معرفی فیلم های هفتمین روز دهمین جشنواره عمار

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در هفتمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در هفتمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در هفتمین روز از اکران‌های مرکزی دهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۴۵ ادامه می‌یابد، مستند «جنگ ارزی»، مستند «پایان بازی»، مستند «رویای آجری»، مستند «چهل و سه روز» و مستند «فرمانروای آب» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابراین گزارش آثار منتخب دهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «جنگ ارزی» – سانس ۲ – سالن ۱

در تابستان سال ۱۳۹۶، بعد از انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار با شیب تندی افزایش یافت؛ درصورتی‌که تحریم‌های آمریکا در حال تعلیق بود و نشان می‌دهد که دلیل افزایش شدید نرخ ارز، تحریم‌های خارجی نبوده است. در همین زمان، دولت تصمیمات عجیبی در مورد ارز می‌گیرد که بازار ارز را با التهاب شدیدی مواجه می‌کند. این مستند توسط «محمدرضا آزادخاطر» تولید شده است.

مستند «پایان بازی» – سانس ۳ – سالن ۱

در آمریکا وام‌های متعددی برای خرید مسکن، خودرو و حتی کارت اعتباری خرید به مردم می‌دهند و همین امر مردم را روزبه‌روز بدهکارتر می‌کند. مسئولان آمریکا برای جلوگیری از این اتفاقات، طرح هایی را اجرا کرده‌اند؛ همچون واردکردن دلار بدون پشتوانه به مبادلات جهانی. اما واقعیت این است که کشورهای دیگر می‌توانند رؤیای آمریکایی را نابود کنند. این مستند به کارگردانی مشترک «سید حامد قاسمی» و «علی رهجو» ساخته شده است.

مستند «رویای آجری» – سانس ۴ – سالن ۱

بعد از انقلاب اسلامی که کشور با بحران های بی شماری درگیر است، مسئله مسکن از سوی امام خمینی موردتوجه و تأکید اساسی قرار می گیرد و نهادهای متولی این امر را موظف به توجه به مسکن می کند. در این دوران، مسکن با چالش های بسیاری مواجه شده است و بازیگران بسیاری در این عرصه نقش آفرینی می کنند؛ ازجمله مهم ترین آن ها «حسن کروبی» است. در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب، مسئله مسکن هنوز رفع نشده است. این مستند توسط «داوود مرادیان» تولید شده است.

مستند «چهل و سه روز» – سانس ۵ – سالن ۱

قاسمعلی ظهیرنژاد فرمانده ارتش ارومیه  برای آرام کردن شهر، نیروهای ارتش را با وجود مخالفت نخست وزیر مهدی بازرگان به سوی شهر نقده که محل حمله گروهک دموکرات به مردم بود فرستاد. این اولین یگان ارتش است که به نقده می رسد و پرده از راز دردناک این روز برداشته می شود. هم زمان با این درگیری ها ستاد ارتش درگیر یک داغ بزرگ است و یک شوک ناگهانی بدنه ارتش رادر خود فروبرده است. این مستند به کارگردانی «داوود مرادیان» ساخته شده است.

پویانمایی «تا رهایی» – سانس ۴ – سالن ۲

احسان برای خرید نان به نانوایی می‌رود. درحال برگشت از نانوایی اما با سربازان شاهنشاهی روبرو می‌شود. احسان از دست‌شان فرار می‌کند. اما آنها او را می‌گیرند و به زور پیش رئیس‌شان می‌برند. این پویانمایی توسط «سید ناصر موسوی» تولید شده است.

مستند «سقفی برای آرزوها» – سانس ۲ – سالن ۲

دانش آموزان عشایر منطقه «سرمشک رابر» کرمان، هنوز در چادر درس می‌خوانند. هرکدام از دانش‌آموزان آرزوهای خود را می‌گویند. یکی می‌خواهد پزشک شود، یکی مهندس و دیگری معلم؛ اما دختربچه‌ای که مدرسه را دوست دارد، می‌گوید اگر مدرسه نداشته باشیم، پدرش او را از تحصیل منع خواهد کرد. این مستند به کارگردانی مشترک «اعظم رمضانپور» و «محمدرضا نامجو» ساخته شده است.

پویانمایی «فرمانروای آب» – سانس ۴ – سالن ۲

فرید از همفسر شدن با پدرش باز می ماند. او در یک حادثه بمب گذاری مشکوک در سامرا پدرش را از دست می دهد. مدتی بعد نشانه هایی مبنی بر زنده ماندن و اسیر شدن وی می یابد و سعی می کند تا پدر را نجات دهد. در عملیاتی تروریستی نیروهای آمریکایی با کمک داعش و بعثی ها چند نفر را به اسارت می گیرند که پدر فرید نیز در بین آنان است. در آن عملیات فرید برای نجات یکی از گروگان ها اقدام می کند اما ناگهان جلیقه انتحاری منفجر می شود. این پویانمایی توسط «مجید اسماعیلی» تولید شده است.

مستند «قدم خیر» – سانس ۵ – سالن ۲

خانم قدم خیر، مادر شهید رحیم جوادی، انسانی بسیار صبور، مهربان و خیر است. او خانه‌ی خود را به‌عنوان جامعه القرآن، وقف کرده است و قدم‌های خیر قابل‌تأملی را برای جوانان، نوزادان و کودکان بیمار برمی‌دارد. وی از خانه‌ی خود برای امور دیگری نیز استفاده می‌کند که باعث شادی خیلی از جوانان شده است. این مستند به کارگردانی «شهره شافعی» ساخته شده است.

مستند «آموزش کالایی» – سانس ۲ – سالن ۳

مستند با نگاه نقادانه به پولی شدن آموزش و پرورش پرداخته است. این مستند توسط «معین کاج» تولید شده است.

مستند «داییش» – سانس ۶ – سالن ۲

فاطمه از خانواده‌ای روستایی و فقیر است. در یک‌شب بارانی مادرش از ترس خراب شدن سقف خانه، دست فاطمه را می‌گیرد و بیرون می‌روند. فاطمه منتظر «عمو حیدر» است تا برگردد و برایشان خانه‌ای بسازد. این مستند به کارگردانی مشترک «سعید ساروقی» و «حمید قربانی» ساخته شده است.

کستند «بر اثر زلزله» – سانس ۶ – سالن ۳

در دوازدهمین سال انقلاب اسلامی، هنوز روستاهایی وجود دارد که محروم‌اند و از امکانات کم‌برخوردار. در این شرایط زلزله رودبار کار را بر این روستاها سخت‌تر هم می‌کند و از مسئولین جمهوری اسلامی به فکر آنان نیست. اما شرایط به‌گونه‌ای می‌شود که روستائیان می‌گویند:”ما بر اثر زلزله کشف شدیم.” این مستند توسط «عبدالکریم شهابی» تولید شده است.