تولیدکنندگان کلیپ حمایت از کالای ایرانی؛

تیزر «گیت ویژه»، عبور از خط‌قرمز

«گیت ویژه» نقد منصفانه‌ای است که به اهمیت شروع حمایت مسوولان از کالای داخلی اشاره دارد، واقعیتی که امیدوار هستم در صدا‌و‌سیما نیز با جسارت لازم به آن پرداخته شود.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از روزنامه صبح نو، تبلیغات برای اشاعه یک موضوع جزو موارد پر اهمیتی است که همیشه در فضاهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، در سال جدید نیز به واسطه توجه بیشتر به بحث حمایت از تولید داخلی گروه‌ها و افرادی در تلاش‌اند تا با طراحی تبلیغات مناسب، زمینه‌ای را برای رساندن هر چه بیشتر این موضوع و پرداخت به آن فراهم کنند.

در بین رسانه‌های موجود، بدون شک تلویزیون به‌عنوان رسانه‌ای که مخاطبان گسترده‌ای را در سراسر کشور دارد، از تأثیرگذاری و توانایی بیشتری برای رساندن محتوایی مثل توجه به تولید داخلی برخوردار است، از همین رو لازم است تا با برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی‌های اصولی در این مسیر گام بردارد یا از تولیدکنندگان محتوای مناسب حمایت کند؛ اما فارغ از این موارد، مدتی است که ما در رسانه ملی و فضای مجازی شاهد تبلیغات و تیزرهایی هستیم که پیرامون بحث حمایت از تولید ملی شکل گرفته‌اند و گاه مستقل از تلویزیون منتشر شده و مورد اقبال نیز قرار گرفته‌اند. «گیت ویژه» که در فضای مجازی به سرعت منتشر شد یا «صداها» و… از جمله این موارد هستند که علاوه‌بر تأثیرگذاری، بازتاب‌های مطلوبی نیز داشته‌اند.

افزایش جذابیت در تیزرها

آقای محمدحسین بزرگی، تهیه‌کننده این تیزرها که توسط مدرسه سینمایی عمار شکل گرفته‌اند، درباره تولید و انتشار این تبلیغات به «صبح نو» گفت: در ابتدا ما چهار اثر را در سال ۹۵ تولید کردیم که در تیر و مردادماه همان سال در حوزه‌های گوناگونی چون بحث تولیدکننده‌ها، مصرف‌کنندگان و موارد گوناگونی که برای حمایت از کالای داخلی وجود دارد، شکل گرفت. در سال ۹۶ هم مجموعه چهارتایی دیگری را تولید کردیم و در آن تلاشمان این بود که جذابیت بیشتری را ایجاد کنیم.وی با اشاره به «گیت ویژه» اضافه کرد: بعد از این هشت کار، تیزر متفاوتی نسبت به بقیه تولید شد که پیشتر به آن پرداخت نشده بود. «گیت ویژه» به مسوولان و اهمیت اقدامات آنها در حوزه حمایت از تولید داخلی اشاره دارد. در واقع ایده اولیه این تیزر به واسطه همین نگاه و با هدف درنظرگیری مسوولان شکل گرفت.

بزرگی درباره حمایت صدا‌و‌سیما از این تولیدات گفت: چهار کار اولی که ما تولید کردیم و از طریق بسیج سازمان اقدام کردیم، مورد استقبال قرار نگرفت و هزینه آن هم پرداخت نشد، اما برای سری بعدی قرار شد که آن‌ها این حمایت را انجام دهند چرا که به دلیل نبود تولیداتی در این زمینه برخی از این تیزرها بعد از دو سال همچنان در حال پخش هستند. با این حال برای کار نهم این مجموعه یعنی «گیت ویژه» ما نیز اقدام خاصی برای دریافت حمایت مالی نکردیم و ترجیح دادیم تا این اثر به‌نام خودمان باشد و فعلا آن را در فضای مجازی منتشر کرده‌ایم.

او اضافه کرد: تا به این جا از نظر مالی ما عایدی از سازمان نداشتیم و کارهایمان را خودمان تولید می‌کنیم و سپس در صورت امکان می‌فروشیم. امسال هم این مسیر را با تمرکز روی نقش تولید‌کنندگان در جلب نظر مردم به خرید کالای داخلی ادامه می‌دهیم، موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده است. همچنین درنظر داریم تا با تولید انیمیشن‌هایی برای کودکان در این زمینه آنها را نیز مدنظر قرار دهیم.

برانگیختن احساسات با هدف یک تلنگر

بزرگی همچنین در پاسخ به میزان تأثیرگذاری این آثار عنوان کرد: مجموعه کارهایی که ما تولید کرده‌ایم، اغلب به‌صورت تلنگری هستند و نمی‌خواهند که چیزی را اثبات کنند، موضوعی که آن همه اهمیت دارد، اما چون زمان زیادی نداریم، ما نمی‌توانیم مسأله‌ای را در دو یا سه دقیقه ثابت و تفهیم کنیم، به همین دلیل عموما تلاش ما برانگیختن احساسات در موضوعات این چنینی است، اتفاقی که طی آن اثری را تولید می‌کنیم که به‌صورت حسی منظوری که باید را می‌رساند و بازخوردهای خوبی را نیز از آن گرفته‌ایم، مثل «خوب گوش کن» که درباره لوازم‌التحریر بود و از مدیر شبکه گرفته تا مردم از آن استقبال کردند.

نبود حمایت سازمانی

این تهیه‌کننده در پایان ضمن لزوم حمایت سازمان در این حوزه یادآور شد: تاکنون همان‌طور که گفته شد، از نظر مالی هیچ حمایت مالی صورت نگرفته و البته پخش چندباره این تیزرها از تلویزیون عامل دیده شدن آنها بوده‌اند، با این حال وقتی آنها حمایت مالی ندارند، قدم بعدی را برای تولید چنین آثاری نیز برنمی‌دارند و ترغیب و انگیزه‌ای را نیز در این‌باره برای تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کنند، به همین دلیل لازم است تا شکل این حمایت‌ها تغییر کند.

تولیداتی دغدغه‌مند نه سفارشی

در ادامه آقای حسین امانی، کارگردان «گیت ویژه» درباره شکل‌گیری این تبلیغات به «صبح نو» گفت: آغاز ساخت این تیزرها از سوی صدا‌و‌سیما نبود و بنا به دغدغه‌ای که مدرسه عمار داشت ما پیش از نامگذاری سال به اسم حمایت از تولید داخلی، در این مسیر فعالیت‌هایی را انجام دادیم، اقداماتی که به دور از سفارشی بودن دغدغه این گروه بود که حدوداً از زمستان دو سال پیش یک سری چهار بخشی تهیه شد و سری دوم آن هم شامل کارهایی است که این روزها از شبکه‌های گوناگون پخش می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تیزر «گیت ویژه» که در فضای مجازی منتشر شد و در آن مسوولی برای عبور از گیت و ورود به ایران ناچار می‌شود که تمام کالاهای خارجی از جمله لباس‌هایش را کنار بگذارد، بیان کرد: بعد از تبادل نظری که ما با صدا‌و‌سیما داشتیم،با اطلاع از خطوط قرمزی که وجود دارد، این تیزر ساخته شد، اما به‌دلیل محتوای این کار شاید پخش آن به جسارت بیشتری نیاز دارد، به همین دلیل ما فعلا آن را در فضای مجازی منتشر کردیم. اما به عقیده من «گیت ویژه» نقد منصفانه‌ای است که به اهمیت شروع حمایت مسوولان از کالای داخلی اشاره دارد، واقعیتی که امیدوار هستم در صدا‌و‌سیما نیز با جسارت لازم به آن پرداخته شود.

امانی همچنین در پاسخ به میزان حمایتی که از سوی سازمان در این فضا صورت گرفته است، گفت: در کنار پخش برخی از این کارها از تلویزیون، باید گفت که متأسفانه این تولیدات دغدغه سازمان نبودند و برای تولید آنها هنوز از سوی این رسانه اقدام خاصی انجام نشده است. درباره بحث مالی نیز به همین ترتیب، یعنی تا جایی که من اطلاع دارم در این‌باره اتفاقی رخ نداده است. وی خاطرنشان کرد: به‌هر‌حال امیدوارم که این تیزرها تأثیر خود را بگذارند، چرا که تولید آنها قدمی است که با فکر و تلاش در این مسیر برداشته شده و حمایت از آن‌ها باعث می‌شود که کارهای بزرگ‌تری شکل بگیرد.