به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم دومین سالگرد درگذشت زنده یاد «فرج الله سلحشور» امروز سهشنبه ۸ اسفندماه ساعت ۱۴ با حضور چهرههای مختلف فرهنگ و هنر در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.
تیرانداز: مرحوم سلحشور مسیر بندگی را انتخاب کرده بود
بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، گفت: در جامعه کنونی با خلاء نظری و نگاه نظری مواجه هستیم و اثری که به همت آقای عباسی و بستگان مرحوم سلحشور تحت عنوان یک کتاب گردآوری شده برایمان ارزشمند و راهگشا است.
وی ادامه داد: یکی از مباحثی که در فضای رسانهای با آن مواجه هستیم غفلت از مأموریت است و این نکته برای خیلیها مطرح است. برخیها رسانه را ابزاری برای سرگرمی میدانند اما در این میان مرحوم سلحشور به درستی این را تشخیص داد که رسانه فقط سرگرمی نیست و این کتاب که قرار است در این مراسم از آن رونمایی شود پاسخی به این نیاز بود.
مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه بیان داشت: در نگاه اسلامی و انقلابی نه تنها نگاه سرگرمکننده به رسانه را مخرب میدانیم بلکه اعتقادمان بر این است که رسانه باید نقش بیدارکننده داشته باشد و انسان را به حرکت وا دارد.
تیرانداز ادامه داد: این فعل و انفعالات باید در مدرسه شکل بگیرد که امام (ره) فرموده بودند صدا و سیما باید دانشگاه باشد و من این جمله را به رسانه هم تعمیم میدهم و میگویم رسانه هم باید دانشگاه باشد که این آموزهها را توسط معلمین به شاگردان منتقل کنند.
وی در ادامه افزود: مرحوم سلحشور قبل از اینکه فیلمساز باشد، معلم بود، او در این مسیر ثبات قدم هم داشت از داد و قالها گرفته تا … سلحشور فردی مؤلف بود که نگاهها را عوض میکرد. اگر صداو سیما میخواهد اصلاح شود باید از این داد و قالها نهراسد و مسیری که پیش رو قرار دارد را تغییر ندهد.
تیرانداز در پایان گفت: این مسیر، مسیر بندگی است که سلحشور آن را انتخاب کرده بود و برای همه ما راهگشاست.
شورجه: امیدوارم سریال «موسی(ع)» یادگار سلحشور در سال ۹۷ تولید شود
جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون و مدیر مؤسسه تبیان فیلم در این مراسم با قرائت اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد صحبتهای خود را شروع کرد و گفت: من به اینجا آمدم تا عرض ادبی خدمت دوستان داشته باشم و به آنها خیرمقدم بگویم.
وی ادامه داد: همانطور که همه شما میدانید قرعه ساخت سریال «موسی(ع)» به نام بنده حقیر افتاد، همانطور که در فیلم دیدید مرحوم سلحشور به ساخت این سریال اشاره کرد و گفت که ساخت «موسی(ع)» یکی از آرزوهایش بوده است.
شورجه با اشاره به دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند، بیان داشت: در دیداری که به همراه مرحوم سلحشور با مقام معظم رهبری داشتیم زمانی که صحبت از ساخت سریال «موسی(ع)» شد، سلحشور بغض کرد و گفت نکند که عمرم کفاف ندهد که بتوانم این سریال را بسازم.
وی در ادامه بیان داشت: سلحشور با تمام سختیهایی که در این سالهای اخیر و بیماریاش داشت متن این سریال را به صورت کامل نوشته بود و قطع به یقین حضرت موسی (ع) در آن دنیا به خاطر همت ۶ سالهاش از او دستگیری میکند.
کارگردان فیلم «سی و سه روز» در ادامه با اشاره به مشکلاتی که سر راه تولید سریال «موسی» قرار دارد،گفت: صحبتهایی درباره تولید این سریال شده اما مشکل مالی و جدی وجود دارد که ما با رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آن صحبت کردیم و قولهایی دادهاند که انشاءالله بتوانند برای سال ۹۷، بودجهای را در اختیار ما قرار دهند.
وی افزود: امیدواریم موانع ساخت این پروژه و سایر پروژههای سیما برطرف شود و ما هم بتوانیم از عهده ساخت این سریال برآئیم.
شورجه یاد و خاطره سلحشور را گرامی داشت و افزود: ما بیش از ۳۰ سال یکدیگر را میشناختیم و او همان روز که از دنیا رفت همان آدم ۳۰ سال پیش بود. سلحشور به تمام فنها آشنا بود، از صداپیشگی گرفته تا بازیگری و کارهای فنی و … هر کاری که از دستش برمیآمد برای راهاندازی مؤسسهاش انجام داد.
عباسی : هتک حرمت به انبیاء امروز در سینمای هالیوود یک اصل شده است
در بخشی از مراسم بزرگداشت حسن عباسی رییس اندیشکده یقین با تسلیت رحلت فرجالله سلحشور عنوان کرد: سنگ بنایی که این بزرگان در عرصه هنر دینی گذاشتهاند امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند. متأسفانه ما هنوز بعد از ۳۹ سال دغدغه علم دینی و غیردینی را داریم حتی بسیاری از مسئولان نظام در طرح این امر که علم یا هنر ما دینی است یا خیر، همت کردند.
وی با تأکید بر اینکه سنگ بنای چنین نظریاتی در غرب گذاشته شده است که علم برای علم و تفکر برای تفکر است، افزود: بعد از این همه سال که در کشور ما علم و سیاست و فرهنگ دینی شده و تجربه نزدیک به ۴۰ سال را گذراندهایم که حتی در تاریخ ائمه نیز بیسابقه بوده چنین صحبتهایی باعث تأسف است. ما مجاهدینی چون آقا فرج را که زحمت دینیسازی هنر بر دوش داشتند داریم. قطعاً در آینده با هدایت شاگردان او با جدیت جلو خواهیم رفت.
عباسی در ادامه افزود: نخستین نکته این است که هتک حرمت به انبیاء امروز در سینمای هالیوود یک اصل شده است. امروز که ما از دست ابلیس فرار کرده و حکومتی دینی تشکیل دادیم، سینمای هالیوود تلاش میکند فیلمهایی را با نگاهی تحریفی بسازد. از حضرت موسی (ع) تا نوح (ع) را طوری نشان میدهند که انگار انبیاء از رسالتشان پشیمان هستند. بسیاری از این سینماگران از وجود ملائک تا جبرئیل را در آثار سینمایی و سریالی خود مورد حمله قرار میدهند.
وی با بیان اینکه اگر هر ۱۰ سالی یک فیلم برای یکی از انبیاءمان بسازیم باز هم عقب هستیم، افزود: ضعف ما در قانونگذاری و بیتوجهی به این عرصههاست. دردنامهای را که شورجه در همین همایش گفتند و مرحوم سلحشور نیز بارها تأکید داشتند گلهگذاری از نهادها و صدا و سیما است.
وی با اشاره به صحبتهایی که در گذشته درباره ساخت سریال حضرت موسی (ع) با فرجالله سلحشور داشت، گفت: خود تبیین برنامه این سریال سالها به طول انجامید. خاطرم میآید در آن زمان با او شوخی میکردم که بالاخره شیاطین جن و انس مانع میشوند که تو نسبت خضر و موسی را نشان دهی و او هم همیشه با لبخند توکل بر خدا میگفت. خلاصه اینکه اگر ما پرچمدار استمرار حرکت انبیاء در قالب جمهوری اسلامی هستیم باید مانع جسارت علیه انبیا شویم. اینها تلاش دارند که جلوی تحقق ایمان برای دستیابی به ظهور را بگیرند، کار ما نیز رسالت ساخت آثار شاخص در حوزه انبیا است.
عباسی با اشاره به صحبتهای اخیر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم درباره علم دینی و غیردینی، گفت: من متأسفم که نفر دوم حکومت یعنی رئیس جمهور نیز دو بار تاکنون چنین چیزی را مطرح کردند که مگر مبنای علم اسلامی، یهودی و مسیحی است. خود رهبر معظم بارها تأکید کردند که علوم انسانی تأثیرگذار است که پایه توحیدی داشته باشد، مطلق علوم انسانی غرب اساسش تثلیث است.
وی در این باره افزود: از دیالکتیک هگل گرفته تا سه اصل مورد تأکید فروید و اگوستکنت و منتسکیو همه به تثلیث اعتقاد داشتند. دو بار در قرآن کریم چنین چیزی را به شرک توصیف کرده است. حال باید از خود بپرسیم که چنین علوم انسانی که اساسش بر تثلیث استوار است را ما چطور بعد از ۳۹ سال باید به مسئولین گوشزد کنیم. هر چند ما چنین صحبتهایی را از خودمان در نمیآوریم این حکم قرآن است و اندیشمندان غربی خودشان بر این تثلیث تأکید دارند.
عباسی با تأکید بر راهی که جریان سینمای دینی و افرادی چون سلحشور، شورجه، بحرانی و … رفتهاند، اظهار داشت: خود مرحوم سلحشور در جلسه آخری که به اندیشکده ما آمده بودند دغدغهشان این بود که آیا ما امروز باید به کاتارسیز ارسطویی پایبند باشیم یا قصهگویی در قرآن کریم. ساختار سینمای امروز جهان و ریشه فلسفیاش همین کاتارسیز ارسطویی است در حالی که بر اساس آیه ۱۱۱ سوره حضرت یوسف (ع) اساس قصهگویی ایجاد آرامش در فؤاد است. سینمای امروز هالیوود در دل انسان آشوب ایجاد میکند و غضب و شهوت را برمیانگیزد اما سینماگر دینی با قصهگویی میخواهد تثبیت فؤاد کند.
وی اظهار داشت: هنر سینمای امروز هنر رویا است که این رویا نیز بر پایه دروغ بنا نهاده شده است. در حالی که قصهگویی قرآن کریم در مورد انبیا واقعی و به دور از اسطورهپردازی است. دغدغه مرحوم سلحشور همین اهمیت به تثبیت فؤاد و عبور از لایههای بیرونی به لایه مرکزی فؤاد انسان بود. یک سینماگر دینی معتقد است هنر غربی ایدئولوژیک و بر دروغ استوار است و امروز بعد از ۴۰ سال باید فکت بیاوریم که مبانی نظری غرب بر پایه تثلیث است و ما باید علمی دینی تولید کنیم. ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو امروز به سمت مسیحیت نهادینه شده میروند در حالی که عالمان و مجاهدان ما بیرون از این فضا باید کار کنند.
عباسی با کنایه به کسانی که بر سینمای ابزورد افتخار میکنند، گفت: اینها عمیقاً توسط دولت و کشورهای دیگر حمایت میشوند و زمانی که به دیگر کشورها میروند هر دروغی را میگویند، حتی مدیران فرهنگ و ارشاد ما معنی ابزورد را هم نمیدانند. چنین چیزهایی در دانشکدههای هنری در حال تدریس است و خیلیها به همین برنامه هفت تلویزیونی میآیند و به راحتی افتخار میکنند که اثر ابزورد میسازند. در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان هنرمند ابزوردساز سریال طنز مسخره میسازد و متدینین و مدیران تلویزیون متوجه نمیشوند.
وی در ادامه عنوان کرد: خیلی از این روشنفکران تلاش کردهاند اسکار بگیرند یا دیگر جوایز را کسب کنند تا شده یک میلیون مخاطب داشته باشند اما سلحشور بدون این پروپاگاندها مردان آنجلسی را ساخت که در خود واتیکان توسط پاپ دیده میشود یا فیلم مریم مقدسی که جامعه مسیحی را به تکاپو انداخت، یوسف پیامبر که جمعیت میلیاردی بدون هیچ سفر توسط سلحشور بازدیدکننده داشت یا همین ملک سلیمان که در مقابله با سکولاریسم موفق بود.
عباسی با تأکید بر اینکه معتقد است مرحوم سلحشور به شهادت نزدیک بوده است، گفت: چقدر باید کتاب بنویسیم و بگوییم که حکومت و سیاست یکی هستند اما یک فیلم سینمایی به راحتی میتواند اینها را نشان دهد ما مجاهدت واقعی را در عمل ببینیم. در عصری که تمام تبلیغات غرب تمام تلاش خود را میکند تا انبیا و ملائکه را کنار بزند مجاهدان این چنینی در این عرصه وارد میشوند که قطعا استمرار راهشان از آوینی به سلحشور، شورجه، بحرانی و دیگران افتخاری برای جامعه هنری ما است.
وی با اشاره به اینکه سینماگران جوان میبایست مسیر سلحشور را ادامه دهند، گفت: ما هم کمک میکنیم که سریال حضرت موسی ساخته شود و این روند برای عمده انبیا ادامه پیدا کند چرا که اراده نظام و رهبر نیز بر همین است. در نهایت در این جلسه با انبیایمان، رهبر معظم انقلاب، قرآن کریم و خون شهدا تجدید میثاق میکنیم. مرگ سلحشور نیز شهادتگونه بود چرا که مسیر قرآن را ادامه داد.
رحیمپور ازغدی: سلحشور اولین سینماگر شیعه ایرانی در جهان است
حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در دومین سالگرد درگذشت فرحالله سلحشور هنرمند ارزشی و انقلابی کشورمان که در خبرگزاری فارس برگزار شد، با بیان اینکه من دو جلسه به صورت مفصل با مرحوم سلحشور راجع به سینمای اسلامی و انقلابی و همچنین وضعیت سینمای کشور جلسه داشتم، گفت: در آخرین جلسه که دو هفته قبل از وفات ایشان بود،به منزل مرحوم سلحشور رفتیم، دغدغه اصلی سلحشور، نه بیماری و نه چیز دیگری بود، بلکه دغدغه اصلی وی، سینمای انقلاب و فیلم حضرت موسی(ع) بود و میگفت میترسم که نتوانم این فیلم را بسازم.
نگاه سکولار بودن سینمای اسلامی متعلق به امام(ره) و انقلاب نیست
وی با اشاره به اینکه من در بیش از ۹۵ درصد موارد با نظرات مرحوم سلحشور درباره سینمای انقلابی و اسلامی موافق بودم، افزود: ۵ محور در عالم نظر و محور در سینمای اسلامی مورد بحث است، افرادی که درباره سینمای اسلامی اظهارنظر میکنند حتی آنهایی که موافق هستند، چند جریان فکری هستند، برخی سینمای دینی را پارادوکسیکال میدانند که در این دیدگاه سینما و دین تعریفی مخدوش دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امام خمینی(ره) اوایل انقلاب فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالف هستیم». جریانی میگوید سینمای اسلامی ذاتاً سکولار است و قابل تفکیک از فحشا نیست، لااقل این نگاه متعلق به امام(ره) و انقلاب نیست. سلحشور نظراً درگیر این جریان نبود عملا درگیر آن شده بود.
وی با بیان اینکه بستر سینمایی که قبل از انقلاب بود با همان الگو و چهرهها را میتوان اسلامی کرد، یکیدیگر از جریانها به شمار میرود که مرحوم سلحشور درگیر آن نیز شده بود، خاطرنشان کرد: آنچه زندهیاد سلحشور نظراً و شدیداً درگیر بود، این است که میگوید کسانی که امیدوار بودند به بستر سینمای قبل انقلاب که ادامکه یافت و بعد از دهه ۶۰ در حوره و هنر و اندیشه اسلامی ایجاد شد بعد از چند سال از داخل و خارج حکومت متلاشی شد و تنها راه نجات و ایجاد سینمای انقلابی آن بود که ادامه مییافت و چون ادامه پیدا کرد از محتوا کم آوردند و فضای سنگین سینما و هنر و نهادهای حکومتی و فشار آکادمیک و دانشگاهی خیلی مقاومت سخت بود و مقاومت در هم شکست و بخشی از نیرویی که در دهه ۶۰ فتح شد و خاکریزها را فتح کرده بودند در پاتکها مجبور به عقبنشینی شدند.
تأکید مرحوم سلحشور به وابسته نبودن به ساختار حکومتی
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه مرحوم سلحشور تأکید میکند امید بستن به ساختار حکومتی همچون وزارت ارشاد و سازمان سینمایی حتی بچهمذهبیها را مأیوس میکند، گفت: با این فضا و ساختار نمیتوان نفس کشید و با وجود ۴۰ سال از انقلاب، مجبوریم مثل اپوزیسیون در حاشیه نهادسازی کنیم و تأکید میکند چطور امام(ره) در کنار نهادهای رسمی قبل انقلاب نهادی انقلابی و مکمل تأسیس کرد، همچون سپاه در کنار نهادهای نظامی رسمی؛ ما هم باید اینگونه عمل کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این جریان متأسفانه بعد از امام خمینی(ره) و جنگ سرکوب شد، تصریح کرد: در جلساتی با مرحوم سلحشور به او میگفتیم که رؤیا و رؤیتهای انقلابی خود را مکتوب و به قانون و مصوبه تبدیل کند تا ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنها حمایت کنیم که متأسفانه این امر محقق نشد.
سلحشور اولین سینماگر شیعه ایرانی در سینمای جهانی دینی است
وی در ادامه خطاب به جوانان خاطرنشان کرد: تجربههای موفق را ببینید، سلحشور تا زنده بود مورد هجوم بود، در اینجا همیشه به همین شکل است، انگار افراد خوب آدمهای مرده هستند، چرا که تا افراد زنده هستند مورد توجه قرار نمیگیرند. این امر در حالی است که مرحوم سلحشور پرچمدار خط جدید سینمایی در تاریخ اسلام و شیعه بود و او را میتوان اولین سینماگر شیعه که توانست به تنهایی در سینمای جهانی دینی فعالیت کند، به شمار آورد.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه سلحشور چوب حکومت را خورد، گفت: آنهایی که اپوزیسیون نظام هستند پولشان قطع نمیشود و به همه جا میرسند، باز هم ادای اپوزیسیون درمیآورند، اما سلحشور برای سینمای در خدمت دین فداکاری کرد، اما کسی قدر او را ندانست. از اول انقلاب تاکنون به همین شکل بوده است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب درباره سلحشور فرمودند که ایشان مایه آبرو و اعتبار سینمای ایران شد، افزود: آثار وی اولین سینمای دینی ایرانی است که جهانی شده است و در بسیاری از کشورها مردم به دیدن فیلمهای وی به ویژه حضرت یوسف(ع) علاقمند بودند.
مرحوم سلحشور از صفر به صد نرسید/ او تا آخر عمر در مسیر و به تعهد خود پایدار ماند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از جمله کسانی که شروع به کادرسازی و نیروی انسانی در حوزه سینمای دینی کرد سلحشور بود، خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور از صفر به صد نرسید، او از تئاتر شروع کرد، در تئاتر «حر» که ساواک میخواست او را بگیرد، به خوبی درخشید، بعد کمکم در عرصه سینما ورود پیدا کرد. سلحشور همه مسیرها را طی کرد و در این مسیر استخوان خورد و پله پله تلاش کرد تا الگویی برای جوانان باشد.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه مرحوم سلحشور در مسجد برای بچهها قصههای قرآنی تعریف میکرد، گفت: من اولینبار مرحوم سلحشور را در تلویزیون با تئاتر «حصار در حصار» دیدم، جالب است افراد چگونه به یک شکل شروع میکنند و پایان متفاوتی دارند. سلحشور و مخملباف با هم شروع کردند، یکی تا آخر عمر در مسیر و به تعهد خود پایدار ماند و نگران اسلام بود و دیگری همواره ضداسلام فعالیت میکند.
برخی سازمانهای حکومتی روح انقلابی را سرکوب میکنند
وی با اشاره به اینکه گاهی سازمانهای حکومتی که برای پرورش روح انقلابی تأسیس میشوند، همانها روح انقلابی را سرنگون میکنند، خاطرنشان کرد: سلحشور میگفت زمانی که به حوزه هنری رفتیم، از همانجا انشعاب و یأس شروع شد. وقتی رفتیم مثل کارمند با ما رفتار کردند. در اینجا خروج محترمانه از این تشکیلات بود که البته این مشکلات همچنان نیز گریبانگیر ماست. در هر صورت خوشحالم که مردان آنجلس، یوسف پیامبر و سایر آثار به خوبی درخشید و هماکنون سناریو فیلم موسی(ع) در ۷۶ قسمت نوشته و آماده آغاز است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضعیت فعلی سینما از نگاه مرحوم سلحشور اشاره کرد و گفت: ایشان تعبیر داشت که سینمای موجود در کشور ادامه وارداتی سینمای سکولار و وامدار سینمای منحط قبل انقلاب است،. این دیدگاه با دیدگاهی که میگوید سینما اسلامی شدنی نیست متفاوت است، منظور مرحوم سلحشور ساختار سینمای ایران است، چرا که پیشبینی میکند که اول از خردهسمپاشی شروع میکنند و تا برهنگی پیش میروند. این را کسانی انجام میدهند که بعد انقلاب آمدند و فکر میکنند با این کار به سینمای انقلاب کمک میکنند.
فردی با نگاه لیبرال به هنر یا عوام است یا عوام فریب
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه بعد از امام(ره) حکومت در فرهنگ لیبرالمنش شد و از شعارهای انقلاب و آرمانهای امام(ره) فاصله گرفت، افزود: برخی گفتند خودشان هم باور نداشتند، طوری که به امام(ره) احترام میگذاشتند اما به فکر و عقیده امام اعتقادی نداشتند. یکی از رئیسجمهورهای کشورمان که روحانی هم بود، با حسننیت گفت که شاید سکولاریسم تغییر بشر باشد. به من گفت روایتی میخوانی به درد انقلاب کردن میخورد نه حکومت کردن، بهترین نظام، لیبرال دموکراسی است، اگر در آن زنا و شراب را کم کنیم، هنر کردیم. سپس من گفتم شاید شما لیبرالی، اما گفت ما امام(ره) را دوست داریم، اما تز امام در باب مسائل حکومتی، استبداد دینی است، البته امام مستبد نبود. بعد من درباره ولایت مطلقه فقیه صحبت کردم که گفت اینطوری که تو گفتی قبول است که من گفتم اینها حرفهای امام است که موقع خداحافظی گفت که ولایت فقیه مسائل امروز نیست و باید واقعبین باشیم. اکنون این تفکرات هم وجود دارد، به طوری که حتی رئیسجمهور کنونی نیز میگوید علوم انسانی اسلامی یعنی ماشینی که در داشبورش قرآن است و ما فیزیک اصلاح طلب و اصولگرا نداریم؛ این فرد یا عوام است یا عوام فریب است. اینها فلسفه علم را نمیدانند.
بنیاد سکولار در حوزهها است/ مسئولان فرهنگی و هنری مدعی بودند و هستند که هنر نزد طاغوتیان است و بس
وی با اشاره به اینکه برخی سینمای دینی را ساختن فیلمی در مسجد، حسینیه و کنار دیگ نذری میدانند، خاطرنشان کرد: در تلویزیون فیلم دینی باید در مسجد، حسینیه و اماکن مذهبی باشد و این نوع فیلمها را تلویزیون اسلامی میدانند، اما این یک نوع نگاه سکولار است که مذهب در حسینیه و مسجد عقلانی است باید در بیرون متجلی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بنیاد سکولار در حوزهها است، افزود: هنوز ما نج درس خارج فقه سینما یا اخلاق در سینما نداریم، امروز عرض میکنم باید حوزه خارج فقه مجازی داشته باشد، ما میبینیم که پنتاگون در کنار ساختن موشک، عروسکهای باربی هم میسازد و در دست تمامی بچهها است، اما متأسفانه ما این مسائل را جدی نمیگیریم.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه مرحوم سلحشور معتقد بود با جهش امیدوارکننده، چارچوب فیلمسازی انقلاب و اسلامی را در قدم اول برداشتیم، گفت: وی معتقد بود که نهضت ۵۷ تا ۶۵ قدم اول فیلمسازیانقلاب برداشته شد، اما بعد از امام(ره) سیستم علیه ما ایستاد و مشکل بعدی این است که مسئولان فرهنگی و هنری مدعی بودند و هستند که هنر نزد طاغوتیان است و بس.
وی با بیان اینکه باید قویترین فیلم ضددینی را هم همان بچهمذهبیهای دهه ۶۰ ساختند خاطرنشان کرد: انرژی مثبت و منفی از محافل دهه ۶۰ بیرون آمد، برخی نقش ملاصدرا و ابنسینا را بازی میکنند و در مصاحبهها فکر میکنند به چه جایی رسیدهاند، اما همین افراد قبل انقلاب در فیلمهای سکسی بازی میکردند، اما اکنون خود را استاد فلسفه، حکمت و کلام میدانند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پس از مدتی قرار شد برای ساختن فیلم از محتوای دینی استفاده شود، گفت: مرحوم سلحشور میگوید وقتی خواستیم از محتوای دینی برای فیلمسازی استفاده کنیم، دیدیم که چند کتاب بیشتر در این زمینه وجود ندارد، برای همین به سراغ هنرمندان قدیمی رفتند و به جای استفاده از تجربیات آنها، سینما را دراختیار این افراد قرار دادند.
جمهوری اسلامی آدم درجه یک را تنها و مأیوس میکند
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه سلحشور در زندگی مایه برکت بود و مرگش هم مایه برکت، تصریح کرد: سلحشور میگوید نمیتوانید با تربیتشدگان فرهنگ شاهنشاهی و سربازان سلطنتی و غربی و گرگهای باراندیده که بچههای انقلابی را میبلعند به کمک آنها بار خود را به مقصد برسانید. بچههای انقلابی به رنگ شما در نیامدند بلکه شما به رنگ آنها در آمدید، شما نسل بعدی آنها را ساختهاید. ما در خطریم که اقشار انقلابی می خواست نهادینه شود اما به ما از داخل و خارج هجوم میآوردند و با ظاهر مذهبی بر ما سلطه میکردند. حکومت لیبرال عمل کرده، فیلمسازان نه دیانت و نه سیاست متوجه میشوند، داشتههای بچههای امنقلاب را متزلزل کردند. دنیای غرب و تربیتشدگان غربی از آدم درجه سوم قهرمان میسازند و جمهوری اسلامی آدم درجه یک را تنها و مأیوس میکند، به طوری که وقتی او خطایی کوچک هم کرده باشد، یا او را له میکنند و یا فراموش.
برخی سینما را بر دین ترجیح دادند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هنرمندان دردمندی هم داریم که لیبرالمسلک شدند برای اینکه زندگی را بر انقلاب ترجیح دادند، افزود: قرار بود سینما مسیر دین باشد، اما گفتند یا دین، یا سینما، که این افراد سینما را بر دین ترجیح دادند.
وی با بیان اینکه در سینما لمس نامحرم عادی شده است، گفت: برخی معتقدند هنرمند متدین و بیدین مساوی شدهاند و هنر و هنرمند دینی و غیردینی وجود ندارد، فاسد و سالم، بیحجاب و باحجاب هم یکسان شدهاند، حتی در سینما لمس نامحرم عادی شده و دوربین را به اتاق خواب و دستشویی میخواهند ببرند، مشکل آنها این است که چرا میخواهند پایین تنه را سانسور کنند. سلحشور میگوید در حالی که تهیهکننده و کارگردان مذهبی بودند، پیشبینی میکنیم روابط جنسی زمان شاه کمکم ظاهر و علنی شود.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه در تاریخ دین، انبیا با دشمن به این شکل روبهرو نبودند، افزود: خط دین و انبیا اولین بار است که در چنین معرکهای قرار میگیرد، عوامل لائیک و لیبرال در عرصه سینما مسلط شدهاند، گاهی این افراد مسلمان هستند، اما اندیشه سکولار دارند.
وی با بیان اینکه فحشای مدرنشده با ابزار و تاکتیکهای جدید بر ما غلبه میکند، گفت: خانوادهها درگیر سینما شدهاند، ما فقط با تاکتیکهای غرب مواجه نیستیم، بلکه مبانی را تعریف کردند که تفکیک آنها سخت شده است. مشکل دیگر،دانشگاه هنر است، غرب توانست فلسفه شکاکیت را به فیلم جذاب تبدیل کند، به طوری که مخاطب واقعیت و غیرواقعی بودن را تشخیص دهد، لذا دانشجویان هنر همه به جز برخی استثنا در لباس خودی توسط بیگانه تربیت میشوند و ما جرأت نداریم نظریات و تجربیات آنها را وارد درس آکادمیک کنیم.
دانشگاه هنر محل تربیت نیرو برای مخالفان ماست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دانشگاه هنر محل تربیت نیرو برای مخالفان ماست، تصریح کرد:در این امر نه استاد و نه دانشجو مقصر است، بلکه مقصر اصلی حکومت است، گاهی در شورای انقلاب فرهنگی تصمیمات سکولاری میخواستند بگیرند و گاهی آنها که قبل انقلاب برای اهداف انقلاب میجنگیدند تغییر رویه داده و برای هدف متفاوت و ضدانقلابی میجنگند.
وی در ادامه با بیان اینکه آنچه مقدمات سینما شد همچون اتاق تاریک، نورشناسی، فیزیک، عدی معقر و محدب و محصول متفکران اسلامی تصریح کرد: تمامی ابزار اصلی که سینما را ساختند در تاریخ تمدن اسلام شکل گرفته است که یکی از برجستهترین مخترعان آن ابن هیثم است. کسانی که میگویند صنعت سینما ذاتاً سکولار است باید بدانند هر هنری از مدرن تا تصویری از ریشه سکولار قابل تفکیک است. مگر ابزاری که نتیجهای جز حرام نداشته باشد.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه ادامهدهندگان سینما به دنبال کشف واقعیت نبودهاند، خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور معتقد بود صنعت سینما توسط یهود و افراد ضد دین شکل گرفت و این افراد به دنبال داستان غیرواقعی رفتند. سینمایی که الان در آن تخیل است نمیتواند دینی باشد که البته من مخالف این نظریه هستم. چرا که راست و دروغ در حوزه اخبار است. کسی اگر خبر دهد دروغ گفته است بلکه اگر انشاء کند براساس منبع تخیل اقدام کرده است و اگر قوه تخیل تحت امر عقل باشد خیال اسلامی نیز شکل میگیرد و قوه خیال عموماً شیطانی نیست و میتوان با تعلیم و تربیت آن را در خدمت فرشتگان قرار داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مرحوم سلحشور قصه زیبا، سریال حقیقت و عبرتآموزی را از راههای فیلمسازی اسلامی میدانست، گفت: دخالت نویسنده در سناریور و داستان باید به حدی باشد که حلقههای مفقوده را پیدا کند. ما میگویم لحظه خالی را با معیار آیات قرآن پر کن تا قصه تکمیل شود اما به شرطی که در آن تغییری ایجاد نشود. سینمای دینی معنای حداقلی دارد که مفاد حرام در آن نیست یعنی تشویق به گناه، خیانت، ربا، زنا و سایر اموری که تقبیح شده است در آن وجود نداشته باشد.
سینمای سرگرمکننده میتواند دینی باشد
وی با اشاره به اینکه سینمای سرگرمکننده دینی است یا نه، افزود: این امر بستگی به موضوع فیلم دارد. هر کس دوربین را برمیدارد واقعیت را منتقل نمیکند بلکه واقعیت با گزینش خود را منتقل میکند. اگر هر فیلمی ظلم و فحشا را عادی جلوه دهد و مخاطب را از رحمت الهی مأیوس کند حرام است. هر فیلم سرگرمکنندهای محتوایی دارد. ما حتی فیلمهای کمدی اسلامی و ضد اسلامی داریم. سینمای عشقی اسلامی و غیر اسلامی داریم. داستان عشق واقعی همان داستان یوسف و ذلیخا است. تجاوز خانم به پسر جوان که پیام آن تقوای جنسی است.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه سلحشور بر عقیده خود پایبند بود، گفت: براساس عقیده مرحوم سلحشور یک نفر نباید سناریوی اسلامی را بنویسد. همچنین سناریو باید از اول کامل باشد نه در مسیر کار، رعایت حجاب، اخلاق و رسیدگی به هنرمندانی که مشکل اقتصادی دارند، برگزاری نماز جماعت، داشتن روحانی حین ضبط برنامه از ملزومات ساختن فیلم اسلامی است که البته این تفکر نیز جای بحث دارد.
بنا بر این گزارش، در این مراسم از کتاب «مبانی سینمای اسلامی» نوشته این کارگردان فقید نیز رونمایی خواهد شد.
«فرج الله سلحشور» کارگردان متعهد و انقلابی کشورمان به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه روز ۸ اسفند ۹۴ دار فانی را وداع گفته و به لقاالله پیوست.
فرج الله سلحشور که متولد سال ۱۳۳۱ در شهر قزوین بود، کارگردانی مجموعههای تلویزیونی تاریخی-مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر(ع) را در کارنامه دارد. این آثار بویژه سریال یوسف پیامبر، در سراسر دنیا مخاطبان فراوان و میلیاردی پیدا کردند به گونه ای که در بسیاری از کشورهای منطقه و اسلامی، نام این سریال ها پرآوازه است.
حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مراسم دومین سالگرد درگذشت فرحالله سلحشور هنرمند ارزشی و انقلابی کشور با بیان اینکه من دو جلسه به صورت مفصل با مرحوم سلحشور راجع به سینمای اسلامی و انقلابی و همچنین وضعیت سینمای کشور جلسه داشتم، گفت: در آخرین جلسه که دو هفته قبل از وفات ایشان بود،به منزل مرحوم سلحشور رفتیم، دغدغه اصلی سلحشور، نه بیماری و نه چیز دیگری بود، بلکه دغدغه اصلی وی، سینمای انقلاب و فیلم حضرت موسی(ع) بود و میگفت میترسم که نتوانم این فیلم را بسازم.
نگاه سکولار بودن سینمای اسلامی متعلق به امام(ره) و انقلاب نیست
وی با اشاره به اینکه من در بیش از ۹۵ درصد موارد با نظرات مرحوم سلحشور درباره سینمای انقلابی و اسلامی موافق بودم، افزود: ۵ محور در عالم نظر و محور در سینمای اسلامی مورد بحث است، افرادی که درباره سینمای اسلامی اظهارنظر میکنند حتی آنهایی که موافق هستند، چند جریان فکری هستند، برخی سینمای دینی را پارادوکسیکال میدانند که در این دیدگاه سینما و دین تعریفی مخدوش دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امام خمینی(ره) اوایل انقلاب فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالف هستیم». جریانی میگوید سینمای اسلامی ذاتاً سکولار است و قابل تفکیک از فحشا نیست، لااقل این نگاه متعلق به امام(ره) و انقلاب نیست. سلحشور نظراً درگیر این جریان نبود عملا درگیر آن شده بود.
وی با بیان اینکه بستر سینمایی که قبل از انقلاب بود با همان الگو و چهرهها را میتوان اسلامی کرد، یکی دیگر از جریانها به شمار میرود که مرحوم سلحشور درگیر آن نیز شده بود، خاطرنشان کرد: آنچه زندهیاد سلحشور نظراً و شدیداً درگیر بود، این است که میگوید کسانی که امیدوار بودند به بستر سینمای قبل انقلاب که ادامکه یافت و بعد از دهه ۶۰ در حوره و هنر و اندیشه اسلامی ایجاد شد بعد از چند سال از داخل و خارج حکومت متلاشی شد و تنها راه نجات و ایجاد سینمای انقلابی آن بود که ادامه مییافت و چون ادامه پیدا کرد از محتوا کم آوردند و فضای سنگین سینما و هنر و نهادهای حکومتی و فشار آکادمیک و دانشگاهی خیلی مقاومت سخت بود و مقاومت در هم شکست و بخشی از نیرویی که در دهه ۶۰ فتح شد و خاکریزها را فتح کرده بودند در پاتکها مجبور به عقبنشینی شدند.
تأکید مرحوم سلحشور به وابسته نبودن به ساختار حکومتی
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه مرحوم سلحشور تأکید میکند امید بستن به ساختار حکومتی همچون وزارت ارشاد و سازمان سینمایی حتی بچهمذهبیها را مأیوس میکند، گفت: با این فضا و ساختار نمیتوان نفس کشید و با وجود ۴۰ سال از انقلاب، مجبوریم مثل اپوزیسیون در حاشیه نهادسازی کنیم و تأکید میکند چطور امام(ره) در کنار نهادهای رسمی قبل انقلاب نهادی انقلابی و مکمل تأسیس کرد، همچون سپاه در کنار نهادهای نظامی رسمی؛ ما هم باید اینگونه عمل کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این جریان متأسفانه بعد از امام خمینی(ره) و جنگ سرکوب شد، تصریح کرد: در جلساتی با مرحوم سلحشور به او میگفتیم که رؤیا و رؤیتهای انقلابی خود را مکتوب و به قانون و مصوبه تبدیل کند تا ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنها حمایت کنیم که متأسفانه این امر محقق نشد.
سلحشور اولین سینماگر شیعه ایرانی در سینمای جهانی دینی است
وی در ادامه خطاب به جوانان خاطرنشان کرد: تجربههای موفق را ببینید، سلحشور تا زنده بود مورد هجوم بود، در اینجا همیشه به همین شکل است، انگار افراد خوب آدمهای مرده هستند، چرا که تا افراد زنده هستند مورد توجه قرار نمیگیرند. این امر در حالی است که مرحوم سلحشور پرچمدار خط جدید سینمایی در تاریخ اسلام و شیعه بود و او را میتوان اولین سینماگر شیعه که توانست به تنهایی در سینمای جهانی دینی فعالیت کند، به شمار آورد.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه سلحشور چوب حکومت را خورد، گفت: آنهایی که اپوزیسیون نظام هستند پولشان قطع نمیشود و به همه جا میرسند، باز هم ادای اپوزیسیون درمیآورند، اما سلحشور برای سینمای در خدمت دین فداکاری کرد، اما کسی قدر او را ندانست. از اول انقلاب تاکنون به همین شکل بوده است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب درباره سلحشور فرمودند که ایشان مایه آبرو و اعتبار سینمای ایران شد، افزود: آثار وی اولین سینمای دینی ایرانی است که جهانی شده است و در بسیاری از کشورها مردم به دیدن فیلمهای وی به ویژه حضرت یوسف(ع) علاقمند بودند.
مرحوم سلحشور از صفر به صد نرسید/ او تا آخر عمر در مسیر و به تعهد خود پایدار ماند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از جمله کسانی که شروع به کادرسازی و نیروی انسانی در حوزه سینمای دینی کرد سلحشور بود، خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور از صفر به صد نرسید، او از تئاتر شروع کرد، در تئاتر «حر» که ساواک میخواست او را بگیرد، به خوبی درخشید، بعد کمکم در عرصه سینما ورود پیدا کرد. سلحشور همه مسیرها را طی کرد و در این مسیر استخوان خورد و پله پله تلاش کرد تا الگویی برای جوانان باشد.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه مرحوم سلحشور در مسجد برای بچهها قصههای قرآنی تعریف میکرد، گفت: من اولینبار مرحوم سلحشور را در تلویزیون با تئاتر «حصار در حصار» دیدم، جالب است افراد چگونه به یک شکل شروع میکنند و پایان متفاوتی دارند. سلحشور و مخملباف با هم شروع کردند، یکی تا آخر عمر در مسیر و به تعهد خود پایدار ماند و نگران اسلام بود و دیگری همواره ضداسلام فعالیت میکند.
برخی سازمانهای حکومتی روح انقلابی را سرکوب میکنند
وی با اشاره به اینکه گاهی سازمانهای حکومتی که برای پرورش روح انقلابی تأسیس میشوند، همانها روح انقلابی را سرنگون میکنند، خاطرنشان کرد: سلحشور میگفت زمانی که به حوزه هنری رفتیم، از همانجا انشعاب و یأس شروع شد. وقتی رفتیم مثل کارمند با ما رفتار کردند. در اینجا خروج محترمانه از این تشکیلات بود که البته این مشکلات همچنان نیز گریبانگیر ماست. در هر صورت خوشحالم که مردان آنجلس، یوسف پیامبر و سایر آثار به خوبی درخشید و هماکنون سناریو فیلم موسی(ع) در ۷۶ قسمت نوشته و آماده آغاز است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضعیت فعلی سینما از نگاه مرحوم سلحشور اشاره کرد و گفت: ایشان تعبیر داشت که سینمای موجود در کشور ادامه وارداتی سینمای سکولار و وامدار سینمای منحط قبل انقلاب است،. این دیدگاه با دیدگاهی که میگوید سینما اسلامی شدنی نیست متفاوت است، منظور مرحوم سلحشور ساختار سینمای ایران است، چرا که پیشبینی میکند که اول از خردهسمپاشی شروع میکنند و تا برهنگی پیش میروند. این را کسانی انجام میدهند که بعد انقلاب آمدند و فکر میکنند با این کار به سینمای انقلاب کمک میکنند.
فردی با نگاه لیبرال به هنر یا عوام است یا عوام فریب
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه بعد از امام(ره) حکومت در فرهنگ لیبرالمنش شد و از شعارهای انقلاب و آرمانهای امام(ره) فاصله گرفت، افزود: برخی گفتند خودشان هم باور نداشتند، طوری که به امام(ره) احترام میگذاشتند اما به فکر و عقیده امام اعتقادی نداشتند. یکی از رئیسجمهورهای کشورمان که روحانی هم بود، با حسننیت گفت که شاید سکولاریسم تغییر بشر باشد. به من گفت روایتی میخوانی به درد انقلاب کردن میخورد نه حکومت کردن، بهترین نظام، لیبرال دموکراسی است، اگر در آن زنا و شراب را کم کنیم، هنر کردیم. سپس من گفتم شاید شما لیبرالی، اما گفت ما امام(ره) را دوست داریم، اما تز امام در باب مسائل حکومتی، استبداد دینی است، البته امام مستبد نبود. بعد من درباره ولایت مطلقه فقیه صحبت کردم که گفت اینطوری که تو گفتی قبول است که من گفتم اینها حرفهای امام است که موقع خداحافظی گفت که ولایت فقیه مسائل امروز نیست و باید واقعبین باشیم. اکنون این تفکرات هم وجود دارد، به طوری که حتی رئیسجمهور کنونی نیز میگوید علوم انسانی اسلامی یعنی ماشینی که در داشبورش قرآن است و ما فیزیک اصلاح طلب و اصولگرا نداریم؛ این فرد یا عوام است یا عوام فریب است. اینها فلسفه علم را نمیدانند.
بنیاد سکولار در حوزهها است/ مسئولان فرهنگی و هنری مدعی بودند و هستند که هنر نزد طاغوتیان است و بس
وی با اشاره به اینکه برخی سینمای دینی را ساختن فیلمی در مسجد، حسینیه و کنار دیگ نذری میدانند، خاطرنشان کرد: در تلویزیون فیلم دینی باید در مسجد، حسینیه و اماکن مذهبی باشد و این نوع فیلمها را تلویزیون اسلامی میدانند، اما این یک نوع نگاه سکولار است که مذهب در حسینیه و مسجد عقلانی است باید در بیرون متجلی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بنیاد سکولار در حوزهها است، افزود: هنوز ما نج درس خارج فقه سینما یا اخلاق در سینما نداریم، امروز عرض میکنم باید حوزه خارج فقه مجازی داشته باشد، ما میبینیم که پنتاگون در کنار ساختن موشک، عروسکهای باربی هم میسازد و در دست تمامی بچهها است، اما متأسفانه ما این مسائل را جدی نمیگیریم.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه مرحوم سلحشور معتقد بود با جهش امیدوارکننده، چارچوب فیلمسازی انقلاب و اسلامی را در قدم اول برداشتیم، گفت: وی معتقد بود که نهضت ۵۷ تا ۶۵ قدم اول فیلمسازی انقلاب برداشته شد، اما بعد از امام(ره) سیستم علیه ما ایستاد و مشکل بعدی این است که مسئولان فرهنگی و هنری مدعی بودند و هستند که هنر نزد طاغوتیان است و بس.
وی با بیان اینکه باید قویترین فیلم ضددینی را هم همان بچهمذهبیهای دهه ۶۰ ساختند خاطرنشان کرد: انرژی مثبت و منفی از محافل دهه ۶۰ بیرون آمد، برخی نقش ملاصدرا و ابنسینا را بازی میکنند و در مصاحبهها فکر میکنند به چه جایی رسیدهاند، اما همین افراد قبل انقلاب در فیلمهای سکسی بازی میکردند، اما اکنون خود را استاد فلسفه، حکمت و کلام میدانند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پس از مدتی قرار شد برای ساختن فیلم از محتوای دینی استفاده شود، گفت: مرحوم سلحشور میگوید وقتی خواستیم از محتوای دینی برای فیلمسازی استفاده کنیم، دیدیم که چند کتاب بیشتر در این زمینه وجود ندارد، برای همین به سراغ هنرمندان قدیمی رفتند و به جای استفاده از تجربیات آنها، سینما را دراختیار این افراد قرار دادند.
جمهوری اسلامی آدم درجه یک را تنها و مأیوس میکند
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه سلحشور در زندگی مایه برکت بود و مرگش هم مایه برکت، تصریح کرد: سلحشور میگوید نمیتوانید با تربیتشدگان فرهنگ شاهنشاهی و سربازان سلطنتی و غربی و گرگهای باراندیده که بچههای انقلابی را میبلعند به کمک آنها بار خود را به مقصد برسانید. بچههای انقلابی به رنگ شما در نیامدند بلکه شما به رنگ آنها در آمدید، شما نسل بعدی آنها را ساختهاید. ما در خطریم که اقشار انقلابی می خواست نهادینه شود اما به ما از داخل و خارج هجوم میآوردند و با ظاهر مذهبی بر ما سلطه میکردند. حکومت لیبرال عمل کرده، فیلمسازان نه دیانت و نه سیاست متوجه میشوند، داشتههای بچههای امنقلاب را متزلزل کردند. دنیای غرب و تربیتشدگان غربی از آدم درجه سوم قهرمان میسازند و جمهوری اسلامی آدم درجه یک را تنها و مأیوس میکند، به طوری که وقتی او خطایی کوچک هم کرده باشد، یا او را له میکنند و یا فراموش.
برخی سینما را بر دین ترجیح دادند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هنرمندان دردمندی هم داریم که لیبرالمسلک شدند برای اینکه زندگی را بر انقلاب ترجیح دادند، افزود: قرار بود سینما مسیر دین باشد، اما گفتند یا دین، یا سینما، که این افراد سینما را بر دین ترجیح دادند.
وی با بیان اینکه در سینما لمس نامحرم عادی شده است، گفت: برخی معتقدند هنرمند متدین و بیدین مساوی شدهاند و هنر و هنرمند دینی و غیردینی وجود ندارد، فاسد و سالم، بیحجاب و باحجاب هم یکسان شدهاند، حتی در سینما لمس نامحرم عادی شده و دوربین را به اتاق خواب و دستشویی میخواهند ببرند، مشکل آنها این است که چرا میخواهند پایین تنه را سانسور کنند. سلحشور میگوید در حالی که تهیهکننده و کارگردان مذهبی بودند، پیشبینی میکنیم روابط جنسی زمان شاه کمکم ظاهر و علنی شود.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه در تاریخ دین، انبیا با دشمن به این شکل روبهرو نبودند، افزود: خط دین و انبیا اولین بار است که در چنین معرکهای قرار میگیرد، عوامل لائیک و لیبرال در عرصه سینما مسلط شدهاند، گاهی این افراد مسلمان هستند، اما اندیشه سکولار دارند.
وی با بیان اینکه فحشای مدرنشده با ابزار و تاکتیکهای جدید بر ما غلبه میکند، گفت: خانوادهها درگیر سینما شدهاند، ما فقط با تاکتیکهای غرب مواجه نیستیم، بلکه مبانی را تعریف کردند که تفکیک آنها سخت شده است. مشکل دیگر،دانشگاه هنر است، غرب توانست فلسفه شکاکیت را به فیلم جذاب تبدیل کند، به طوری که مخاطب واقعیت و غیرواقعی بودن را تشخیص دهد، لذا دانشجویان هنر همه به جز برخی استثنا در لباس خودی توسط بیگانه تربیت میشوند و ما جرأت نداریم نظریات و تجربیات آنها را وارد درس آکادمیک کنیم.
دانشگاه هنر محل تربیت نیرو برای مخالفان ماست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دانشگاه هنر محل تربیت نیرو برای مخالفان ماست، تصریح کرد:در این امر نه استاد و نه دانشجو مقصر است، بلکه مقصر اصلی حکومت است، گاهی در شورای انقلاب فرهنگی تصمیمات سکولاری میخواستند بگیرند و گاهی آنها که قبل انقلاب برای اهداف انقلاب میجنگیدند تغییر رویه داده و برای هدف متفاوت و ضدانقلابی میجنگند.
وی در ادامه با بیان اینکه آنچه مقدمات سینما شد همچون اتاق تاریک، نورشناسی، فیزیک، عدی معقر و محدب و محصول متفکران اسلامی تصریح کرد: تمامی ابزار اصلی که سینما را ساختند در تاریخ تمدن اسلام شکل گرفته است که یکی از برجستهترین مخترعان آن ابن هیثم است. کسانی که میگویند صنعت سینما ذاتاً سکولار است باید بدانند هر هنری از مدرن تا تصویری از ریشه سکولار قابل تفکیک است. مگر ابزاری که نتیجهای جز حرام نداشته باشد.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه ادامهدهندگان سینما به دنبال کشف واقعیت نبودهاند، خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور معتقد بود صنعت سینما توسط یهود و افراد ضد دین شکل گرفت و این افراد به دنبال داستان غیرواقعی رفتند. سینمایی که الان در آن تخیل است نمیتواند دینی باشد که البته من مخالف این نظریه هستم. چرا که راست و دروغ در حوزه اخبار است. کسی اگر خبر دهد دروغ گفته است بلکه اگر انشاء کند براساس منبع تخیل اقدام کرده است و اگر قوه تخیل تحت امر عقل باشد خیال اسلامی نیز شکل میگیرد و قوه خیال عموماً شیطانی نیست و میتوان با تعلیم و تربیت آن را در خدمت فرشتگان قرار داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مرحوم سلحشور قصه زیبا، سریال حقیقت و عبرتآموزی را از راههای فیلمسازی اسلامی میدانست، گفت: دخالت نویسنده در سناریور و داستان باید به حدی باشد که حلقههای مفقوده را پیدا کند. ما میگویم لحظه خالی را با معیار آیات قرآن پر کن تا قصه تکمیل شود اما به شرطی که در آن تغییری ایجاد نشود. سینمای دینی معنای حداقلی دارد که مفاد حرام در آن نیست یعنی تشویق به گناه، خیانت، ربا، زنا و سایر اموری که تقبیح شده است در آن وجود نداشته باشد.
سینمای سرگرمکننده میتواند دینی باشد
وی با اشاره به اینکه سینمای سرگرمکننده دینی است یا نه، افزود: این امر بستگی به موضوع فیلم دارد. هر کس دوربین را برمیدارد واقعیت را منتقل نمیکند بلکه واقعیت با گزینش خود را منتقل میکند. اگر هر فیلمی ظلم و فحشا را عادی جلوه دهد و مخاطب را از رحمت الهی مأیوس کند حرام است. هر فیلم سرگرمکنندهای محتوایی دارد. ما حتی فیلمهای کمدی اسلامی و ضد اسلامی داریم. سینمای عشقی اسلامی و غیر اسلامی داریم. داستان عشق واقعی همان داستان یوسف و ذلیخا است. تجاوز خانم به پسر جوان که پیام آن تقوای جنسی است.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه سلحشور بر عقیده خود پایبند بود، گفت: براساس عقیده مرحوم سلحشور یک نفر نباید سناریوی اسلامی را بنویسد. همچنین سناریو باید از اول کامل باشد نه در مسیر کار، رعایت حجاب، اخلاق و رسیدگی به هنرمندانی که مشکل اقتصادی دارند، برگزاری نماز جماعت، داشتن روحانی حین ضبط برنامه از ملزومات ساختن فیلم اسلامی است که البته این تفکر نیز جای بحث دارد.