بهارستان معطل ملاحظه‌هاست

اولين سالروز عمليات كور تروريستي در مجلس شوراي اسلامي را پشت سر گذاشتيم؛ حادثه‌اي تروريستي كه در خرداد ماه سال 96 در مجلس شوراي اسلامي و حرم امام خميني (ره) انجام شد...

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از روزنامه جوان، اولین سالروز عملیات کور تروریستی در مجلس شورای اسلامی را پشت سر گذاشتیم؛ حادثه‌ای تروریستی که در خرداد ماه سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) انجام شد. اقدام تروریستی کور داعش در قلب تهران در نهایت باعث شد روند فروپاشی داعش در سوریه و عراق شدت بگیرد. بعد از حادثه حمله به مجلس، هادی حاجتمند کارگردان جوان سینما اعلام کرد این حادثه را در قالب فیلم سینمایی با نام «بهارستان» بازسازی خواهد کرد. وی از آغاز فیلمبرداری «بهارستان» تا پیش از پایان سال گذشته خبر داده بود، اکنون در سالروز حادثه حمله به مجلس شورای اسلامی، هادی حاجتمند در گفت و گو با «جوان» از علل ساخته نشدن «بهارستان» می‌گوید.

فیلم سینمایی «بهارستان» قرار است چگونه به حادثه تروریستی مجلس بپردازد؟

درباره حادثه تروریستی حمله به مجلس شورای اسلامی، پژوهش زیادی انجام دادیم و در نهایت به یک قصه خوب چند وجهی رسیدیم که داستانش در سالن مجلس می‌گذشت. علت انتخاب سالن مجلس نیز برای این است که آنجا تنها جایی است که وظیفه‌اش حل مشکلات با گفت‌و‌گو است.

می‌خواستم با نگاه و توجه به ریشه‌های داعش، به این بپردازم که چه اتفاقی می‌افتد که چهار نفر اسلحه به دست می‌گیرند و به مردم حمله می‌کنند! قطعاً بهانه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز در کار بوده است که باید آنها را در سینما نشان داد.

چرا پس از حدود یک سال از اعلام ساخت فیلم، هنوز خبری از تولید آن نشده است؟

به خاطر ملاحظات امنیتی که وجود دارد. می‌گویند هنوز باید یکسری ملاحظات رعایت شود و این مسئله فضای فیلم را تحت تأثیر قرار می‌داد. برای همین تصمیم گرفتیم باز هم صبر کنیم تا شرایط برای تولید به وجود بیاید.

دوست ندارم فیلمی بسازم که با سانسور مواجه شود و در آخر هم جز چند حرف تکراری و شعار چیزی از آن باقی نماند.

به یکسری ملاحظات اشاره کردید، این ملاحظات را چه کسی قرار داده است؟

به نظرم حضرت آقا که قوه عاقله نظام هستند هیچ مشکلی با پرداختن سینما به موضوعاتی مانند حادثه مجلس ندارند اما بعضی از مدیران وجود دارند که خیلی نگران حفظ میز هستند و برای همین فقط محافظه کاری می‌کنند، حتی کار به جایی می‌رسد که آن مدیر خودش را خط‌کش نظام می‌داند و هر کس که مخالف تشخیص وی باشد را مخالف نظام می‌داند.

حداقل می‌توانند به افرادی مانند من که برادری‌ام را با نظام ثابت کرده ام اعتماد کنند، البته اعتماد شده ولی مدیر امنیتی می‌گوید با نگاه من فیلم را بساز، ولی قرار نیست سینما را از دید امنیتی نگاه کنیم. بله می‌شود با سینما مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی را تبیین کرد.

یعنی مدیرانی هستند که برخلاف نظر مقام معظم رهبری درباره سینما عمل و مانع تراشی می‌کنند؟

در جلسه‌ای که چند سال پیش بچه حزب‌اللهی‌های سینما با حضرت آقا داشتند، ایشان آنقدر درباره سینما صحبت کردند که من فکر کردم موضوعی مهم‌تر از سینما برای ایشان وجود ندارد. حضرت آقا در آن جلسه بارها از جوان‌های حزب‌اللهی خواستند که سینما را در دست بگیرند.

من حداقل یادم نیست درباره موضوع دیگری آنقدر تأکید داشته باشند، البته بعدها متن سخنان آن دیدار به صورت خیلی محدود منتشر شد و در دسترس است.

ما اگر یک‌دهم نگاه رهبر انقلاب به سینما را در نگاه مدیران داشتیم، هیچ مشکلی در سینما به وجود نمی‌آمد.

هنوز مدیران ما به این باور نرسیده‌اند که می‌شود بسیاری از کارها را از طریق فرهنگ‌سازی با سینما انجام داد.

نمونه استفاده خوب از سینما را در غرب شاهد هستیم، هالیوود بازوی فرهنگی نظام امریکاست، چرا آنها به این باور رسیده‌اند، اما ما هنوز نه؟!

علت اصلی این است که ما هنوز سینمای حرفه‌ای نداریم. حرفه‌ای نه به معنای اداهای سلبریتی‌ها که اتفاقاً در این نوع کارها هیچ چیزی از امریکا و هالیوود کم نداریم.

منظورم از حرفه‌ای بودن نگاه و فهم حرفه‌ای به سینماست. امریکا وقتی می‌خواهد به عراق یا افغانستان حمله کند، فیلمش را می‌سازد، افکار عمومی را با سینما آماده می‌کند. در آنچا مثل ایران مصحلت‌اندیشی فردی در کار نیست که یک مدیر بر اساس نظر خودش تصمیم بگیرد و عمل کند.

در هالیوود چه دموکرات‌ها در دولت سر کار باشند چه جمهوریخواه‌ها، وظیفه سینما مشخص است و آن بالا بردن پرچم امریکاست. در هالیوود جریان فکری تصمیم‌گیری می‌کند و می‌داند می‌شود با سینما و فرهنگ‌سازی هزینه‌های هر کاری را کم کرد.

چرا در ایران سازمان سینمایی به سمت چنین نگاهی نمی‌رود؟

واقعاً نمی‌دانم، انگار سازمان سینمایی هدف‌گذاری‌اش ترویج فیلم‌های خنثی است. نگاه کنید دغدغه پروانه گرفتن چه فیلم هایی وجود دارد. سازمان سینمایی در حال تغییر ذائقه سینمایی مردم است.

بعضی از فیلم‌ها الان روی پرده هستند که یک خط داستان دارند و در آن حتی بازی خوبی هم نمی‌بینیم. تنها چیزی که دارند نشان دادن زنان سر و پا لخت است و خنداندن مردم. مثل فیلمی که الان روی پرده است و در امریکای جنوبی ساخته شده، اتفاقاً این فیلم‌ها خوب هم می‌فروشد.

فکر نمی‌کنید این اتفاق باعث می‌شود در نهایت سینما ضرر کند؟

الان داریم به سمت تقلیل سلیقه سینمایی مردم می‌رویم. زمانی همین مردم برای تماشای فیلمی مثل «آژانس شیشه ای» صف می‌کشیدند. اگر همان شرایط بود الان باید «به وقت شام» حداقل ۲۰ میلیارد می‌فروخت، البته الان هم فروش خوبی داشته ولی از حد انتظارم کمتر بوده است.

در این شرایط باز هم امید دارید که «بهارستان» ساخته شود؟

خودم که عطش زیادی برای ساخت این فیلم دارم. صابر الله‌دادیان هم فیلمنامه خوبی نوشته است و این روزها در حال بازنویسی آن هستیم. امیدوارم که بعد از بازنویسی سریع‌تر به پیش‌تولید فیلم برسیم.