تهیه کننده مجموعه «هم‌بازی»:

رویکرد «هم‌بازی» توجه به بازی‌های واقعی و جمعی است/ فصل سوم برنامه برای مهر ماه آماده می‌شود

محمدحسین بزرگی راد، تهیه کننده مجموعه برنامه «هم بازی» که به تازگی از شبکه نهال سیما در حال پخش است، گفت: در این برنامه به بازی‌های واقعی و دورهمی که امروز کمتر شاهدش هستیم، پرداخته شده است.

به گزارش «عمار فیلم»، «هم‌بازی» عنوان آیتم‌های کوتاه با محوریت بازی‌ها و سرگرمی‌های جمعی است که به تازگی از شبکه نهال سیما روی آنت رفته است. «هم‌بازی» در واقع فصل دوم برنامه تلویزیونی است که تابستان سال گذشته در کنار بررسی و گفتگو با فعالان بازی‌های دیجیتالی و غیردیجیتالی، بازی ها و اسباب بازی های مفید ایرانی را هم معرفی می کرد.

فصل جدید «هم بازی» که آیتم های کوتاه ۳-۴ دقیقه ای است تنها به معرفی بازی های واقعی (غیر رایانه ای) پرداخته است که می توان آنها را در محیط های خانوادگی و صمیمی تجربه و اجرا کرد.

محمدحسین بزرگی راد تهیه کننده «هم بازی» با اشاره به پخش سری دوم این برنامه در توضیحاتی گفت: فصل دوم برنامه تلویزیونی «هم بازی» که از شبکه نهال سیما روی آنتن رفته، مجموعه آیتم هایی است که هر قسمت شامل یک بازی ساده با وسائلی است که در تمامی خانه ها پیدا می شود.

وی افزود: این فصل از برنامه «هم بازی» به این صورت است که در هر قسمت از آن یک بازی معرفی می شود که می توان آن را با استفاده از لوازم ساده موجود در منزل ازجمله لیوان، توپ و … انجام داد. بازی های این برنامه در کنار سادگی قابل تعمیم به گروه های سنی مختلف و اعضای یک خانواده هم هستند.

وی اظهار داشت: فصل نخست برنامه «هم بازی» که سال گذشته پخش شد، ۱۳ قسمت داشت و زمان هر بخش آن حدود ۲۰ دقیقه بود. هدف این برنامه هم بیان ضرورت بازی، اهمیت حمایت از بازی ایرانی و بومی و همین‌طور ضرورت توجه به بازی های گروهی بود که از نظر فرهنگی و اقتصادی ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرند.

این تهیه کننده تصریح کرد: با توجه به پایان رسیدن فصل نخست برنامه «هم بازی» باید بلافاصله ساخت فصل بعدی آن را ادامه می دادیم. اما زمانی که به دلایل تولیدی نتوانستیم آن شیوه برنامه سازی را ادامه بدهیم تصمیم گرفتیم برای اینکه مدت زمان بیشتری را از نظر پخش داشته باشیم، آیتمهای خود را کوتاه‌تر کنیم

این تهیه کننده ادامه داد: در پژوهشی که برای فصل اول برنامه داشتیم به یک سری از بازی های خارجی رسیده بودیم که به صورت دیگری برگزار می شوند. فیلمها، ویدئوها و متن های موجود در مورد آن بازی ها را تلفیق کردیم و به شکلی که با فضای داخلی خودمان هماهنگ باشد، رسیدیم.

وی با اشاره به آسیب شناسی فصل یک «هم بازی» برای ساخت بهتر فصل دوم آن، تصریح کرد: در فصل اول، آیتمی با عنوان بازی های آپارتمانی داشتیم که با توجه به بازخوردهایی که گرفتیم بیشتر مورد توجه بینندگان قرار گرفته بود به همین خاطر، تصمیم گرفتیم این آیتم توسعه داده شود و در قالب برنامه‌ای مجزا تولید شود.

بزرگی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، فصل دوم برنامه «هم بازی» را بر اساس همین مبنا، صرفا به صورت مجموعه آیتم تولید کردیم. در این فصل، بازی هایی معرفی می شوند که ویژگی هایی چون دم دستی بودن، جمعی بودن، حرکتی بودن، امکان برگزاری برای رده های سنی مختلف و … دارند.

وی اضافه کرد: سعی کردیم برنامه ای را تولید کنیم که جدا از اینکه برای مخاطبان سرگرم کننده باشد، آموزنده هم باشد. به همین خاطر هم اقدام به طراحی و ساخت فصل دوم «هم بازی» کردیم.

بزرگی راد عنوان کرد: در فصل دوم «هم بازی» بیشتر به دنبال برنامه ای هستیم که به خاطر نوع و تنوع پخشی که دارد بیشتر و بهتر توسط مخاطبان دیده شود. از طرف دیگر نگاهی هم که به فصل دوم برنامه «هم بازی» داشتیم این بود که حالت مسابقه ای هم به آن اضافه کنیم تا از عنصر جذابیت هم برخوردار باشد.

وی ادامه داد: بچه های بازی کننده در آیتم های این برنامه بچه های مسجدی و نوجوانان مدارس بودند که در لوکیشن های برنامه که عموما پارک‌ها و فضاهای سبز شهر تهران بودند، حضور و در صحنه ها و بازی های تدارک دیده شده ایفای نقش می کردند.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: تولید فصل دوم مجموعه تلویزیونی «هم بازی» از مردادماه سال گذشته آغاز شد و بعد از سه ماه کار در مهرماه به پایان رسید. اما به دلیل اینکه به دنبال زمان مناسب برای نمایش آن بودیم تصمیم گرفتیم تا این برنامه را در فصل تابستان از تلویزیون پخش شود.

بزرگی راد درباره تفاوت فصل دوم «هم بازی» با فصل نخست آن، بیان کرد: در این برنامه تمرکز بر بازی های واقعی و دورهمی پرداخته است. علت هم این است که بحث های ایجابی و سلبی بازی های رایانه ای و فضای مجازی در رسانه ها، به صورت زیاد گفته می‌شود و مکررا می بینیم که شبکه‌های مختلف در بحث های سلبی برنامه های زیادی را پخش می کنند و به تحلیل و نقد برنامه های موجود پرداخته و حتی به معرفی بازی های خارجی و ایرانی موجود می پردازند.

وی یادآور شد: در فصل دوم «هم بازی» به دنبال بازی هایی بودیم که در کنار فضای مجازی و رایانه ای باشد البته بازی های واقعی و جمعی که نیاز به همبازی برای انجام دارد، کمتر شاهد آن هستیم.

این تهیه کننده توضیح داد: فصل دوم برنامه تلویزیونی «هم بازی» در ۵۰ قسمت تهیه شده است و ترتیب نمایش این برنامه به این صورت است که هر دو روز یک بار، یک قسمت برنامه در مدت زمان حدود ۳ دقیقه بعد از ساعت ۱۴ ظهر از شبکه نهال پخش می‌شود و در طول روز نیز چهار نوبت نمایش داده می شود. بر اساس برنامه ای که در اخیار داریم پخش این برنامه تا انتهای فصل تابستان از تلویزیون ادامه دارد.

بزرگی راد خاطرنشان کرد: در انتهای هر بخش از برنامه «هم بازی» که از تلویزیون پخش می شود از مخاطبان درخواست می کنیم که از انجام بازی‌های مشابه در داخل منزل خود ویدئو بگیرند و برای ما ارسال کنند. به همین علت هم است که ما این برنامه را به صورت متناوب پخش می کنیم تا فیلم های بینندگان به دست ما برسد. البته این ویدئوها را در کانال برنامه hambazi_tv@ نیز منتشر می کنیم.

وی تصریح کرد: تا اینجایی که چند قسمت از فصل دوم برنامه «هم بازی» از تلویزیون پخش شده بازخوردهای خوبی را از شهرستانها داشتیم که مخاطبان ما این بازی ها را در منزل خود انجام دادند و فیلم هایی را از بازی های خود برای ما ارسال کردند.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: تولید برنامه «هم بازی» در آینده به این شکل فعلی نخواهد بود و مدل برگزاری این برنامه برای فصل سوم تغییر می‌کند، در فصل بعدی شیوه جدیدی در حوزه بازی معرفی می‌شود.

بزرگی راد تاکید کرد: تحقیقات فصل سوم برنامه «هم بازی» کلید خورده است و از ابتدای مرداد، پیش تولید آن شروع می‌شود، سعی می کنیم این برنامه را برای مهر ماه برسانیم.