دزدان دریایی سومالی در جشنواره عمار / ماجرای شگفت‌انگیز یک مسجد را در عماریار ببینید

در دومین روز اکران‌‌های آنلاین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از 50 فیلم در سایت عماریار نمایش داده می‌شوند.

به گزارش «عمار فیلم»، در دومین روز اکران‌‌های آنلاین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از ۵۰ فیلم در سایت عماریار نمایش داده می‌شوند.

در ادامه به برخی از کارها می‌پردازیم.

مستند «نسخه» / سانس سوم

مستند ۵۳ دقیقه ای «نسخه» با موضوع پایش و پالایش اجتماعی روایتگر این ماجرا است که با انقلاب صنعتی علم پزشکی نیز گسترش یافت و بر تعداد پزشکان افزوده شد، اما چگونگی اعتماد به پزشک و یا کسب اطلاعات در مورد تجربیات او مشکلی است که بیماران با آن مواجه هستند. در نظام سلامت ایران تعارض منافع و عدم شفافیت عملکرد پزشک و بیمارستان موجب شده تا رفتار پزشکی و سنجش کیفیت و هزینه معالجات تحت تأثیر قرار بگیرد. درحالی‌که مشکلات با خدمت داده باز و پرونده الکترونیکی سلامت و شفافیت در نظام سلامت قابل‌حل است. تهیه کننده این مستند مهدی مطهر بوده و در سازمان هنری رسانه اوج – خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است.

مستند «ماح» / سانس سوم

مستند «ماح» در مدت زمان ۵۰ دقیقه و با موضوع جنگ نرم، به این اصل می پردازد که کار فرهنگی برای نوجوانان ازجمله دلایلی بود که پس از جنگ موجب شد تا مسعود گواهیان در مسجد امام حسین (ع) شهرستان جهرم جهاد خود را در عرصه فرهنگی ادامه دهد. او در سال ۷۲ سفر راهیان نور را بنیان‌گذاری کرد و باهدف تربیت صحیح نوجوانان طرح از مدرسه تا مسجد را راه‌اندازی کرده که چند سال بعد به نام طرح صالحین ادامه یافت. طی این سی سال با کمک آزاده‌های جنگ تحمیلی در کنار طرح‌های عقیدتی، زیارتی، تفریحی و … جهت جذب نوجوانان به مسجد مسئله اشتغال آن‌ها نیز موردتوجه گروه آقای گواهیان قرارگرفته است. کمک به خانواده‌های نیازمند به کمک نوجوانان نیز ازجمله فعالیت‌های آقای گواهیان و دوستانش است. کارگردان این مستند سید عباس طهماسبی از جهرم (استان فارس) بوده و تهیه کننده آن بر عهده سیاوش معصومی است و در مجموعه ماح تهیه شده است.

مستند «اگلانتین» / سانس سوم

مستند ۶۲ دقیقه ای «اگلانتین» با موضوع ملت قهرمان ایران، به این رویداد می پردازد که در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ کشتی تجاری “اگلانتین” که در حال بازگشت از کشور برزیل به ایران هست، توسط دزدان دریایی سومالی دزدیده می‌شود. دزدان دریایی کاپیتان کشتی را مجبور می‌کنند تا کشتی را به سمت کشور سومالی هدایت کند. نیروی دریایی ارتش ایران به‌سرعت خودشان را به کشتی اگلانتین می‌رسانند و در طی عملیات چندروزه موفق می‌شوند آن را آزاد کنند. کارگردان این مستند سمیه ذاکری از استان تهران بوده و به تهیه کنندگی مسعود ملکی در موسسه اندیشه و هنر (ماه) ساخته شده است.

فیلم داستانی «اژدها لازم میشود» / سانس سوم

فیلم داستانی «اژدها لازم میشود» در زمان ۱۱ دقیقه و با موضوع جنگ نرم ساخته شده که روایتگر داستان شب پنجمین سالگرد زوج جوانی است. آنها باید مراقب دختر یکی از دوستان آقا باشند. این دختر پر سرو صدا بسیار پرجنب و جوش است. همسایه‌ی پایینی که صاحب خانه هم هست به خاطر سروصدا ناراحت است. او به پلیس زنگ می‌زند. اما بعد از ماجراهایی که بعد از حضور پلیس اتفاق افتاد، صاحبخانه راضی شد که آن شب با سر و صدای دخترک بگذرد. این زن و شوهر آن شب، دلیل یکواختی زندگی خود را یعنی نبود بچه در زندگیشان را متوجه می‌شوند. کارگردان این فیلم داستانی بر عهده سامان غنائمی از تهران بوده و به تهیه کنندگی محمدجواد موحد در باشگاه فیلم سوره تولید شده است.

فیلم داستانی «مینی بوس» / سانس سوم

فیلم داستانی ۱۹ دقیقه ای «مینی بوس» که موضوعی تاریخ فرهنگی و اجتماعی داردبازگو کننده داستان خانواده‌ای است که در زمان صدام قصد زیارت اربعین را دارد. از آن زمان به علت ممنوعیت این زیارت توسط صدام، زائرین از طریق الفرات راهی این سفر می‌شدند. آنها برای پنهان کردن اینکه در حال پیاده روی هستند، مینی بوسی را در تمام مسیر هل می‌دهند. آنها در مسیر دو بار به مامورین بر می‌خورند اما با یاری امام حسین می‌توانند از آنها عبور کنند و به کربلا برسند. کارگردان این فیلم داستانی ابوذر حیدری از تهران بوده و به تهیه کنندگی کامران مجیدی در بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.

گفتنی است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره، از ۱۱ تا ۱۹ دی‌ماه، آثار منتخب جشنواره در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت ۲۴ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.