در این روز، ۳۱ پویانمایی، ۹ نماهنگ و ۲۰ مستند به نمایش درآمدند و نشستهای «نقش سینما در روایت میدان؛ واقعیت یا مجاز؟» با سخنرانی دکتر حسن رحیمپور ازغدی، «هنر واقعیت؛ اقتباس در سینمای مقاومت» با حضور علیرضا زادبر، «جایگاه مقاومت قبل و بعد از انقلاب» با حضور علی عبدی، مسعود اسداللهی و محمد اصغری، و نشست خبری مستند «نبرد کریدورها» با حضور امین گودرزیپور، کارگردان این اثر، برگزار شد.
آثار متنوعی از جمله پویانماییهای «رسم رزم»، «رقص پروانهها»، «داستان دژبان»، «فتح قریب»، «اقتدار 360 درجه»، «2401»، «روحالله»، «کاسه برنجی»، «مردگینامه»، «قصههای درخت زیتون»، «راه خوبان حضرت فاطمه(س)»، «شال سرخ»، «اسطوره»، «هیستوری» و «موزه چرخ ارابه ایلامی» در این روز به نمایش درآمدند.
پویانماییهای «مثل رئیسی خستگی ناپذیر باش»، «با باباتم حرف بزن»،«وزنه چرخ فلک»، «خارج روز چهل و هشت ساعته»، «شهیدانه زیستن(مواجهه)»، «شهیدانه زیستن(موج نو)»، «شهیدانه زیستن(پایان سرما)»، «مادر من قهرمان من»، «قایم موشک(اورکت)»، «بانک آب»، «جای خالی»، «رویا»، «مرد خانه ما»، «نشانه»، «ازدواج آهنین»، «الف دزفول»، «سخت نگیر»، «حاج خاکی»، «تولد»، «خوش خط»، «مشروع»، «ردپا»، «پاکت»، «تولد» و «ماموریت» نیز در این روز اکران شدند.
دکتر حسن رحیمپور ازغدی در نشست «هنر واقعیت؛ اقتباس در سینمای مقاومت» با ابراز تأسف از تولید آثاری در سینما که تحت عنوان واقعیت ارائه میشوند، اظهار داشت: «برخی تنها بخشی از واقعیتها را انتخاب میکنند، اما همه واقعیت را به کار نمیگیرند. مشخص نیست هدف آنها از تولید چنین آثاری، اصلاح جامعه است یا چیز دیگری!»
وی همچنین با تأکید بر اینکه رسانه میتواند مرز میان دروغ و واقعیت را جابهجا کند، توضیح داد: «برخی آثار سینمایی، واقعیتهای نادرست را بهعنوان الگو ارائه میدهند. متأسفانه در سینمای خارجی، آثاری تولید میشود که خانواده را هدف قرار میدهند و شنیده شده است که در ایران نیز فیلمهایی به نام آثار زیرزمینی و خارج از چارچوب ساخته میشود. رسانه این توانایی را دارد که مرز میان واقعیت و دروغ را تغییر دهد، اما متأسفانه در کشور ما، افراد زیادی برای تبیین این مرز وجود ندارند. برخی تولیدات رسانهای، ایران را بهعنوان کشوری عقبافتاده و حسود نسبت به غرب معرفی میکنند. حتی گاهی فیلمهایی ساخته میشود که در آنها، تروریستها بهعنوان قهرمان به تصویر کشیده میشوند.»
در نخستین روز جشنواره بینالمللی عمار، مستند «نبرد کریدورها» یکی از آثار شاخص بود که با برگزاری نشست خبری ویژهای همراه شد. این نشست با حضور عوامل مستند، کارشناسان و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.
گودرزیپور، کارگردان مستند «نبرد کریدورها»، در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «ایده اولیه این طرح توسط آقای بهمنپور مطرح شد که مستندی درباره این موضوع ساخته شود. من تحقیقات خود را آغاز کردم و هرچه پیشتر میرفتم، موضوع برایم جذابتر میشد. این مستند در چهار قسمت ۲۰ دقیقهای تولید شده و نسخه سینمایی آن نیز در جشنواره عمار به نمایش درآمد.»
وی در ادامه افزود: «مستند «نبرد کریدورها» نگاهی کاملا ملی دارد. تلاش کردیم که جبههگیری نداشته باشیم. ما اتفاقات جهان را در این مستند مرور کردهایم. اینگونه نبوده که بخواهیم با نگاه جانبدارانه به قضایا نگاه کنیم.»
کارگردان این اثر به خبرنگار دبیرخانه جشنواره عمار پاسخ داد: «بنای ما بر دیده شدن این مستند بود و یکی از حسنهای جشنواره عمار نسبت به بقیه جشنوارهها این است که رسانه بسیار قوی دارد و شاید بتوان گفت از معدود جشنوارههای مهم در کشور است که رسانه آن قوی ظاهر میشود. این یکی از دلایلی بود که دوست داشتیم فیلم ما در این جشنواره اکران بشود.»
بهمنپور، مجری طرح این اثر در ادامه گفت: «بحث ما در این مستند آمریکا و چین نیست بلکه بحث ما ایران و آینده ایران در صده آینده است. تصمیماتی که در این مدت کوتاه سیاستگذاران ما میتوانند بگیرند و روی همه ابعاد مملکت تاثیر مستقیمی خواهد داشت.»
وی در ادامه افزود: «کاری که از دست ما برمیآمد این بود که این مستند را بسازیم. بخش عمدهای از کار با کمک موسسه مصاف صورت گرفته است و یکی از منابع ما سخنرانی آقای رائفیپور در این خصوص بود. امیدواریم که این مستند به دست مسئولین نیز برسد.»
نخستین روز از پانزدهمین جشنواره عمار با اکران مستند «سلاح ایرانی» به کارگردانی داود مرادیان در سالن 4 سینما بهمن به پایان رسید.