عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار:

سینمای کمدی در ایران سینمای حل مسئله نیست

رسول منفرد در رابطه با وضعیت سینمای کمدی در کشورمان گفت: سینمای کمدی در ایران سینمای حل مسئله نیست و به سینمای فیلم فارسی قبل انقلاب شبیه تر است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از رادیو گفتگو، برنامه “گفت و گوی فرهنگی” رادیو گفت و گو با موضوع هنر انقلابی و سینما، از عمار تا سینما حقیقت با حضور رسول منفرد فعال حوزه رسانه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار روانه آنتن شد.

منفرد در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: جشنواره عمار در حوزه تولید و اکران همواره در تلاش بوده تا برخی از خلاهای موجود در سینما را برطرف کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات سینمای ایران از نظر تنوع و موضوع و سوژه تقریباً در یک رده قرار می گیرند گفت: معمولاً همه شهرها و روستاهای کوچک سهمی در سینمای ایران نداشتند و بسیاری از موضوعات نیز از جمله حوزه پزشکی و ورزش در سینما مورد توجه قرار نمی گرفتند این درحالیست که سینمای هالیوود بالای ۳۰۰ اثر سینمایی در رابطه با دستاوردهای دانشمندان در حوزه پزشکی تولید کرده است.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز جشنواره فیلم عمار در بخش مستند بود اما هم اکنون بخش داستانی آن نیز در حال شکل گیری است.

منفرد درخصوص ماهیت سینمای انقلاب اسلامی بیان داشت: ماهیت سینما در یک زمانی به ویژه قبل انقلاب در حد ابتذال و فحشا و نمایش سلیقه های شخصی فیلمسازان تقلیل داده شده بود. یکی از تعریف های رایج از سینما در بین اهالی رسانه و سینما این است که سینما باید یک سرگرمی و کالای لاکچری باشد حتی اگر بخش اعظمی از مردم به آن دسترسی پیدا نکنند.

وی با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از ماهیت سینما گفت: مقام معظم رهبری دو دهه قبل در جمع سینماگران فرمودند: “سینما می تواند کلید حل مسائل کشور باشد” بنابراین نگاه ما به سینما نباید یک نگاه حداقلی باشد و باید در برابر این مسئله مطالبه گر باشیم.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار با اشاره به کارکرد سینمای اجتماعی در ایران تأکید کرد: سینمای اجتماعی باید به رفع بن بست های اجتماعی، افزایش امید و اعتماد به نفس عمومی در جامعه منجر شود اما در عمل شاهدیم عمده فیلم ها در این زمینه مردم را ناامیدتر و کم انرژی تر می کنند و این موضوع نشانه نگاه حداقلی سیاستگذاران و هنرمندان به سینماست که سینما را صرفاً ابزاری برای فریاد زدن دلتنگی ها و نگرانی های خود می دانند درصورتیکه موظفند در عین روبرو کردن مخاطبان با مسائل واقعی جامعه، به عبوردادن آنها از شرایط هم کمک کنند.

منفرد در عین حال، موج جدید بازگشت به ماهیت سینمای حل مسئله در کشور، تولید فیلم های متنوع تر و ورود نسل جوان به حوزه سینما در سالهای اخیر را نوید بخش افزایش تولیدات موفقیت آمیز در بازگشت سینما به ماهیت اصلی خود دانست.

این فعال حوزه رسانه همچنین در رابطه با وضعیت سینمای کمدی در کشورمان گفت: سینمای کمدی در ایران سینمای حل مسئله نیست و به خاطر عدم ارتباط با مسائل اصلی جامعه، می توان گفت به سینمای فیلم فارسی قبل انقلاب شبیه تر است.

وی درخصوص راهکارهای ترویج و توسعه سینمای انقلاب اسلامی مطرح کرد: به نظرم موفقیت هنرمند در تولید محصولات خوب قبل از اینکه متوجه دیگران باشد متوجه خودش و پایبندی به ماهیت انقلاب بوده و در حقیقت، ناظر بر تجربه و آسیب شناسی در چهل سال است.

منفرد در پایان این “گفت و گوی فرهنگی” در رابطه با وظایف دانشگاه ها در تربیت هنرمندان انقلابی ابراز داشت: هنرمند بیشتر از آموختن با زیست کردن در اتمسفر می تواند قدرت تولید اثر پیدا کند لذا باید از نهادهای متولی درباره انجام وظایفشان در رابطه با سینما سوال کنیم و ندیدم کسی به جز مقام معظم رهبری در این خصوص صحبت کند.