معرفی فیلم‌های پنجمین روز دهمین جشنواره عمار

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در پنجمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در پنجمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در پنجمین روز از اکران‌های مرکزی دهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۴۵ ادامه می‌یابد، مستند «ترال»، مستند «سال‌های خاموشی»، مستند «ایکسونامی»، مستند «امتحان»، و مستند «صدای انقلاب» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

مستند «ترال» – سانس ۳ – سالن ۱

معیشت مردم جزایر و سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان که اکثراً به کار صیادی اشتغال دارند، با حضور کشتی‌های صیادی چینی، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. چینی‌ها با صید ترال به موجودات کف دریا نیز رحم نمی‌کنند. مسئولین شیلات پاسخگو نیستند و نه تنها مجوز صید به اهالی محلی نمی‌دهند بلکه سهمیه سوخت یارانه ای نیز در اختیارشان قرار می دهند. این مستند به کارگردانی «حجت اله عدالت پناه» تولید شده است.

مستند «سال‌های خاموشی» – سانس ۳ – سالن ۱

کارخانه‌ی قند «شازند» یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های قند ایران است که حدود ۸۰ سال پیش توسط کشور چک ساخته شده است. این کارخانه قند شازند دچار اتفاقات غم‌انگیزی شده که منجر به تعطیلی آن می شود و به تبع آن، تولید و کشت چغندر نیز از رونق می‌افتد. این مستند توسط «محمد طالبی» ساخته شده است.

مستند «ایکسونامی» – سانس ۴ – سالن ۱

عده‌ای در غرب با انتشار کتابی تمامی اعتقادات مذهبی را دست ‌و پاگیر می‌شمارند و سعی می‌کنند که روابط آزاد جنسی را رواج دهند. این روابط، چالش‌هایی را برای کشورهای غربی به وجود می‌آورد که آنها را در بلندمدت در سراشیبی سقوط قرار خواهد داد. این مستند به کارگردانی «محسن آقائی» تولید شده است.

مستند «امتحان» – سانس ۵ – سالن ۱

بعد از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر، آیت الله خامنه ای به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود. او مهندس میرحسین موسوی را به عنوان نخست وزیر انتخاب می‌کند. در این روند اختلافات مهمی بین رییس جمهور و نخست وزیر به وجود می آید. هنگامی که اختلافات بالا می‌گیرد و امام از میرحسین موسوی حمایت می کنند، آیت الله خامنه ای در معرض امتحانی سخت قرار می گیرند. این مستند توسط «سجاد ریاحی» ساخته شده است.

مستند «صدای انقلاب» – سانس ۶ – سالن ۱

فضل‌الله از نوجوانی در درس اخلاق امام خمینی (ره) شرکت می‌کرد و این جلسات سرآغاز زندگی پر فراز و نشیب‌ او می‌شود. در همین ایام بین پسر بزرگ امام، مصطفی و فضل‌الله دوستی عمیقی شکل می گیرد که تا شهادت حاج مصطفی ادامه می یابد. پدر با طلبه شدن پسرش مخالف است و به شرطی رضایت می دهد که آیت‌الله خوانساری در قم سرپرستی او را بر عهده بگیرد. در منزل آیت‌الله خوانساری نیز با سید مجتبی نواب صفوی آشنا می‌شود که فصل جدیدی از زندگی مبارزاتی را به روی او می گشاید. این مستند به کارگردانی «محمد طالبی» تولید شده است.

مستند «آسمان چلیپا» – سانس ۶ – سالن ۱

هنرمندی که نقاشی‎های انقلابیش، ما را به هشت سال دفاع مقدس می‎برد و آن‌قدر باروح و حس ناب است که گویی در پشت آن‌ها، حرف هایی از عمق دلش نهفته است.  او آثار گرانبهای متعددی را برای انقلاب و خانواده شهدا خلق کرده است. همچنین در آثارش با زبان هنر به مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه می پردازد. این مستند توسط «علی ملاقلی پور» ساخته شده است.

مستند «صرافی نیکسون و شرکا» – سانس ۵ – سالن ۲

آمریکا توانست دوراز هیاهوی جنگ جهانی دوم، نظم جدیدی را برای دنیای پس از جنگ ترسیم کند. این کشور ترتیباتی اتخاد کرد که توانست پادشاهی دلار را بر جهان حاکم و اقتصاد جهان را تحت سلطه خود در آورد. این مستند به کارگردانی «محمد فریدونی» تولید شده است.

مستند «زخم اسماعیل» – سانس ۵ – سالن ۲

امیر حسین حاج نصیری با نام جهادی اسماعیل در منطقه حلب مجروح می‌شود و بعد از چندسال دوباره به سوریه می‌رود تا روایتگر خاطره ی شهادت و جانبازی همرزمانش باشد. این مستند توسط «حسین نوری» ساخته شده است.

مستند «مقطوع» – سانس ۶ – سالن ۲

سیل خوزستان، همبستگی و اتحاد ملت ایران را نشان داد و این واقعیت را آشکار کرد که قلب سایر شیعیان جهان نیز برای مردم ایران می‌تپد. این مهم، ناشی از الهام‌بخشی انقلاب اسلامی ایران است. شیعیان هندوستان نیز مانند شیعیان کشورهایی نظیر عراق و افغانستان، خود را به یاری سیل‌زدگان ایران رساندند. این مستند به کارگردانی «علی نیکبخت» تولید شده است.

مستند «ذوالفقار» – سانس ۴ – سالن ۳

شهید عیسی ذوالفقاری، صندوق حضرت ولیعصر(عج) را که اولین صندوق روستایی استان مازندران بود تشکیل می‌دهد و شخصاً کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کند. دو شهید مدافع حرم، حاصل ازدواج‌هایی است که با زبان خیر و کمک‌های این شهید بزرگوار صورت گرفته است. او که مردم از فعالیت‌های جهادی‌اش خاطره‌ها دارند، سرانجام در عملیات کربلای ۴ به شهادت می‌رسد. این مستند توسط «ناصر طاهریان» ساخته شده است.

مستند «عزیز قلی» – سانس ۴ – سالن ۳

«عزیز قلی کافیانی نژاد»، کارگر ساده روستایی ساکن در روستای زیتون در استان کهگیلویه و بویر احمد است. او تصمیم می¬گیرد به جبهه برود. رشادت های عزیز قلی و شجاعت او در میدان جنگ، او را به یک خط شکن و یک جنگجوی ماهر تبدیل می کند. نگاه عزیز قلی به جنگ، سرشار از شجاعتی است که همواره منجر به عمل سریع او در میدان جنگ می شود. این مستند به کارگردانی «سید جواد هادی اصل» تولید شده است.

مستند «وطن آرزوها» – سانس ۵ – سالن ۳

پسر جوانی که به‌تازگی لیسانس خود را گرفته است، برای کاری به حوزه‌ علمیه می‌رود. در آنجا یکی از استادان حوزه توصیه‌ای به وی می‌کند که مسیر زندگی جوان را تغییر می‌دهد. این مستند توسط «مهدی فارسی» ساخته شده است.

برای دریافت لیست فیلم شناخت پنجمین روز دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اینجا را کلیک کنید