرونا؛ فرصتی برای فیلمسازان عماری
وی اضافه کرد: درباره مسئله کرونا هم باید گفت که این وضعیت، فرصتی برای فیلمسازان ما فراهم کرده است. مسائل پیرامون این بیماری، چندان شفاف نیست، فیلمسازان میتوانند به این سمت بروند که این آمار تلفات چگونه از ۵۰۰ به ۱۳۰ رسیده؟ این آمار صرفا با ماسک و قرنطینه حل نخواهد شد و این موضوعی است که باید فیلمسازان به سراغ آن بروند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و ما چرا این قدر فوتی داشتیم؟ نقش پیروی وزارت بهداشت از سازمانهای بینالمللی، fatf و… میتواند موضوع فیلمسازی ما باشد وگرنه سیسنمهای دیگر ما به این موضوع نخواهند پرداخت.
دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: پزشکانی که در این زمینه افشاگری کردند که وزارت بهداشت نتوانسته داروها را به صورت استاندارد به مردم برساند، میتواند مسئله تحقیقوتفحص فیلمسازان ما باشد. جان افراد بسیاری از دست رفته است؛ من جواب این مسئله را در صداوسیما ندیدم که کدام قرصها تغییر کرد که آمار کشتهها از حدود ۵۰۰نفر به ۱۰۰نفر کاهش یافت؛ اینکه چرا برخی از بیماران ما با وضعیت معمول به بیمارستان مراجعه میکردند اما با وضع وخیم روبه رو میشدند، فیلمساز باید پیگری کند.
طالب زاده در پایان سخنان خود تصریح کرد: قطعا با تعارفاتی که در فضای رسانهای ما وجود دارد این موضوعات حل نخواهد شد و این کار فیلمسازان و جشنواره عمار است که باید در کارها و برنامههای آینده به آن بپردازد.
«قصه ما»؛ گنجینه جشنواره عمار برای سینماگران
جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی گفت: من از همین نکته آخری که آقای طالبزاده اشاره کردند ادامه میدهم که خوشبختانه امسال آثار زیادی در باره حماسههایی که در مسئله کرونا، کادر پزشکی ما آفریدند و فداکارانه حضور داشتند، ساخته شده است.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری هم در صحبتهایشان فرمودند که آرزو دارند یک شهید آوینی بیاید و این فتوحات را روایت کند، خوشبختانه این صحبت و دعوت ایشان لبیک گفته شد و جوانان بسیاری از جوانب مختلفی به این قصه اشاره کردند، البته قاعدتا به سبب فراگیری کرونا جا برای آثار بیشتر هم مهیاست.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: کاری که امسال در جشنواره عمار به طور رسمی کلید زده خواهد شد با مشارکت داوطلبانی که تاکنون در اکرانهای عمومی به ما کمک میکردند، یک فعالیت تازهای تحت عنوان «قصه ما» داریم، قبلا در دورههای قبل و تریبونهای دیگر گفتیم که تلویزیون ما به نقد نیاز دارد ولی این نباید صرفا به نقد آثار ساخته شده، منحصر شود.
جلیلی خاطرنشان کرد: متأسفانه نقد سینما به نقد فیلم تقلیل یافته شده است در حالی که نقد سینما بسیار فراتر از نقد فیلم است؛ یکی از ارکان نقد سینما در کنار دیدن کارهای خوب، در کنار تحلیل تک تک آثاری که ساخته میشود و در کنار نشان دادن نقاط ضعف و قوت آنها، توجه به سوژههایی است که ساخته نشده و این بخش مهمی از نقد سینما است.
وی اضافه کرد: «قصه ما» قصدش این است که مردم و نخبگان را در هماندیشی سینمای ایران شریک کند و بستری ایجاد کند تا هرکس که در زندگی اطراف خودش در سطوح محلی، شهری و ملی و بینالمللی سوژههایی را که میبیند که هنوز به قاب سینمای ایران راه پیدا نکردهاند، معرفی کند؛ البته این موضوع در روزهای آینده به تفضیل توضیح داده خواهد شد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: برای نمونه، حدود هزار عنوان، شخصیت و ماجرا در سایت «قصه ما» قرار داده شده که با گسترش این نهضت اتفاق ممتازی انشالله خواهد افتاد و سینمای ایران از گنیجنه وسیعی از سوژهها برخوردار خواهد شد که توسط مخاطبان به سینماگران ما پیشکش خواهد شد که انشالله در سالهای آتی خبرهای خوبی را در این زمینه ارائه خواهیم کرد.
«سلولهای بهاری»؛ روایتی از پیشرفتها
جلیلی عنوان کرد: در دورههای گذشته ما از ظرفیتهای رسانهای جشنواره عمار برای معرفی آثار خوب استفاده کردیم برای مثال کتاب «زایو» را معرفی کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد؛ امسال هم ما از این فضا برای معرفی کتاب «سلولهای بهاری» استفاده خواهیم کرد که خاطرات توسعه دانش سلولهای بنیادی با محوریت خاطرات دکتر حسین بهاروند، از دانشمندان بزرگ کشور است. این کتاب، منبع بسیار خوبی برای کسانی است که علاقهمند به پیشرفت ایران هستند و نمونه عالی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
خاطرات شیرین اکران مردمی در «لذت سادگی»
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: کتاب دیگری هم که امسال به جشنواره رسیده، کتاب «لذت سادگی» است که مجموعهای از خاطرات و فعالیت فرهنگی افرادی است که در این چند سال جشنواره عمار، دست اندرکار جشنواره و اکران کننده آثار آن بودند. این کتاب گزیدهای از خاطرات شیرین آنان را به تصویر کشیده است.
تجارب «عمار» را به ارشاد میدهیم
در بخش دیگری از نشست، جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر مجازیشدن و «سینماسیار» جشنواره گفت: اکران مردمی به این موضوع بستگی دارد که ستاد ملی کرونا چگونه تدبیر کند ما قاعدتا به تدابیر ستاد کرونا احترام میگذاریم. اما واقعیت این است که ماجرای سینماسیار به خصوص سال گذشته که اوج خوبی گرفت خیلی شوق انگیز بود.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: آنگونه که در خاطرم است در هشتبندی نزدیک میناب، در جنوب کشور، اکرانهای بسیار خوبی در قالب سینماسیار داشتیم که فکر میکنم فقط برای یک فیلم رقمی در حدود هشت میلیون تومان بلیط فروشی شد. صحبتی هم با مسئولان وزارت ارشاد داشتیم تا این تجربهای را که در طول ۱۰ سال اخیر اندوخته شده است، با آنها مبادله کنیم و کمک کنیم که سینمای ایران مخاطب و مشتری خود را صرفا در تهران و چند شهر بزرگ نبیند و بتواند سازمان تماشای گستردهتری داشته باشد.
کرونا؛ موجب افزایش مخاطبان شده
جلیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر کرونا در اکرانهای جشنواره بخصوص در مناطق دورافتاده توضیج داد: شیوع این بیماری کرونا یک چالشی است و در حد خودمان در حال تلاش کردن هستیم. اکرانی که در روز گذشته در شهر جهرم داشتیم نشان داد که توانایی برگزاری یک اکران آنلاین مردمی هم داریم. بیش از ۵۰۰ نفر، مخاطب این اکران بودند. یعنی همان اکران کنندهای مردمی که مردم را برای تماشای فیلمها دعوت میکردند ظرفیتهای تبلیغاتی خود را فعال کردند و از مردم خواستند که با لینکی که در اختیار آنها گذاشته میشود، فیلم را در پلتفرم آنلاین تماشا کنند. این موضوع نشان می دهد که با رعایت شیوهنامه های بهداشتی نه تنها ظرفیت اکران مردمی ما افت نکرده بلکه افزایش نیز داشته است.
خروج از گزارههای مشهور اما انتزاعی
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه رویکرد جشنواره، بیش از آنکه اثرگذاری فرهنگی داشته باشد بیشتر جنبه نوعی مانور یا شوآف را دارد و آثار جشنواره عمار اساسا مخاطب عام ندارند، بیان کرد: یک سری گزارهها در این سوال مطرح شده که طبیعتا آنها را قبول نداریم. زیرا بحث اساسی عمار این است که تا به روستاها و شهرستان های مختلف نرویم و صرفا بخواهیم در پایتخت بنشینیم و برای مردم حکم صادر کنیم در این صورت، مشخص نیست در یک فضای انتزاعی خیلی بشود که درک واقعی از فضای اجتماعی ایران داشت.
وی افزود: در سفرهایی که به ایذه، بندرلنگه و بسیاری از شهرهای دیگر داشتم خیلی برای من الهامبخش بود که چقدر واقعیت ظرفیتهای فرهنگی در سراسر کشور با آن گزارههای مشهور یک خطی قاطعی که در یک سری از محافل کارشناسی پایتخت وجود دارد متفاوت است.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: اینکه جشنواره عمار اساسا مخاطب عام ندارد را قبل نداریم. زیرا یک نمونه آن فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» است. یک نکتهای را هم باید اشاره کنم قبل از اکران، این فیلم را برای برخی از دوستان کارشناس نمایش دادیم ولی آنها به ما توصیه اکید کردند و گفتند این فیلم را اکران نکنید زیرا این فیلم اصلا فروش نمیکند. ولی ما میدانستیم چیکار میکنیم و به ظرفیت های اکران مردمی عمار که ۱۰ سال برای آن زحمت کشیده بودیم و به آن ایمان داشتیم، برای همین هم این فیلم را اکران کردیم و دیدید که جزو فیلمهای پرفروش سال گذشته بود.
از انقلابیماندن «عمار» عصبانی هستند
جلیلی با اشاره به فروش ۷ میلیارد تومانی «منطقه پرواز ممنوع» عنوان کرد: اگر این ساخته عمار شکست میخورد، خیلیها شمیشر میکشیدند و قلمشان را تیز میکردند، اما وقتی موفقیت آن را دیدند، مجبور به سکوت شدند. بدون هیچ اغراقی، هنرمندان جوان طلایهدار یک جریان قدرتمند در سینمای ایران هستند و عمار هم به سهم خود به آنها کمک خواهد کرد.
وی گفت: امسال یازدهمین دوره جشنواره عمار برگزار میشود و بعضی هنوز عصبانی هستند که چرا عمار اینقدر انقلابی مانده است. یعنی عمار نه تنها دچار استحاله نشد، بلکه روزبهروز بر آرمانهای انقلابی خود پافشاری کرد و نه تنها موجب ریزش نشد، بلکه سال به سال مشارکت بیشتر شد و از ۲۰ فیلم در دوره اول، به ۲۴۰۰ فیلم در دوره یازدهم رسیده است.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار اذعان کرد: ما ناراحت نمیشویم که جشنواره عمار را نقد کنند. حتی بعضی خبرگزاریهای وابسته به نهادهای انقلابی خیلی تند نقد میکردند و البته خیلی هم خوب است چون با نقدهای منصفانه، امکان آسیبشناسی و رشد جشنواره پدید خواهد آمد.
بهانهای برای بیان حرفهای بزرگتر
نادر طالب زاده نیز در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره اصلیترین دستاورد و خروجی جشنواره عمار بعد از ۱۰سال برگزاری اظهار داشت: این سوال سختی است. اول باید ببینیم دوستان خبرنگار از این موضوع خبر دارند و آن را دنبال کردهاند یا خیر. اما من خودم به شخصه هرسال تعدادی از آثار عمار را میگیرم و در برنامه خودم پخش میکنم.
وی افزود: اینها موضوعاتی است که به بهانه آن میتوان حرفهای بزرگتر و حکومتی بیشتری زد. یکی از فیلمهای خوبی که چند سال پیش تولید شده بود و درمورد آزادی حق اعتراض بود مستند «داد» نام داشت. شهید بهشتی جایی گفته بود که مردم حق دارند بیرون آمده و به مسائل اقتصادی خود اعتراض کنند. در آن مستند «داد» فیلمساز نشان داده بود که کارگران معدن چندین ماه بود که حقوق خود را نگرفته بودند.
دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: نکته مهم اینجاست که ما توانستیم به بهانه این فیلم مطالب بزرگتری را بیان کنیم. مردم وقتی اعتراض میکنند شما نمیتوانید آنها را زندانی کنید و باید اجازه بدهید که حرف های خودشان را بزنند. بعد از آن برنامه که به بهانه این مستند بود تازه قانون آن درست شد و جا افتاد که مردم حق اعتراض به مسائل اقتصادی را دارند. بعد از این برنامه بود که شاهد اعتراض درمورد یکی از موسسات مالی و کارگران کارخانه هفت تپه بودیم.
فراخوانی برای رشد هنر انقلاب اسلامی
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در پاسخ به سوال دیگری درباره هدفگذاری جشنواره برای ورود فیلمسازان جوان به عرصه فیلمسازی رسمی توضیج داد: ما فقط یک جشنواره هستیم. اما برخی مواقع به نوعی مورد سوال قرار میگیریم که گویا ما یک سازمان عریض و طویل بزرگی هستیم. خیر اینگونه نیست. جشنواره مردمی فیلم عمار در همین حد که یک فضایی فراهم کند که این فیلمسازان جوان گم نشوند و ظرفیتها، رویشها، جوانهها و استعدادهای جدی که در سینمای ایران وجود دارد انکار و کتمان نشوند و تحت تاثیر فضای روشنفکر مابانه و غرب زده قرار نگیرند، کار خودش را کرده است.
جلیلی تصریح کرد: در واقع این کمکی است که جشنواره عمار میتواند انجام بدهد ولی این موضوع به این معنی نیست که سایر بخشها وظیفهای ندارند. معتقدم که از ائمه جمعه گرفته تا ارشاد، سازمان تبلیغات، حوزه هنری، سپاه و تک تک مساجد همه نسبت به سینمای انقلاب وظیفه دارند. عمار فراخوانی به همه برای کمک به رشد هنر انقلاب اسلامی است.