معرفی فیلم‌های اولین روز دهمین جشنواره عمار

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در اولین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در اولین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در اولین روز از اکران‌های مرکزی دهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۴۵ ادامه می‌یابد، مستند «آقای تغییر»، مستند «شیرینی شام»، مستند «این منطقه آلوده به مین است»، مستند «سایکس پیکو» و مستند «روایت دوستی» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابرین گزارش آثار منتخب ئهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «آقای تغییر» – سانس ۳ – سالن ۱

این فیلم به حضور باراک اوباما در عرصه سیاسی امریکا وانتخاب ایشان به عنوان رییس جمهور اشاره می‌کند. اوباما برنامه‌هایی برای تغییر دارد. یکی از آنها طرح تحول سلامت است که اجرای آن شورش‌های زیادی رادر کشور رقم میزند. همچنین در این فیلم به چگونگی انتخاب اوباما و موفقیتش در این دوره همچنین به تحولات امریکا وجهان در دور دوم ریاست جمهوری اوباما اشاره شده است. این مستند به کارگردانی مهدی انصاری ساخته شده است.

مستند «شیرینی شام» – سانس ۴ – سالن ۱

سید محمد یکی از فرماندهان فاطمیون با نام جهادی ابوتراب در سوریه مجروح می‌شود. وی این بار با تعدادی از قنادان مشهد راهی سوریه می‌شود تا کیکی ۶۹ متری به عدد سن حضرت زینب را به مناسبت تولد حضرت در حرم حضرت زینب سلام الله الیها تهیه کنند. این مستند به کارگردانی علیرضا باغشنی تولید شده است.

مستند «این منطقه آلوده به مین است» – سانس ۴ – سالن ۱

سیدمهدی صدرالساداتی طلبه جوانی است که در فضای مجازی به مطالبه گری برای حل مشکلات مردم و مبارزه با اشرافیگری مسئولین می‌پردازد. او سعی در تبرئه کردن آقای رضایی نیا را دارد که به دلیل شکایت مسئول دفتر امام‌جمعه ایلام متهم شده است. اما علیرغم تلاش‌های بسیار موفق به ملاقات با امام‌جمعه نمی‌شود. بالاخره امام‌جمعه ایلام از سمت برکنار می‌شود و حجت‌الاسلام رضایی نیا از اتهاماتش تبرئه می‌گردد. همچنین صدرالساداتی در چندین موضوع دیگر ورود پیدا می‌کند تا شاید بتواند مشکلی را برطرف نماید. این مستند توسط محسن تقی زاده ساخته شده است.

مستند «سایکس پیکو» – سانس ۵ – سالن ۱

در دولت دکتر حسن روحانی ایران و کشورهای ۵+۱، طی مذاکراتی برجام امضا می‌شود و به دلایلی، قدرت دفاعی ایران را نابود می‌کنند و سفارت آمریکا در ایران راه‌اندازی می‌شود. برخی تصور می‌کنند که این‌گونه، سایه جنگ را دور کرده‌اند اما اتفاقات تلخ و خطرناکی می‌افتد. این مستند به کارگردانی علی گائینی تولید شده است.

مستند «روایت دوستی» – سانس ۶ – سالن ۱

سال ۹۸، با یک غافلگیری شروع شد و ایران را به بهتی عظیم فروبرد. سیل گلستان در حال مهار شدن بود که ناگهان خبر سیل از غرب و جنوب کشور رسید. در این میان، یک خبر بسیار حاشیه‌سازی کردد؛ خبری که از سوی شبکه¬های معاند و دشمنان ایران اسلامی، دست¬مایه¬ای برای برهم زدن اتحاد و وحدت کشورهای منطقه قرار گرفت. این مستند توسط محمد جواد معصومی ساخته شده است.

مستند «شب سیاه» – سانس ۶ – سالن ۱

با ادامه مبارزات مردم در شهریور ۵۷ ،نخست وزیر شریف امامی و چندتن از اعضای کابینه تصمیم میگیرند در شب قبل از هفده شهریور در تهران ویازده شهر دیگر حکومت نظامی اعلام کنند.این فیلم به حضور مردم در خیابان ژاله و نادیده گرفتن حکومت نظامی می‌پردازد که منجر به شهادت صدها نفر از تطاهر کنندگان می‌شود. این مستند به کارگردانی جمشید بیات ترک تولید شده است. این مستند به کارگردانی جمشید بیات ترک تولید شده است.

فیلم داستانی «وکیل مدافع» – سانس ۳ – سالن ۲

شمس‌الدین که در شهر خود به‌عنوان کارآفرین نمونه معرفی‌شده و دکترای افتخاری دریافت کرده است قصد دارد برای انتخابات مجلس کاندیدا شود و به‌دروغ خود را رزمنده و جانباز دفاع مقدس معرفی کرده است. اما او که هیچ مدرک و عکسی از دوران جبهه ندارد برای نجات آبرویش به دنبال ساختن مدرک می‌رود و در همین راستا به‌عنوان بازیگر در یک فیلم جنگی شرکت می‌کند اما پس از اتفاقات عجیبی که برایش رخ می‌دهد، منقلب شده و از کاندیدا شدن برای انتخابات پشیمان می‌گردد. این فیلم داستانی توسط سلمی بابایی و ونداد دوشن ساخته شده است.

مستند «خودکار» – سانس ۵ – سالن ۲

خانواده رفوگران (تحریریان)، واردکننده نوشت‌افزار از اوایل دوران قاجار در ایران بودند.‌ بعد از جنگ جهانی دوم، آن‌ها با یک نمونه قلم وارداتی مواجه شدند و آن را خودکار نامیدند. علی‌اکبر تحریریان تصمیم گرفت خودکار را در ایران تولید کند. در سال ۱۳۴۲ اولین کارخانه خودکار ایران، خودکارهای «بیک» را وارد بازار کرد. اما برای کارخانه «خودکار»، اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ داد و صاحب آن، سال‌ها بیمار شد. این مستند به کارگردانی محمد ثقفی تولید شده است.

مستند «به توان داخل» – سانس ۵ – سالن ۲

جوانی یزدی مدیرعامل شرکتی در پارک علم و فناوری یزد است. مسیر زندگی خود را روایت می‌کند که چگونه  توانست محصولی تولید کند که توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد و کشور را در برابر تحریم‌ها تاب‌آور کند. این مستند توسط محمدباقر سلمانی ساخته شده است.

مستند «۶۰۰۰۰ کیلومتر» سانس – ۶ – سالن ۲

حسن پیراسته، متولد تهران و اهل خراسان جنوبی است. او برای رسیدن به هدف بزرگی به بیرجند می‌آید. او به دنبال ایجاد کارگاهی برای تولید و فروش ظروف مسی است و مراحل اداری اخذ مجوز را در استان طی می‌کند. موانع کاری او زیاد می‌شوند و فیلمی را به یکی از برنامه¬های زنده می‌فرستد و پای خودش نیز به آنجا باز می‌شود تا اینکه در اوایل سال ۹۸، اتفاقات جدیدی برایش می‌افتد. این مستند به کارگردانی سیدامیرپژمان حبیبیان تولید شده است.

مستند «سقف آرزوها» – سانس ۴ – سالن ۳

ماجرای مسکن در ایران، نزدیک به یک قرن است که جامعه را با خود درگیر کرده است. بعد از پیروزی انقلاب و ورود امام خمینی به مسئله مسکن، امید مردم برای خانه¬دار شدن افزایش می¬یابد اما اتفاقاتی رخ می¬دهد که مسکن به‌تدریج به یک بحران تبدیل می¬شود. هرج‌ومرج‌های حوزه مسکن ادامه می¬یابد تا این¬که «گنابادی» به وزارت مسکن می¬رسد و اقدامات مهمی در سامان بخشیدن به مسکن انجام می¬دهد ولی ناگهان در حساس¬ترین برهه تاریخ مسکن، از وزارت برکنار می¬شود. این مستند توسط علی سلطانی وش ساخته شده است.

مستند «متولد اورشلیم» – سانس ۵ – سالن ۳

خبرنگار ایرانی که خود از یک خانواده مذهبی و انقلابی است و در تمامی راهپیمایی‌های علیه اسرائیل شرکت داشته است  در پی آن است، که بداند اسرائیل چگونه شکل‌گرفته و مردمانش چه افکاری نسبت به آن دارند. در این راستا به مصاحبه  با پنج شخصیت یهودی به‌صورت رودررو  پرداخته و نظر آن‌ها را در مورد مسائل مختلفی پیرامون شکل‌‌گیری و موجودیت اسرائیل، یهودیت، ماجرای هولوکاست، جشن پوریم و.. جویا شده‌ است. این مستند به کارگردانی حسین شمقدری تولید شده است.

مستند «به نام خلق (ترور مردم)» – سانس ۵ – سالن ۳

مجموعه مستند «به نام خلق» روایتی است از ایده‌های اولیه شکل‌گیری این سازمان و روند تغییرات و فعالیت‌های آن در دوره‌های گوناگون که در ۲۹ قسمت تولیدشده است.

در این مستند علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی و کمتر دیده‌شده از دوره‌های قبل و بعد از انقلاب، با برخی کارشناسان و افراد آشنا با اندیشه‌های منافقین هم گفتگو شده است. این مستند توسط ایمان گودرزی ساخته شده است.

برای دریافت لیست فیلم شناخت روز اول دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اینجا را کلیک کنید