یادداشت دکتر یوسف مرادی:

روایت صریح آقای نخست‌وزیر از کودتای ۲۸ مرداد

مستند «آقای نخست‌وزیر»، علاوه‌بر گره‌گشايي يكي از مهم‌ترين وقايع معاصر و شناخت صادقانه از دكتر «مصدق»، گام بلندی است كه پيش از اين در سينماي تاثيرگذارِ مستندهاي تاريخي در آمريكاي لاتين شاهد آن بودیم.

به گزارش «عمارفیلم»، مستند «آقای نخست وزیر» به کارگردانی محمدرضا امامقلی، با استفاده از آرشیوهایِ استفاده نشده و مصاحبه‌های متعدد با یارانِ نزدیکِ دکتر «مصدق»، تصویری واقعی از نهضت ملی‌شدن صنعت نفت به نمایش می‌گذارد. این مستند، علاوه‌بر گره‌گشایی نسبت به یکی از مهم‌ترین وقایع معاصر و شناخت صادقانه از دکتر «مصدق»، گام بلندی است که پیش از این در سینمای تاثیرگذارِ مستندهای تاریخی در آمریکای لاتین شاهد آن بودیم.

«آقای نخست وزیر» را که طرازِ مستندهای تاریخی ایران را چندین پله ارتقا داده است، می‌توان اولین اثر تاریخی ایران دانست که هم در محتوا و هم در فرم، قابلیت نمایش در خارج از کشور را داراست. این مستند زندگینامه‌ای نه سعی در اسطوره کردن یک چهره داشت و نه نشان دادن تصویری سیاه از او. تمام سعی این مستند حرکت در خط اعتدال بود و برای نخستین بار در این مستند چهره‌های جبهه ملی به انتقاد از محمد مصدق می پردازند.‌

دکتر یوسف مرادی در یادداشتی می‌نویسد: «این مستند در مقام پاسخ به سوالات زیادی که درباره‌ی «اصل چهار ترومن» و نقش «آیت‌الله کاشانی» و به‌خصوص «دکتر مصدق» در صنعت ملی‌شدن نفت وجود دارد، راه را برای ساختن آثار بعدی در این حوزه باز می‌کند.

از جمله موضوعاتی که شایسته‌ی توجه بیشتری به آن در آثار سینمایی است، در زیر می‌آید:

-بررسی نقش دقیق و کاملِ آیت‌الله کاشانی در نهضت ملی‌شدن صنعت نفت

-واکاوی نقش دست‌اندرکاران «اصل چهار ترومن» در کودتا و بعد از کودتا

-بررسی تاثیر و نفوذ نهضت ملی‌شدن صنعت نفت در عمق توده‌های مردم

-بررسی پیرامون اشخاص و گروه‌های فاسدی چون «پری بلنده» از فاحشه‌های قلعه‌ی زاهدی و «شعبان بی مخ» از الواط تهران

-بررسی تغییرات به وجود آمده در سیاست‌های رژیم پهلوی بعد از کودتا در عرصه‌های امنیتی (ساواک) و فرهنگی (شهر نو، زورخانه‌ی جعفری، سینما و …)