در گعده فیلمسازان جوان مطرح شد:

رفیعی:سکانس‌های خوب، نقطه قوت «موذن شهر» است/حبیبیان:مضمون مستند، جذاب و نیاز خانواده‌هاست

ششمین گعده هفتگی فیلم سازان جوان سینمای انقلاب با نقد و بررسی مستند «موذن شهر» به کارگردانی سید احمد معصومی نژاد در حسینیه هنر برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم»، ششمین گعده هفتگی فیلم سازان جوان سینمای انقلاب با نقد و بررسی مستند «موذن شهر» به کارگردانی سید احمد معصومی نژاد، با حضور حجت الاسلام حبیبیان به عنوان کارشناس و روح الله رفیعی مستندساز در حسینیه هنر برگزار شد.

سید احمد معصومی نژاد کارگردان مستند «موذن شهر» در ابتدای این نشست در سخنانی گفت: از سال ۱۳۸۷ در انجمن فیلمسازان دفتر تهران مشغول به فعالیت شدم و بعد از اینکه فارغ التحصیلی، از آنجایی هم که بچه مسجد بودم و از سن ۱۲ سالگی به بعد در این فضا و در حوزه بسیج بزرگ شدم با این محیط انس فراوانی دارم تا اینکه فرمانده پایگاه شدم.

وی افزود: در این مدت در حوزه و بسیج مسئولیت های مختلفی را داشتم. به نوعی با گلوگاه ها، مشکلات، نقاط ضعف و قوت مساجد درگیر بودم. بر این اساس بسیار علاقه داشتم تا در زمینه تخصصی خودم به بررسی مساجد نمونه بپردازم و آن را به مردم و مخاطبان نشان بدهم.

این کارگردان ادامه داد: البته در کنار این اقدامات نیز در حوزه خانواده شهدا فعالیت های بسیار خوبی تا امروز داشتم. عمده فعالیت های ما در زمینه های دفاع مقدس، شهدا و امور مساجد است. در کنار اینکه توانسته ام کار نویسندگی را ادامه بدهم با موسسات مختلف ازجمله «روایت فتح» کار کرده ام.

معصومی نژاد خاطرنشان کرد: تا امروز چند کتاب درمورد شهدا نوشته ام. در کنار آن نیز ۵۰ مستند کار کرده ام. عمده کارهایی هم که تا امروز انجام دادم در قالب «مجموعه مادرانه» است که از شبکه های دو و پنج سیما پخش شده است.

وی اضافه کرد: دغدغه بعدی من این است که ان شاءالله مجموعه ای درمورد مساجد فعال تولید کنم. تا امروز با چند مرکز هم صحبت هایی را انجام دادم تا بتوانیم این برنامه ها را بسازم. بر این اساس، مستند «موذن شهر» از مجموعه ای به نام «یکی از میان جمع» است که شبکه افق آن را پخش می کند.

این کارگردان یادآور شد: محتوای مستند به این صورت است که در قالب آن افراد موثری که در حوزه های فرهنگی و اعتقادی در سطح کشور به صورت آتش به اختیار کار می کنند را به تصویر می کشیم. حالا این قبیل افراد ممکن است در حوزه علمیه و یا در مساجد حضور داشته باشند. به هر حال زمانی که کارگردانی دو قسمت این مستند به من پیشنهاد شد متوجه مسجد باب الحوائج و یکی دو مسجد فعال دیگر شدم.

معصومی نژاد عنوان کرد: کار تصویربرداری مستند «موذن شهر» پنج روز طول کشید. اگر قصد داشتم این فیلم را همانند یک مستند معمولی کارگردانی و تدوین کنم، محصول نهایی نسبت به نسخه فعلی بسیار متفاوت می شد. اما به دلیل اینکه در قالب یک مجموعه این کار تولید شده است داری ابتدا، اوج و فرود است. در حقیقت سه بخش اصلی این مستند باید همانند ۳۰ قسمت دیگر خودش باشد.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام حبیبیان که به عنوان کارشناس حضور داشت گفت: موضوع مستند «موذن شهر» برای من بسیار جذاب است. زیرا در حوزه علاقمندی شخصی و مطالعاتی من قرار دارد. حتی رساله دکتری من نیز با موضوع مسجد و نماز بود.

روح الله رفیعی مستندساز نیز در سخنانی گفت: وقتی به مستند «موذن شهر» نگاه می کنیم و تعدد افرادی که برای ساخت آن به سراغشان رفتیم را مشاهده می کنیم مشخص می شود تولید قدرتمندی در پشت آن قرار داشته و زحمت زیادی برای آن کشیده شده است.

وی افزود: در این میان یک سری نکات به آن وارد است. شروع کار خوب است اما مصنوعی است. در حقیقت تصویربردار نتوانسته حجاب دوربین را بردارد و آقای قریشی شخصیت اصلی مستند نسبت به دوربین یک نوع گارد دارد.

رفیعی خاطرنشان کرد: تکلیف کار مشخص نیست که ما با یک مستند روبرو هستیم و یا فیلمی که در برابر ما قرار گرفته مستند نیست. مشخص نیست که می توان آن را مستندی گزارشی درمورد کانون مسجد دانست یا آن را یک مستند پرتره محسوب کرد.

معصومی نژاد کارگردان مستند «موذن شهر» در پاسخ به سخنان رفیعی گفت: این فیلم در واقع مستندی از فعالیت های فرهنگی و علمی یک مسجد است. «موذن شهر» مستند گزارشی است که در کنار خود به افراد مختلفی که کانون توجه قرار دارد می پردازد.

حجت الاسلام حبیبیان نیز در سخنانی، گفت: طیف حزب الهی ها و دانشجویان حزب الهی که در مساجد فعالیت دارند و همیشه دغدغه کار فرهنگی دارند می توانند مخاطبان چنین مستندی باشند. از جهت عمومیت مخاطب فکر می کنم اینکه بتواند قشر قابل توجهی از مردم را مخاطب خود قرار بدهد موفق شده است.

وی تصریح کرد: موضوع مستند جذاب و نیاز خانواده ها است. مسجد باب الحوائج جالب و جذاب است. روحانی آن نیز بسیار باصفا و نورانی است. تنوع مصاحبه شوندگان در این فیلم موضوعیت دارد و مجموعا فیلم مخاطب را دنبال خود می کشد و مخاطبان خیلی زود با آن ارتباط برقرار می کنند زیرا دارای فضایی دلپذیر برای مردم است.

رفیعی در بخش دیگر این برنامه عنوان کرد: تحقیق مستند یکی از اصول ساخت این قبیل فیلم ها است. تحقیقات متناسب با این مستند برای این پروژه انجام نشده است.

این مستندساز ادامه داد: یکی از سکانس های بسیار خوب مستند «موذن شهر» زورخانه است که متاسفانه انتهای آن خوب درنیامده است. در کل این مستند دیالوگ های خوب بسیاری دارد اما خوب استفاده نشده است.